Jätte problem golf mk1

s0l0m0n
7 februari 2012 ·

mingan77 skrev:

vr6rotrex skrev:
fram med multimetern å mät är ju ett tips smile då kollar du lätt om jord är ok samt om den ger laddning mm

jag var faktiskt på väg ut till bilen smile  har ingen multimeter så jag ska plocka bort kolet ändå så..  jag tror jag har  en generator till hemma så jag byter ut skiten tongue är det inte de felet då kan jag konstatera att det är tändningslåset..  nu när jag tänker efter så  hade jag samma problem med vr6an en gång i tiden, bytte tändningslås och vips så fungerade det.

Du fick väl med dig en generator när du köpte allt mitt skrot? tongue

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
7 februari 2012 · 2 322 Inlägg

s0l0m0n skrev:

mingan77 skrev:

vr6rotrex skrev:
fram med multimetern å mät är ju ett tips smile då kollar du lätt om jord är ok samt om den ger laddning mm

jag var faktiskt på väg ut till bilen smile  har ingen multimeter så jag ska plocka bort kolet ändå så..  jag tror jag har  en generator till hemma så jag byter ut skiten tongue är det inte de felet då kan jag konstatera att det är tändningslåset..  nu när jag tänker efter så  hade jag samma problem med vr6an en gång i tiden, bytte tändningslås och vips så fungerade det.

Du fick väl med dig en generator när du köpte allt mitt skrot? tongue

det var den jag tänkte på, tänkte ringa dig och se om det var till mk1 med tongue

den fungerar som den ska va `? eller vad minns du ?

Senast redigerat av mingan77 (7 februari 2012)

s0l0m0n
7 februari 2012 ·

mingan77 skrev:

s0l0m0n skrev:

mingan77 skrev:

jag var faktiskt på väg ut till bilen smile  har ingen multimeter så jag ska plocka bort kolet ändå så..  jag tror jag har  en generator till hemma så jag byter ut skiten tongue är det inte de felet då kan jag konstatera att det är tändningslåset..  nu när jag tänker efter så  hade jag samma problem med vr6an en gång i tiden, bytte tändningslås och vips så fungerade det.

Du fick väl med dig en generator när du köpte allt mitt skrot? tongue

det var den jag tänkte på, tänkte ringa dig och se om det var till mk1 med tongue

den fungerar som den ska va `? eller vad minns du ?

Jag tror den var från en mk2 som jag demonterade, det eller reservdel till min gamla mk1 tongue är väldigt osäker! Därmot är jag säker på att den fungerade när den plockades ut om den är den från mk2'an. Osäker på om den fungerar om det är den från mk1'an tongue

bra svar va? cool

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
7 februari 2012 · 2 322 Inlägg

s0l0m0n skrev:

mingan77 skrev:

s0l0m0n skrev:

Du fick väl med dig en generator när du köpte allt mitt skrot? tongue

det var den jag tänkte på, tänkte ringa dig och se om det var till mk1 med tongue

den fungerar som den ska va `? eller vad minns du ?

Jag tror den var från en mk2 som jag demonterade, det eller reservdel till min gamla mk1 tongue är väldigt osäker! Därmot är jag säker på att den fungerade när den plockades ut om den är den från mk2'an. Osäker på om den fungerar om det är den från mk1'an tongue

bra svar va? cool

jobbigt värre smile men om jag inte minns fel så såg de rätt lika ut, men  kanske kan ta kolet annars tongue

Volvo-poweer Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
7 februari 2012 · 78 Inlägg

Hejsan! Det låter som att du har problem med laddningen, Kolla så att kolen är bra, Brukar oftast vara de som gett sig. Eftersom du säger att den med starthjälp går igång. Så det måste vara dåligt med kräm i batteriet! Annars kan du kolla om laddningslapan lyser på instrumentpanelen när du slår på tändningen ska den lysa och sedan ska den slockna. Fungerar inte lampan så fungerar inte magnetiseringen!

Lycka till!

