![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017510.jpg]()
Nästa ryggstöd vi strippar är bra mycket fräschare än det föregående och här kan man se hur stoppningen vikts över nedkanten som en tunga
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017511.jpg]()
Tyvärr var det fjäderbrott i överkant på denna stol också (det var det även på den förra vi klädde av…)

Detta är kanske någon slags klassiker på bilarna?!
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017512.jpg]()
Ryggstödet avklätt

Jag får nu den geniala idén att flytta över en hel fjäder från den rostiga stolen till den vi slaktade senast, men då upptäcker jag att fjädrarna är olika styva (och tjocka) beroende på placeringen i dynan. Den övre är 3mm i diameter, medan de övriga är 2,5mm. I baksätet är motsvarande diameter 3,5mm

Alltså återstår det bara att svetsa i fjädern …
Eftersom jag ändå är inne på att dokumentera det mesta, så vill jag bara visa hur man får loss tyget från ryggstödet utan att skada det (kan vara bra om man vill ha det som mall – eller rent av återanvända det efter det att man renoverat stomme/stoppning).
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017513.jpg]()
Då den första stolen jag slaktade var hopplöst (?) dålig, väljer jag att offra ett tredje ryggstöd:
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017514.jpg]()
Med en mejsel bänder jag försiktigt upp kanalen …
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017515.jpg]()
… och lossar först vinylen (eftersom det sannolikt är starkast = inte revar sig så lätt)
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017516.jpg]()
Därefter drar jag med mejseln i spåret och fiskar upp tyget också.
![http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017517.jpg]()
Så där ja! Denna stol var den överlägset finaste och
utan fjäderbrott
Fortsättning följer . . .