Nissan 200sx s13, OEM++

Solida tryckare, argare kammar, mer varv och högre laddtryck står på schemat! Dessutom kommer utsidan uppdateras en hel del!
  • 156 Följare
  • 308 798 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 februari 2017
luuundh CLASSIFIED
7 juli 2012 · 646 Inlägg

Adse skrev:
vilket projekt, kul, ska följas! smile synd med turbon bara..

Tack så mycket! Nej, inte mycket som går min väg för tillfället... hmm

luuundh CLASSIFIED
9 juli 2012 · 646 Inlägg

Sådär ja, snart påväg ihop igen. Grenrörspackningar, t25-packning och oljereturpackning köpt idag. Har bestämt mig för att köra med original grenrör igen då jag är trött på att skruva helt enkelt och vill att det ska fungera nu i resten utav sommaren. Har ju haft en del klabb med läckage. Så om någon är sugen på att göra ett försök med extraktorröret så är det till salu, ge ett bud bara. smile

Ska inom Mekonomen imorgon och köpa på mig svart avgasfärg, alternativt coating till originalgrenröret samt kopparbrickor till olje/vattenbanjobultarna till turbon. Lagerdel till turbon med tillhörande "skiva" är påväg nu också, har snackat med en kille på Nissan-klubben. Förhoppningsvis anländer allt innan fredag, så blir det till att köra i helgen. Måste få slipat/lackat tröskeln också men det är ju så jäkla tråkigt!!

Ajja, bilder kommer när det börjar hända lite igen! smile

Senast redigerat av luuundh (10 juli 2012)

luuundh CLASSIFIED
10 juli 2012 · 646 Inlägg

Köpte färgen idag så den åkte på direkt, fick även tag i kopparbrickorna så nu har jag allt inför bytet. Bara att invänta "turbon" nu, hoppas på att den kommer imorgon. Fick även ett ryck, började polera wastegateklockan mitt i allt ihopa, vet inte varför egentligen men det blev la bra. smile

Skrapade även bort alla packningsrester på grenrör och topp. Fick även slipat lite på tröskeln men fyfan vad jag är trött på att slipa o lacka! Måste bli färdig med det så jag kan släppa det nu. Får ta ett ryck imorgon!

Lite bilder:
Bling bling!
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-5eb25e6e1b54db9a1d3f8fc149284c0a.jpg

Innan lack:
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-6023cca95647ec403d3ae2da84827250.jpg

Nya stuket:
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-35e2768ab8ca0beff22d81319b1d4a2d.jpg

Mer kommer imorgon! smile

Dometros
10 juli 2012 · 434 Inlägg

Är där stor flödesskillnad mellan org och extraktorgrenröret? Menar, allt samlas ju, och det är ju så pass litet endån så det har väl inte så stor betydelse?

luuundh CLASSIFIED
10 juli 2012 · 646 Inlägg

Dometros skrev:
Är där stor flödesskillnad mellan org och extraktorgrenröret? Menar, allt samlas ju, och det är ju så pass litet endån så det har väl inte så stor betydelse?

Har inga siffror eller egna erfarenheter så går på vad jag läst mig till. Original blir en strypning vid 300-350häst då kanalerna är för trånga och utformningen inte är den bästa. Dock ska responsen bli bättre med mindre agg. så som t25/t28. Original grenrör har ju även puls-split så även det förbättrar ju spoolen. smile

Dometros
10 juli 2012 · 434 Inlägg

Bra det ju ;p du är väll inte uppe i de siffrorna endån med steg 3?

luuundh CLASSIFIED
10 juli 2012 · 646 Inlägg

Dometros skrev:
Bra det ju ;p du är väll inte uppe i de siffrorna endån med steg 3?

Man kan ju klara 300häst men oftast behövs större turbo. Kan ju klämma ur rätt mycket till med justerbar bränsletrycksregulator, bredbandslambda och större turbo. Blir kanske senare...

Dometros
10 juli 2012 · 434 Inlägg

luuundh skrev:

Dometros skrev:
Bra det ju ;p du är väll inte uppe i de siffrorna endån med steg 3?

Man kan ju klara 300häst men oftast behövs större turbo. Kan ju klämma ur rätt mycket till med justerbar bränsletrycksregulator, bredbandslambda och större turbo. Blir kanske senare...