Senast redigerat av Volvo-poweer (7 februari 2012)

Volvo S40 "-Raketen-" (2004)
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
7 februari 2012 · 2 322 Inlägg

Tog isär lite saker på generatorn idag..  ojämn slitning på kolet.

plockade isär  tändningslåset med såg  fin ut men  skitig som fan inuti rengjorde..

monterade ihop allt  klick klick..  damn.   starthjälp så gick den igång.. körde rally 5 varv runt huset.. stängde av bilen gick igång direkt.. så jag stängde av  för o plocka ihop verktygen, sen skulle jag starta igen så klick klick..  förmodligen är det väl generatorn som spökar..???
den var ju inte direkt i skick heller generatorn., men imorgon  åker jag till "Ostmackan" o hämtar en generator och ett tändningslås. men jag antar att det är generatorn. får väl byta ut reläna lite med.. de förde oljud lite i början sen la de av med ljudet.
sorry för de små bilderna
http://bildr.no/thumb/1100222.jpeg
http://bildr.no/thumb/1100234.jpeg

Volvo-poweer Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
7 februari 2012 · 78 Inlägg

Kolen ser ok ut! Det kan vara generatorn som spökar! Men det ska också finnas en klenare kabel som kanske också är kass (ingen kontakt). Denna kabel är ansluen med pluskabeln som går till batteriet! Det var felet på kompisens bil. Denna kabel är oftast röd å går till batteriet! men kolla du ifrån batteriet och sen vidare vart den går och sen kan du ohma den och kolla om den är hel!

Lycka till!

Volvo S40 "-Raketen-" (2004)
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
7 februari 2012 · 2 322 Inlägg

Volvo-poweer skrev:
Kolen ser ok ut! Det kan vara generatorn som spökar! Men det ska också finnas en klenare kabel som kanske också är kass (ingen kontakt). Denna kabel är ansluen med pluskabeln som går till batteriet! Det var felet på kompisens bil. Denna kabel är oftast röd å går till batteriet! men kolla du ifrån batteriet och sen vidare vart den går och sen kan du ohma den och kolla om den är hel!

Lycka till!

på mk1 finns det  2 tjocka röda och en  mindre tjock som är blå.. allla 3 kontakter var utmärkta smile   jag filade till kontakterna på generatorn och sen  sprayade på kontaktspray..  men  det kan lika gärna vara  generatorn som har gjort sitt som du säger fast man inte ser det ..  men   en bättre begagnad hämtas imorgon så återstå att se ..

byter ut tändningslåset, generatorn , och  relät.. är det inte  något av dessa fel ja då vet ifan..  då åker väl motorn ur och så åker jag o hämta en annan..  den har gått 30.000+ så  den kan ju ha gjort sitt men går förbannat bra när den väl är igång bilen.. känns nästan lite att den är trimmad 1.6L så  satans pigg. big_smile

Volvo-poweer Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
7 februari 2012 · 78 Inlägg

Det fanns inget räle som styr över laddning. Lr jo det fanns i själva generatorn! Men jag tkr du ska omhma de kablarna som du anget om det inte funkar med en ny generator!

Volvo S40 "-Raketen-" (2004)
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
7 februari 2012 · 2 322 Inlägg

Volvo-poweer skrev:
Det fanns inget räle som styr över laddning. Lr jo det fanns i själva generatorn! Men jag tkr du ska omhma de kablarna som du anget om det inte funkar med en ny generator!

det är bara att jag har inget och mäta... våga inte köra till verkstad och sen står den där..  vill inte ta upp deras tid direkt för jag vet att de har en massa o göra..  men när jag har bytt skiten så och det fungerar riktigt så åker jag o kollar.. för då vet jag iaf att den startar smile gammal bil med gamla saker bör ju ändå bytas ut så smile

volvodrifter
7 februari 2012 · 342 Inlägg

kolla du med en multimeter vad bilen laddar..  så har du säkert problemet där..  fortsätt inte byta saker du inte behöver byta egentligen...

vx_4
7 februari 2012 · 18 Inlägg

Talar bara av egna erfarenheter o menar inte att de är så i ditt fall men har själv råkat utför liknande fenomen på andra bilar som bara klickar ibland men som startat snällt me starthjälp, har i några fall varit startmotorn som börjat sjunga på sista versen... ännu ett litet tips smile

