Var mitt nya styrsystem till motorn samt lite bra och ha grejer som jag köpte av en bra kille på nogs.se.
Det blev ett Nira i3+ som jag tror kommer fungera bra. Kommer få bygga om lite då jag tänkte köra med trigger nere på veven istället för att använda CAS-enheten som sitter på Nissan original. Kommer även få sätta en givare snyggt vid ena kamdrevet för kamsync då jag ska köra sekventiellt. Har redan funderat ut en lösning på båda problemen så vi får se hur det kommer lira!
Fått gjort en del denna helgen. Har börjat gallra bort kablar ifrån original motorhärvan då jag kommer använda mig av Nira´s härva istället. Har varit lite bökigt då jag har fått snitta upp hela härvan för att få ut kablarna som inte skall användas mer. Men men, börjar närma mig slutet och när väl det gamla är ur så kan man koncentrera sig på den nya härvan sen.
Har även provmonterat grenrör och en kompis gamla turbo som är ungefär lika stor som den jag planerat att åka med till sommaren. Stötte på problem då kompressorhuset på turbon tar i huvförstärkningarna under motorhuven. Tänkte lösa det genom att såga bort förstärkningen precis i det området och sen köra med upphöjd huv i bakkant.
Lite bilder då!
Får se om här kommer en uppdatering imorgon också, resterade del av härvan ska då ut och sen ska min nya bästis komma med posten också säger dom...
Den gamla motorhärvan är äntligen ur bilen. Mycket märkliga skarvar trots att den är helt original, funderar på hur dom tillverkat dom på fabriken...
Ville egentligen kört med gömd kabelhärva för mer stilrent utseende men en del av original kabelhärva kommer ligga synlig, mest för att jag inte orkar flytta på original säkrings/reläboxar. Har dock beställt nya lock till boxarna för dom gamla var sunkiga och var även borrhål i ett av dom. Sen kommer kabelstammen kläs med något som har lite OEM-känsla. Den nya Nira-härvan skall jag försöka gömma så gott det går, har klurat en del på hur jag ska göra så får se om det funkar.
Näst på schemat står nu "tillverka insug", har släng iväg ett mail till den lokala plåtslageri-firman och frågat snällt om man kunde få köpa loss lite delar som kan behövas. Kommer bli helt i rostfritt, hade tänkt mig tryckrör i rostfritt också, så få siliconskarvar som möjligt är målet.
Pictures maestro!
Gamla härvan ligger och lider på golvet.
Nira-härvan som skall dit. Efter 3timmars pyssel så lyckades jag rensa bort allt som den förra ägaren gjort. Fick bli så då jag förmodligen inte skulle dragit alla kablarna som honom + att han hade valt att köra wasted spark vilket jag inte skall göra.
Varit lite dött här på sistone. Har legat lite på latsidan om jag ska vara ärlig och just för tillfället väntar jag på delar.
Tanken är att först och främst bygga mitt insug för att sedan kunna anpassa kabelhärvan efter det. Men eftersom posten skickade mitt paket med ritningar fel så blir det förmodligen ingenting gjort innan 2014. Min plan var att Ajdén Motorsport skulle skära ut lite flänsar till mig innan julhelgen men när paketet hamnade 20mil fel så sket det hela sig, såklart!
Har i alla fall ordnat alla delar till insuget nu, rostfri plåt, 84mm rörböjar och rakt rör samt konor även det i rostfritt. 45mm trattar och 65mm spjällhus är även ordnat. Så jag väntar som sagt endast på flänsarna just nu.
Men till något roligare, fick ju min nya bästis med posten för ett tag sedan som jag glömt skriva här! En Esab tigsvets. Var så trött på att inte kunna tillverka saker själv så fick bli en tig tillslut. Mycket nöjd med den är jag! Har 2 bilder på dom första fogarna i svartstål. Tyvärr ytrost och grader ifrån kapningen kvar på rören. Men var tvungen att testa den i alla fall!
Har mest småpysslat under ledigheten då jag inte fått tillbaka mina flänsar ännu. Har fått gjort en hållare till Niraboxen, satte den på originalplatsen d.v.s. till höger om passagerarens fötter. Gjorde sedan en panel till lite brytare på stereons gamla plats. Har satt dit 3st, skall användas till: 1: Av/på launchcontrol. 2: Val av mapp 1 och mapp 2. Och nummer 3. Till tvångskörning av elfläktar. Funderar även på att sätta dit en bredbandslambdamätare för säkerhets skull.
Byggde sen om original kopplingspedalställ, original sitter det en gummistopp som pedalen stannar på. Men i och med att jag vill aktivera lauchcontrolen med pedalen så tog jag bort gummistoppen, borrade upp hålet och ersatte den med en vanlig brytare.
Började därefter med att modifiera in en andra Deatschwerks bränslepump i originalarmatur. Efter lite sågande och svetsade och ett besök på Hydroscand på blev det bra! Skall nog leverera tillräckligt med soppa för mina mål.
Avslutar med två bonusbilder, fick hem mina nya mätare som jag var tvungen att provmontera.
Sen var jag tvungen att prova mitt senaste inköp, värmereflekterande tejp. Får se om jag lindar in det snyggare sen, den kvarblivna bromsvätskan dödade vidhäftningsförmågan totalt så blev lite pösigt.
Har du tänkt att köra mest på gata med bilen eller har du tänkt att köra lite på bana med? Om du ska köra på bana skulle jag rekommendera att komplettera bränslesystemet med en catch tank då pumparna gärna suger luft i högerkurvor om man har allt från 1/2 till 1/4 tank beroende på grepp och tempo, min spika sönder en avgasventil vid halv tank när han sög luft i en högerkurva.
Har du tänkt att köra mest på gata med bilen eller har du tänkt att köra lite på bana med? Om du ska köra på bana skulle jag rekommendera att komplettera bränslesystemet med en catch tank då pumparna gärna suger luft i högerkurvor om man har allt från 1/2 till 1/4 tank beroende på grepp och tempo, min spika sönder en avgasventil vid halv tank när han sög luft i en högerkurva.
Bilen är byggd för bana men kommer rulla på gatan också. Ok, det var ju inte kul att läsa. Får se om man bygger en tank senare då, tack för tipset!
Insugsflänsen är äntligen kommen, slutade med att posten returnerade mitt paket som då legat i Örnsköldsvik i nästan en månad. När jag väl fick hem det så tog jag tag i det själv, hörde med en firma i närheten av mitt jobb om dom kunde göra den, vilket dom kunde. En vecka senare fick jag en riktigt fin fläns precis som jag ville ha den. Tackar Meccom i Klippan för detta!
Har även plockat ner växellådan och gjort vid den, blev ny färg också. Ska byta olja innan den åker upp också, blir nog till att testa redline olja detta året och se om den är så bra som alla säger.
Insugsbygget fortsätter, har mätt ut och tillverkat plåten runt trattarna nu. Delade även en 90* böj som kommer användas som gavel på plenumet. Gick åt några sågblad, fruktansvärt hårt material! Men kommer nog bli bra tillslut. Trattarna fick modifieras i ändarna, flänsen är lite oval så efter lite kärlek passar dom bättre.
Tänkte punkta upp det i veckan, får vänta med helsvetsning då jag måste låna polarens gastub eftersom jag kommer svetsa det med rotgas. Vill inte ha "svamp" på insidan av plenumet som riskerar att lossna ner i motorn. Kommer även svetsa samtliga tryckrör på samma vis.