Köpråd: BMW 118D vs 120D -08

Stefan_N
17 oktober 2012 · 347 Inlägg

Hur menar du med filt? jag har innerskärmar på min smile




C-Herbst skrev:
Ursäkta att jag lånar tråden.
Står själv i köptankar om en 1serie.
Men läste om att de har filt i hjulhusen som kunde öka risken för rost.
Någon med erfarenhet om detta? Eller det är bara att hålla efter den lite extra noga.

MVH Christoffer

C-Herbst Sous Chef
17 oktober 2012 · 389 Inlägg

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 2011-34835

Från denna artikeln.

Är ifs en 2011..

Så hör mig för om det även är så på äldre modeller.
För kollar på 06-08or

Stefan_N
17 oktober 2012 · 347 Inlägg

Ok smile ja de stämmer att de är de i bak, men i fram är de plastskärmar sist jag va där och böka. Men jag har inga problem med de iaf smile har kört med min 1 vinter och kommer bli den 2:a nu.

torpis Forummoderator
17 oktober 2012 · 10 572 Inlägg

118D + chip = bästa av bägge världar :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
C-Herbst Sous Chef
17 oktober 2012 · 389 Inlägg

Okej smile låter ju bra. Blev osäker i valet och kvalet..
Svårt det med att byta bil tongue

Är "filten" mot stenskott o skit ?
Borde väl ligga ngn extra rostskydd bakom?

Är dem bra att köra vinter med fast dem är rwd?

Tack för dina svar smile

Stefan_N
17 oktober 2012 · 347 Inlägg

Osäker ska du aldrig bli smile jag är hur nöjd som helst med min och 177 diesel hästar rör på sig fint. Ja de är tänkt så att de är den som är den bakre innerskärmen, annars är de ju bara att man spolar rent där när man tvättar bilen vintertid smile. Vintertid så är de bara roligt att köra rwd wink jag kör med 17" nokian odubbat och tycker de funkar fint smile men är de is så spinner de ju såklart tongue

C-Herbst Sous Chef
17 oktober 2012 · 389 Inlägg

Skönt med lite mer info!!!

Jojo men spinner på is gör min Volvo med tongue
Tänkte mer om den var glad för att kasta ut baken.

Stefan_N
17 oktober 2012 · 347 Inlägg

Jo de är ju klart att man alltid gillar de smile när man ska köpa ny bil. Ohja baken kommer som ett brev på posten kan jag säga haha wink man får vara beredd och lära sig att hålla den brett uppe utan att man snurrar big_smile

Rquired Allmänt envis
17 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

C-Herbst skrev:
Skönt med lite mer info!!!

Jojo men spinner på is gör min Volvo med tongue
Tänkte mer om den var glad för att kasta ut baken.

BMW´s antisladdsystem är effektivt och några bakvagnskast får du inte med det aktiverat, inte ens om du provocerar vill den släppa taget. ESP (DSC på BMW-språk) är standard och alltid aktivt från start, sedan har systemet ytterligare två lägen:

-DTC, som stänger av antispinnfunktionen och tillåter mer sladd innan det griper in. Ett trevligt läge vintertid, då man kan köra lite brett utan att elektroniken stör men samtidigt har en extra livlina i fall man skulle tappa kontrollen och det går för brett. Detta aktiverar du genom ett tryck på knappen märkt "DTC".

-Helt avstängt, då uppträder 1-serie som BMW brukar göra. Den är väl balanserad och kastar inte ut bakänden utan förvarning, men provocerar du bilen kan den uppträda yvigt. Systemet stänger du av genom att hålla in knappen märkt "DTC" tills varningslampan lyser gult bland instrumenten. 