Senast redigerat av vx_4 (7 februari 2012)

vr6rotrex
7 februari 2012 · 248 Inlägg

köp en multimeter smile så slipper du ev greja i onödan

polering 0706-903247
Volkswagen Lupo 1.8t quattro "4wd 520Hk 590Nm" (2000)
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
7 februari 2012 · 2 322 Inlägg

vx_4 skrev:
Talar bara av egna erfarenheter o menar inte att de är så i ditt fall men har själv råkat utför liknande fenomen på andra bilar som bara klickar ibland men som startat snällt me starthjälp, har i några fall varit startmotorn som börjat sjunga på sista versen... ännu ett litet tips smile

har redan bytt startmotor tongue

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
7 februari 2012 · 2 322 Inlägg

vr6rotrex skrev:
köp en multimeter smile så slipper du ev greja i onödan

palla inte köra omkring till stan.. big_smile  byter jag sakerna så har jag det bytt ändå smile mindre saker o tänka på då tongue

det är som jag sa innan,  byter allt så är det gjort därefter kör jag till verkstaden o så får de mäta smile

vx_4
7 februari 2012 · 18 Inlägg

mingan77 skrev:

vx_4 skrev:
Talar bara av egna erfarenheter o menar inte att de är så i ditt fall men har själv råkat utför liknande fenomen på andra bilar som bara klickar ibland men som startat snällt me starthjälp, har i några fall varit startmotorn som börjat sjunga på sista versen... ännu ett litet tips smile

har redan bytt startmotor tongue

Ok, missade nog de tongue

nallePuh16
8 februari 2012 · 93 Inlägg

Har du monterat stereo? Kan va den som drar tjuvström? Kanske råkat dra "minnet" till 30 spänning? Den ska ha 15 eller X spänning.
Kanske redan någon som sagt något, pallade inte läsa allt tongue

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
8 februari 2012 · 2 322 Inlägg

nallePuh16 skrev:
Har du monterat stereo? Kan va den som drar tjuvström? Kanske råkat dra "minnet" till 30 spänning? Den ska ha 15 eller X spänning.
Kanske redan någon som sagt något, pallade inte läsa allt tongue

ingen stereo satt i när jag köpte den.. och det har jag faktiskt glömt o kolla om  det tjuvar något.. men den har ju gått hur bra fram tills strulet kom inga problem med o  tända igång den men lika bra o  kolla efter som du säger big_smile

fan va nice att du kom på de "bitchen".. o håkan håller tyst om sådant.. vilket svin han e tongue

såg din bil   i jämjö  den såg lite ledsen ut  eftersom ingen gör något vid den tongue

Senast redigerat av mingan77 (8 februari 2012)

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
9 februari 2012 · 2 322 Inlägg

Jag får damp!!!!!!!!

bytt generator nu.. nu går den runt o allt som den ska men startar inte.. och när den kommer till de läget den ska starta ja då är det precis så det hugger till och den stannar helt plötsligt.. vad är det för fel ??????

snabba svar är tacksamt

obs de går dra igång den utan problem

nallePuh16
9 februari 2012 · 93 Inlägg

mingan77 skrev:

nallePuh16 skrev:
Har du monterat stereo? Kan va den som drar tjuvström? Kanske råkat dra "minnet" till 30 spänning? Den ska ha 15 eller X spänning.
Kanske redan någon som sagt något, pallade inte läsa allt tongue

ingen stereo satt i när jag köpte den.. och det har jag faktiskt glömt o kolla om  det tjuvar något.. men den har ju gått hur bra fram tills strulet kom inga problem med o  tända igång den men lika bra o  kolla efter som du säger big_smile

fan va nice att du kom på de "bitchen".. o håkan håller tyst om sådant.. vilket svin han e tongue

såg din bil   i jämjö  den såg lite ledsen ut  eftersom ingen gör något vid den tongue

Har du vatt ute i jämjö? Jag ska göra iordning den för bes nu wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang