Laddtrycksmätare visar fel

Moller_
14 februari 2012 · 71 Inlägg

Har upptäckt en sak som stör mig en del, och undrar om nån mer haft liknande funderingar:

Laddtrycksmätaren visar minus 0,1 när man slår på tändningen, innan man ska starta bilen. Där ska den ju stå på noll? Sen när man snurrat igång bilen, så åker den såklart ned på runt minus 0,7 eftersom den ska ha undertryck när man inte kör med laddtryck. (Så långt är jag med) Hoppas ni förstår skillnaden. Borde inte detta innebära att om man enligt mätaren laddar 1,2 bar så är det i verkligheten 1,3 bar? Det kan ju liksom vara skillnaden på ett kröka en stake eller inte, så jag skulle uppskatta lite tips om det här. Går det att kalibrera på nåt sätt? Bilen det handlar om är min 850 T5 i profilen. Antar att jag ställer ned laddtrycket tills vidare.

Mvh Niklas

Senast redigerat av NiklasM (14 februari 2012)

jok3 Lastbilsschaffis
14 februari 2012 · 886 Inlägg

Om du har möjlighet provar du med en annan mätare.
Så länge som laddtrycksstyrningen fungerar ska det inte vara några problem. Blien är väl ändå mappad av ATM? smile

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Moller_
14 februari 2012 · 71 Inlägg

jok3 skrev:
Om du har möjlighet provar du med en annan mätare.
Så länge som laddtrycksstyrningen fungerar ska det inte vara några problem. Blien är väl ändå mappad av ATM? smile

Laddtrycksstyrningen funkar prima, den är mappad av ATM. Dock vet jag inte modell på mätare o.s.v men vakumet borde väl ändå stå på noll tycker jag? Har du kikat på vad din står på? :-) Är lite orolig för hur vakumets samband med laddtrycket har i det här hänseendet..

Mvh Niklas

jok3 Lastbilsschaffis
14 februari 2012 · 886 Inlägg

Min är elektrisk och ska kolla sig själv vid uppstart. Den ligger runt -0,7 på min med. Min är mappad till att ligga på 1,1 men när jag körde med BSR så körde jag med 1,5-1,6 utam problem.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Skaune
15 februari 2012 ·

Jag hade samma "problem", hade en mätare från autogauge, inget ovanligt att vissa mäatre gör så.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang