2265
Sök

Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
880 159 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2013
138 Inlägg
22 januari 2013
#1281
Härligt med uppdateringar, ser bra ut! big_smile

Och sedan vill jag inviga sida 65 cool
Senast redigerat av smet (22 januari 2013)


1 200 Inlägg
22 januari 2013
#1282
Magsjuka är en helt godkänd anledning att inte vara i garaget! En av de få wink


Avstängd
10 388 Inlägg
22 januari 2013
#1283
Stackarn skrev:
Magsjuka är en helt godkänd anledning att inte vara i garaget! En av de få wink

Magsjuka och huvudamputering. I övrigt kan jag inte komma på några valid anledningar

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#1284
smet skrev:
Härligt med uppdateringar, ser bra ut! big_smile

Och sedan vill jag inviga sida 65 cool

Stackarn skrev:
Magsjuka är en helt godkänd anledning att inte vara i garaget! En av de få wink

it_mutt skrev:
Magsjuka och huvudamputering. I övrigt kan jag inte komma på några valid anledningar

Tack för förståelsen, gossar smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
22 januari 2013
#1285
Jag är mest nyfiken på vad ni jobbar med, hur hinner ni vara i garaget så mycket? har ni inget jobb att gå till? tongue


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#1286
SoL skrev:
Jag är mest nyfiken på vad ni jobbar med, hur hinner ni vara i garaget så mycket? har ni inget jobb att gå till? tongue

Vanliga löneslavar med oregelbunden arbetstid, kanske kombinerat med ovanligt överseende familjemedlemmar ... i garaget de flesta kvällarna och åtminstone några timmar varje helg ... om vi inte är sjuka wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Taunus_P5
22 januari 2013
#1287
-MATS- skrev:
SoL skrev:
Jag är mest nyfiken på vad ni jobbar med, hur hinner ni vara i garaget så mycket? har ni inget jobb att gå till? tongue

Vanliga löneslavar med oregelbunden arbetstid, kanske kombinerat med ovanligt överseende familjemedlemmar ... i garaget de flesta kvällarna och åtminstone några timmar varje helg ... om vi inte är sjuka wink

Oregelbunden arbetstid är guld värt...jag vet själv! Har prenumererat en tid nu....blir ständigt imponerad och förvånad över ert engagemang i alla era projekt! smile

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
22 januari 2013
#1288
-MATS- skrev:
SoL skrev:
Jag är mest nyfiken på vad ni jobbar med, hur hinner ni vara i garaget så mycket? har ni inget jobb att gå till? tongue

Vanliga löneslavar med oregelbunden arbetstid, kanske kombinerat med ovanligt överseende familjemedlemmar ... i garaget de flesta kvällarna och åtminstone några timmar varje helg ... om vi inte är sjuka wink

Såna ovanligt överseende familjemedlemmar är det få som har. Jag har det inte... smile

"Den kan vara bra att ha"

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
22 januari 2013
#1289
-MATS- skrev:
SoL skrev:
Jag är mest nyfiken på vad ni jobbar med, hur hinner ni vara i garaget så mycket? har ni inget jobb att gå till? tongue

Vanliga löneslavar med oregelbunden arbetstid, kanske kombinerat med ovanligt överseende familjemedlemmar ... i garaget de flesta kvällarna och åtminstone några timmar varje helg ... om vi inte är sjuka wink

jasså där ser man, jag har 7-16 jobb och alldeles för många hobbys hmm förutom garaget och alla dess projekt där inne så är det väl 5 "hobbys" till som vill ha tid och pengar. måste nog dra ner lite roll
Senast redigerat av SoL (22 januari 2013)


370 Inlägg
22 januari 2013
#1291
"i garaget de flesta kvällarna och åtminstone några timmar varje helg ..."
Några timmar varje hälg är ju inte mycket alls tongue Då gör du inte som jag på helgerna då? wink när jag vaknar så går jag ut till garaget, sen så grejar jag bara en massa o hinner man med så kanske man går in mitt på dagen och äter lunch annars är det kvällsmaten som gäller frammåt en 6-7.  efter det brukar det bli någon timme till tongue

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#1292
SoL skrev:
-MATS- skrev:
SoL skrev:
Jag är mest nyfiken på vad ni jobbar med, hur hinner ni vara i garaget så mycket? har ni inget jobb att gå till? tongue