Jag tycker 1-serie fungerar utmärkt vintertid, den tar sig fram väl och beter sig tryggt med elektroniken aktiverad. Vill du ha lite roligt kan du alltid gå vidare och koppla ur systemet helt eller delvis enligt ovan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
C-Herbst Sous Chef
17 oktober 2012 · 389 Inlägg

låter ju bra smile man vill ju kunna köra tryggt vid normal körning.
Men ibland tar ju leksinnet över  wink

Stefan_N
17 oktober 2012 · 347 Inlägg

För mig tar de alltid över wink. Men ska bli kul och köra denna vinter då min är lägre än förra vintern tongue



C-Herbst skrev:
låter ju bra smile man vill ju kunna köra tryggt vid normal körning.
Men ibland tar ju leksinnet över  wink

C-Herbst Sous Chef
17 oktober 2012 · 389 Inlägg

för mig vände det när jag blev av med kortet 30 dar innan prövotiden gick ut.. wink
Så nu kör jag lugnare..

Men dem går bra att köra normalt utan att den slänger ut baken,??

Stefan_N
17 oktober 2012 · 347 Inlägg

Aj de låter inget vidare du tongue och de gör du nog rätt i smile. Ja kör du normalt så är de inte så att du får värsta kasten i kurvor smile



C-Herbst skrev:
för mig vände det när jag blev av med kortet 30 dar innan prövotiden gick ut.. wink
Så nu kör jag lugnare..

Men dem går bra att köra normalt utan att den slänger ut baken,??

Rquired Allmänt envis
17 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

C-Herbst skrev:
för mig vände det när jag blev av med kortet 30 dar innan prövotiden gick ut.. wink
Så nu kör jag lugnare..

Men dem går bra att köra normalt utan att den slänger ut baken,??

Pröva själv att växla ner och ge full gas mitt i en hal kurva, så länge du inte stängt av elektroniken kommer en gul lampa att blinka det är det värsta som sker. Allt beror på hur du provocerar den, även fram och fyrhjulsdrivna bilar kan slänga ut bakänden om man pressar dem.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
C-Herbst Sous Chef
17 oktober 2012 · 389 Inlägg

Absolut är det så smile
Tänkte mer om dem var extra känsliga smile

Hade en z3 2.8 innan och den släppte gärna och mkt.. Även med antispinn på..
Fullgas i 3an på blött underlag så spann det smile

Rquired Allmänt envis
17 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

C-Herbst skrev:
Absolut är det så smile
Tänkte mer om dem var extra känsliga smile

Hade en z3 2.8 innan och den släppte gärna och mkt.. Även med antispinn på..
Fullgas i 3an på blött underlag så spann det smile

En Z3 har ärvt bakvagnen från 80-talets BMW 3-serie E30 och den är/var lynnig på ett helt annat vis än moderna BMW. Dessutom har en Z3 som du nämner endast antispinn och inget antisladdsystem som hjälper dig när det väl släpper, den är mycket lättare och 2.8/M52B28 är bra mycket kraftigare än en 118d. Så en 1-serie bör du inte uppfatta som känslig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
C-Herbst Sous Chef
17 oktober 2012 · 389 Inlägg

Låter kanon.

Har alla 1serie antisladd och antispinn som standard?
Även "snik" modellerna?

Rquired Allmänt envis
17 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

C-Herbst skrev:
Låter kanon.

Har alla 1serie antisladd och antispinn som standard?
Även "snik" modellerna?

Korrekt!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
C-Herbst Sous Chef
17 oktober 2012 · 389 Inlägg

kanon smile mkt "klokare" nu smile

Väldigt tacksam för mkt bra svar!

henna
26 oktober 2012 · 28 Inlägg

Jag upplever att min bmw är lätt i baken.. Den kommer gärna ut i tvära kurvor som tex utfarter och rondeller mm. Inte speciellt mycket gas behövs ha för att det ska hända.. DVS om det är blött eller halt ute.. På torrt väglag är den hur go som helst att köra i kurviga partier.
Sen beror det nog mkt på vad man har för däck på bilen också.. Jag hade dubbfria Hankook, 16" som inte var bra på halt väglag.
Nu i vinter har jag låtit BMW:n gå i ide och skaffat en volvo V40 som driver i framändan istället för att vara på den säkra sidan.. wink

Beträffande filt i hjulhusen så är det nog på de nyare årsmodellerna det är så. Jag har en -07 och den har inte filt i hjulhusen.. Däremot är den helt täckt med filt undertill..

"Alltid lär man sig något nytt!"
BMW 525d F11 "Mr Grey" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang