Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta instrumentbräda, fälla in soltak och inte minst att renovera bottenplattan. Återstår motorrenovering/trimning, lackering och inredning. Målet är att få bilen körklar så snart som det går med tanke att vi har ställt ganska höga krav på finish och kvalitet på det arbete vi genomför - förhoppningsvis får vi ut bilen på vägarna till våren 2013 om allt flyter på bra...
Brohmee skrev: få kanske.drt böir samma färg som ni valt
Slant du kanske lite på tangenterna
Nej, som sagt ... det har absolut ingen betydelse för oss om det finns flera bilar med samma färg eller om vi är ensamma om färgval. Men det lutar åt någon originalfärg från 50-talet ljust nu ...
Behöver du lite inspriation så finns denna färg/inredningsbok från 1956/57 ...
Det blev sent i garaget igår eftersom vi fick paket Därför hanns det aldrig med någon uppdatering igår heller, fast vi arbetade (åtminstone lite) …
Jag gjorde en upptäckt:
De värmekanaler jag beställt till 55:an och som landade i garaget i går har ett plåtveck där man sticker in bilmattan längs trösklarnas ovankant.
Dessa plåtveck har någon uppenbarligen skurit bort på vår bil .
Vi vill såklart återställa denna list, men då måste jag först mäta på en originalbil (min 60:a förslagsvis, men den står på annat håll). Dessutom tänker vi inhandla en egen kantvik i slutet av månaden, så vi får väl avvakta med tillverkningen av denna del ett par veckor.
Ännu en tråkig upptäckt:
Tutan på ratten är sprucken, och det har gått en flis ur kanten
Någon som har något bra tips hur man limmar/spacklar denna på ett hållbart vis? Materialet är troligtvis (?) backelit. Jag vet att dessa går att köpa, men i bra skick kostar de lite för mycket för Andreas budget (nu när han ska satsa på motorbygge…)
När vi höll på med soltaksförstärkningarna nyligen insåg vi att vi inte var helt nöjda med lagningarna av vindruteramen …
… så Andreas svetsade lite till, och slipade.
Vänster sida
Höger sida
Det känns som om vi måste öka tempot och tiden i garaget om bygget ska bli klart till sommaren. Egentligen är det väl ganska korkat av mig att börja pilla med 55:an samtidigt, men det är bara det att vi väntar på delar till detta bygge innan vi kan fortsätta … och jag känner mig lite för rastlös att bara sitta och rulla tummarna på kvällarna
Brohmee skrev: få kanske.drt böir samma färg som ni valt
Slant du kanske lite på tangenterna
Nej, som sagt ... det har absolut ingen betydelse för oss om det finns flera bilar med samma färg eller om vi är ensamma om färgval. Men det lutar åt någon originalfärg från 50-talet ljust nu ...
Behöver du lite inspriation så finns denna färg/inredningsbok från 1956/57 ...
ja vad ska man säga lagom tröt och med dagens pek tellefoner så kan det bli lite sådär... konstigt att jag inte reagerade på det igår? för er kanske det inte spelar någon roll har letat länge efter någe sånt där nu så tack för tipset mats skulle villja hitta färgkarta med färgnummer till 50tals vw
Tack för peppningen ... när det snart börjar bli dags för grundmålning lite längre fram i vår så önskar jag verkligen att du om någon stöttar oss och kommer med åsikter och tips
Brohmee skrev: ja vad ska man säga lagom tröt och med dagens pek tellefoner så kan det bli lite sådär... konstigt att jag inte reagerade på det igår? för er kanske det inte spelar någon roll har letat länge efter någe sånt där nu så tack för tipset mats skulle villja hitta färgkarta med färgnummer till 50tals vw
Tack för peppningen ... när det snart börjar bli dags för grundmålning lite längre fram i vår så önskar jag verkligen att du om någon stöttar oss och kommer med åsikter och tips
Tack för alla kommentarer i tråden , men nu har det blivit dags för en ...
. . . fortsättning:
Vi har satsat på att köpa kompletta fotsteg av tyskt tillverkning:
Listerna är av aluminium, och är tänkta att ersättas av andra i polerat rostfritt, för maximal glans
Passar perfekt
Vi har även köpt fyra dörrsprintar i överdimensíon 0,2 mm som vi monterat:
Lika bra att göra rent ordentligt när gångjärnet ändå är demonterat
Klart på ett ögonblick … nåja, det var väl lite pulande:
Alla gångjärnen på bilen var som sagt mer eller mindre glappiga. Den korta sprinten är 8,2 mm den långa 8,0 (standarddimension)
Vi pressar ut sprintarna med en vanlig avdragare köpt på biltema (postade en how-to tidigare i tråden…)
Vi borrar både dörr och gångjärn med ett 8,2 mm borr. Sedan lägger vi någon droppe olja i leden på dörren (inte på karossgångjärnet, i vilket ju sprinten sitter fast med splines)
Den nya sprinten dels knackas, dels pressas på plats med hjälp av vår avdragare
Brohmee skrev: ja vad ska man säga lagom tröt och med dagens pek tellefoner så kan det bli lite sådär... konstigt att jag inte reagerade på det igår? för er kanske det inte spelar någon roll har letat länge efter någe sånt där nu så tack för tipset mats skulle villja hitta färgkarta med färgnummer till 50tals vw
Hehe, jag förstår
Okej, har ni bestämt er för någon färg ännu då?
Niknar postade en bra länk.
nepp inga planer en men jag har planer mer tänker jag inte avslöja