6983
Sök

Utgånget TAXI-kort. Problem?

Forummoderator
18 530 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Jag fick mitt taxi-ort i april 2001. Så det gick ut nu den 14 april 2011. Jag brydde mig inte om att förnya det direkt och sen blev ärendet "liggande" som man säger... Fick idag ett erbjudande om att köra taxi på några nätter i veckan med rätt bra betalt så istället för att ligga sömnlös och stirra upp i taket kan man lika gärna dra in lite cash. Får jag problem med att förnya det? Taxi-ägaren jag pratade med och ska köra för menade att det kan vara så. Men han var långt ifrån säker på det.

Ska ringa transportstyrelsen imorgon men skulle vilja ha lite råd innan dess av er som kanske vet.

3 292 Inlägg
6 februari 2012
Skulle nog tro att du måste ta om det eftersom du bara har en visst tid på dig att förnya det efter att det har gått ut, och kör du taxi på utgånget kort = utan taxikort så har du gjort en olovlig körning och är straffbart precis som att köpa utan vilket körkort som helst.

Ska visst vara rätt så halvsvårt att ta taxikort idag åxå än vad det var för 10-15år sen har jag hört.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
18 530 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Skulle nog tro att du måste ta om det eftersom du bara har en visst tid på dig att förnya det efter att det har gått ut, och kör du taxi på utgånget kort = utan taxikort så har du gjort en olovlig körning och är straffbart precis som att köpa utan vilket körkort som helst.

Ska visst vara rätt så halvsvårt att ta taxikort idag åxå än vad det var för 10-15år sen har jag hört.

Segt. Vi får se vad de säger imorgon. Och nej: jag kör inte en meter på ett utgånget kort.

Det är tydligen bra mycket svårare nu än på "min tid" Då var det en enkelt teoriprov och rätt att köra i hela Sverige inkl. Stockholm. Nu är det det tydligen både uppkörning och speciellt prov för Sthlm.

3 292 Inlägg
6 februari 2012
Ja precis.. det är mycket svårare nu, haft planer på att ta det men skiter nog i det och gör nåt annat för pengarna o tiden istället.. big_smile, du gör dock helt rätt i att kolla upp hur det ligger till så du vet till hundra % hur det är.

Forummoderator
18 530 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Ja precis.. det är mycket svårare nu, haft planer på att ta det men skiter nog i det och gör nåt annat för pengarna o tiden istället.. big_smile, du gör dock helt rätt i att kolla upp hur det ligger till så du vet till hundra % hur det är.

Jo... snubben som vill att jag ska köra vill att jag börjar på fredag! Inte troligt men kul att vara eftersökt.

3 292 Inlägg
6 februari 2012
Oj då.. lite tajt kanske, tror man har bara typ 3 månader på sig att förnya efter att det gått ut.. eller nåt sånt, men jag kan ha helt fel åxå..

Evildan
8 februari 2012
Dieselsmurfen skrev:
Jag fick mitt taxi-ort i april 2001. Så det gick ut nu den 14 april 2011. Jag brydde mig inte om att förnya det direkt och sen blev ärendet "liggande" som man säger... Fick idag ett erbjudande om att köra taxi på några nätter i veckan med rätt bra betalt så istället för att ligga sömnlös och stirra upp i taket kan man lika gärna dra in lite cash. Får jag problem med att förnya det? Taxi-ägaren jag pratade med och ska köra för menade att det kan vara så. Men han var långt ifrån säker på det.

Ska ringa transportstyrelsen imorgon men skulle vilja ha lite råd innan dess av er som kanske vet.

Inga problem med att förnya det, är som med b-körkortet.
Tar dock lite tid att få hem handlingarna samt en viss handläggningstid efter du skickat in dessa innan ditt nya förarbevis kan hämtas ut.
Kostar 120/150kr att förnya, kommer inte ihåg summan.

Forummoderator
18 530 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Stämmer bra det. Har man tagit det så har - tills den dagen man "lägger ladderna i vädret" Fast givetvis får jag inte köra innan det nya kommer.

Evildan
8 februari 2012
Dieselsmurfen skrev:
Stämmer bra det. Har man tagit det så har - tills den dagen man "lägger ladderna i vädret" Fast givetvis får jag inte köra innan det nya kommer.

Klart det stämmer, would I lie to you??
Har även jag ett förarbevis, taget något efter ditt: 010721.
Snart kommer du att få hem ett litet snyggt gul papper med en ruta att montera ditt porträtt på om du beställde förnyelseblanketten.
Det fungerar sedan likadant som med körkortet, dom gör inte ett nada innan dom sett att du betalat in slantarna.

Slutade köra droska som huvudsaklig sysselsättning sedan ett år, bytt inriktning helt, är numera involverad i utvecklingsarbete av dieselmotorer till entrepenadmaskiner.
Senast redigerat av Evildan (8 februari 2012)

Sök