Efter många om och men är nu en massa godis på väg från Japan samt USA. Vart lite nervös när jag fick tillbaks första beställningsbekräftelsen. Stod i stora bokstäver "BACKORDERED". Jaha, tänkte jag. Kan väl vänta någon månad då det inte är någon jättebrådska. Men... 2015-05-31 är liiiiite väl lång tid. Så lång tid skulle det ta för företaget att få hem produkten igen.
Så efter febrilt letade och mailande på frukosten imorse fick jag ett underbart svar! Enjukuracing hade dom på lager! Beställning och många tack var ett faktum. Så nu blir det värre kammar i Nisselina!
Tomei 270* 10.25mm på både avgas och insug. Det betyder att även mina hydrauliska tryckare kommer bytas ut mot solida Tomei tryckare och när jag ändå var igång så blev det Tomei ventilstyrningar också.
Började porta toppen ytterligare igår kväll, mycket lättare nu när styrningarna ändå ska bytas. Kommer bilder antingen imorgon eller till helgen på detta!
Ser ut som det kan bli bra Har du tänkt mäta så det blir lika överallt med flöde osv? och har du tänkt att modda de nya ventilstyrningarna sen eller ha dom som dom kommer?
Ser ut som det kan bli bra Har du tänkt mäta så det blir lika överallt med flöde osv? och har du tänkt att modda de nya ventilstyrningarna sen eller ha dom som dom kommer?
Tack! Det enda jag mätt är längden på styrningen när jag portat. Så ser jag grovt hur många millimeter jag avverkat. Annars känner och tittar jag med jämna mellanrum så man inte tar för mycket någonstans. Dom nya styrningarna kommer ifrån Tomei så antar att dessa är koniska redan ifrån fabrik. Kommer troligtvis be Erland flödestesta toppen sen när jag lämnar in den för sätesfräsning och montering av dom nya styrningarna.
Nu är toppen färdigportad och tvättad. Så nu inväntar jag bara dom nya ventilstyrningarna så jag kan köra ner med toppen till Erland på topplocksverkstan.
Under tiden han har toppen ska jag börja bygga spakställ och bygga om växellådstunneln då en ZF-låda nu är beställd. Skickade upp min sprängkåpa till bakaxeldelar i torsdags så bör ha den nya lådan inom någon vecka eller två.
Har också stooora planer för utsidan, kommer börja med detta efter motor och låda är på plats.
Uppdateringarna kommer börja rulla på sen när det är byggdags igen.
Sådär, nu har jag varit nere hos Erland (www.topplocksverkstan.se) och lämnat toppen. Var ett självklart val då jag läst massor av hans inlägg på savarturbo och på hans hemsida samt att han alltid svarat på mina mailfrågor. Fick ytterligare några tips när vi tittade på min topp så kanske blir att modifiera förbränningsrummen lite grann när jag fått tillbaks toppen igen.
Får dessvärre inga kammar på ett tag, säljaren hade "glömt" informera mig att dom, trots att han sa det, inte hade kammarna hemma. Dom skickades idag så förhoppningsvis har jag fått dom innan toppen är klar...
Mummabilder:
Tomei solida tryckare, ventilstyrningar samt shims.