Vanliga löneslavar med oregelbunden arbetstid, kanske kombinerat med ovanligt överseende familjemedlemmar ... i garaget de flesta kvällarna och åtminstone några timmar varje helg ... om vi inte är sjuka wink

jasså där ser man, jag har 7-16 jobb och alldeles för många hobbys hmm förutom garaget och alla dess projekt där inne så är det väl 5 "hobbys" till som vill ha tid och pengar. måste nog dra ner lite roll

Många olika (tidskrävande och kostsamma) hobbys är kanske inte helt lätt att kombinera, det är nog helt sant neutral

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#1293

WOW

Känner ni er Volkswagen? Reklamfilm om hur man sköter en bil. (1954)

Tack för länken big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#1294
Brohmee skrev:
"i garaget de flesta kvällarna och åtminstone några timmar varje helg ..."
Några timmar varje hälg är ju inte mycket alls tongue Då gör du inte som jag på helgerna då? wink när jag vaknar så går jag ut till garaget, sen så grejar jag bara en massa o hinner man med så kanske man går in mitt på dagen och äter lunch annars är det kvällsmaten som gäller frammåt en 6-7.  efter det brukar det bli någon timme till tongue

Starkt jobbat! Känner igen mig från när jag själv var yngre tongue

Numera menar jag att några timmar under veckodagarna kompenserar (nästan) att 'dygna' i garaget på helgen ... wink Man orkar med ålderns rätt liksom inte hålla fokus en hel dag längre roll

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 januari 2013
#1295
Hehe, gillar kommentaren i slutet av filmen.. "Ni vet väl att många volkswagenägare kör sina vagnar över 100.000km utan större reparationer" big_smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#1297
Peter_Eriksson skrev:
Hehe, gillar kommentaren i slutet av filmen.. "Ni vet väl att många volkswagenägare kör sina vagnar över 100.000km utan större reparationer" big_smile

tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#1298
. . . fortsättning:

Stolarna ska kläs av för att skickas på blästring:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017501.jpg
Sittdynan ser rätt okej ut …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017502.jpg
… men är i själva verket ganska sliten och underredet är rostigt och allmänt tråkigt neutral

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017503.jpg
Tyget är fastnaglat med plåt-trianlgar som vikts över tygkanten

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017504.jpg
Längs tygkanten har det sytts in ståltråd som håller sträckningen på tyget

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017505.jpg
När man lossat najningen på stråltråden är det ganska lätta att lossa tygkanten från hakarna och trä av tyget från underredet.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017506.jpg
Tyget på sittdynan är fastsytt i kokosstoppningen …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017507.jpg
… med snören wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017508.jpg
Då är dynan frigjord och det återstår bara att …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017509.jpg
… separera fjädrarna från själva underredet wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#1299
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017510.jpg
Nästa ryggstöd vi strippar är bra mycket fräschare än det föregående och här kan man se hur stoppningen vikts över nedkanten som en tunga

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017511.jpg
Tyvärr var det fjäderbrott i överkant på denna stol också (det var det även på den förra vi klädde av…) roll Detta är kanske någon slags klassiker på bilarna?!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017512.jpg
Ryggstödet avklätt smile

Jag får nu den geniala idén att flytta över en hel fjäder från den rostiga stolen till den vi slaktade senast, men då upptäcker jag att fjädrarna är olika styva (och tjocka) beroende på placeringen i dynan. Den övre är 3mm i diameter, medan de övriga är 2,5mm. I baksätet är motsvarande diameter 3,5mm hmm

Alltså återstår det bara att svetsa i fjädern …

Eftersom jag ändå är inne på att dokumentera det mesta, så vill jag bara visa hur man får loss tyget från ryggstödet utan att skada det (kan vara bra om man vill ha det som mall – eller rent av återanvända det efter det att man renoverat stomme/stoppning).

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017513.jpg
Då den första stolen jag slaktade var hopplöst (?) dålig, väljer jag att offra ett tredje ryggstöd:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017514.jpg
Med en mejsel bänder jag försiktigt upp kanalen …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017515.jpg
… och lossar först vinylen (eftersom det sannolikt är starkast = inte revar sig så lätt)

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017516.jpg
Därefter drar jag med mejseln i spåret och fiskar upp tyget också.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017517.jpg
Så där ja! Denna stol var den överlägset finaste och utan fjäderbrott tongue

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 januari 2013
#1300
Trevligt.. hade gärna klätt om mina säten med.. de är allt annat än fräscha..

Lämnade förresten dörrsidorna till snickaren nyss.. det blev lite försenat då det inte blivit av att jag träffat honom. Men de lär vara färdiga ganska snart.



Sök