Och då blir det ett ordentligt grenrör, eller skall du plana detta endån?
Industri kanske kan göra det åt dig när de startar upp igen

luuundh CLASSIFIED
10 juli 2012 · 646 Inlägg

Bygger kanske ett själv annars blir det något sånt här: http://www.grenror.se/nissan/200-grenro … n-s13.html Slut på snålandet nu. smile

hejpadig
10 juli 2012 · 262 Inlägg

luuundh skrev:
Bygger kanske ett själv annars blir det något sånt här: http://www.grenror.se/nissan/200-grenro … n-s13.html Slut på snålandet nu. smile

Bygger du ett själv och att det blir bra, så kan du få bygga till mig med o framtiden wink

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
luuundh CLASSIFIED
11 juli 2012 · 646 Inlägg

Turen är med mig som vanligt. Han har skickat mig fel grejer. Plattan som skulle ersätta den som är spräckt är 1-1,5cm mindre i diameter. Passar alltså inte. Oj, vad jag är förvånad!

Senast redigerat av luuundh (11 juli 2012)

Dometros
11 juli 2012 · 434 Inlägg

Fyfan va suuuurt

luuundh CLASSIFIED
11 juli 2012 · 646 Inlägg

Då blir det förmodligen inte bil av den, den här veckan heller. hmm Killen hade skickat fel lagerdel, han hade 2st liggandes nämligen. Får se om den hinner hit i tid men det är tveksamt...

TB2815 (min nuvarande)
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-55a91d5a6546d5087726745bf0ddabe4.jpg

TB2804 den som han skickade. Var ifrån en Pulsar GTI-R...
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-6d3388d3f4a5fb9645f05159354a3cf8.jpg

luuundh CLASSIFIED
16 juli 2012 · 646 Inlägg

Då var TB2815-skivan kommen och monterad. Började direkt efter jobb med monteringen och hann väl med en del. Fick också tätat halvmånarna i baksidan av toppen. Sitter 2st gummitätningar som ligger mellan topp och ventilkåpa som har en tendens till att läcka. Hoppas det håller nu. smile

Imorgon ska grenröret spännas dit ordentligt och alla ledningar och avgassystem ska på. Efter det ska jag inte köra utan då ska jag slipa och lacka färdigt så den blir klar någon gång... tongue Satsar på provtur ons/tors. smile

Nu blev det rätt! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-e1f296191f06992e1c9ffb7aaaab5e5a.jpg

Trycktest á la Lundh. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-bc73dcbc2f78e2c0ea065e8f65269adf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-b796c9432a71981d8e137a64aa4d2002.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-9bedd061bae0f084ff05f000faa4b9a1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-4a5d216566a502f54e8597ade779a948.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-f546cb0b3fe1d9b16fc1270cf9333814.jpg

Michkijn Tangentbordsriddare
16 juli 2012 · 1 825 Inlägg

vad vackert! smile

Datsun 120y estate "Almost Oldschool - CA18DET" (1975)
luuundh CLASSIFIED
16 juli 2012 · 646 Inlägg

Michkijn skrev:
vad vackert! smile

Tackar! big_smile

Dometros
17 juli 2012 · 434 Inlägg

Me gusta så in i helvete wink

luuundh CLASSIFIED
17 juli 2012 · 646 Inlägg

Dometros skrev:
Me gusta så in i helvete wink

Javisst! ;D

luuundh CLASSIFIED
17 juli 2012 · 646 Inlägg

Nu var allt som har med turbo och grenrör spänt förutom oljereturen eftersom den fick en lite väl liten vinkel i slutet. Tänkte lösa detta genom att korta röret och sätta längre slang istället och på så vis få bättre vinkel. Återkommer med bilder på detta imorgon. Ska fortsätta med sista sliparbetet sen lacka imorgon förhoppningsvis också. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-0708a1d1843444c272e205b817d7eb8a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-8f21f8f41d84265f282949d5784746d0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-be46c9ce425f004060a7db43c9c93b89.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-820053dd992e6f23f744d423a877f564.jpg

Senast redigerat av luuundh (17 juli 2012)

Michkijn Tangentbordsriddare
17 juli 2012 · 1 825 Inlägg

Såg ju bra ut det där! smile

Datsun 120y estate "Almost Oldschool - CA18DET" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang