6869
Sök

Från vilket år är det tvunget att vara bälten i bilen?

871 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Som topic lyder, vilket år kom lagen ? 1970 står det på wiki men det går ju inte att lita på roll

Tack på förhand! smile

1 915 Inlägg
19 februari 2012
År 1967 kom den första bestämmelsen i Sverige om att det skulle finnas bilbälte i framsätet
i alla nya bilar från och med 1969 års modell och 1970 kom motsvarande bestämmelse
om bilbälte i baksätet.

Lagen om att man också skulle använda bältet som fanns i framsätet kom först 1 januari
1975 i Sverige. Då hade säkerhetsbältet fått viss acceptans och lagen hade föregåtts av
en omfattande upplysningskampanj.
Ytterligare elva år senare, 1 juli 1986, blev det obligatoriskt för alla ”vuxna”, personer över 15 år, att använda bilbälte oavsett var man satt i bilen.
Den 1 april 1988 kom slutligen lagen som föreskrev att alla, både barn och vuxna, måste använda bilbälte såväl i framsätet som i baksätet.
Den 1 oktober 1999, det vill säga efter att observationerna gjorts i 1999 års projekt, ålades också taxiförare och
förare av tunga fordon att använda bälte.

Källa: VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Senast redigerat av Louksor (19 februari 2012)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
19 februari 2012
det brukar väl vara så att finns bälte installerat i bilen, så ska de användas?

871 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Men säg att jag monterar ur bältena min 144 -69. hur blir det då med eventuella böter och bes? smile sitter inga bälten bak förövrigt smile

Handledare
1 481 Inlägg
19 februari 2012
Louksor skrev:
År 1967 kom den första bestämmelsen i Sverige om att det skulle finnas bilbälte i framsätet
i alla nya bilar från och med 1969 års modell och 1970 kom motsvarande bestämmelse
om bilbälte i baksätet.

Lagen om att man också skulle använda bältet som fanns i framsätet kom först 1 januari
1975 i Sverige. Då hade säkerhetsbältet fått viss acceptans och lagen hade föregåtts av
en omfattande upplysningskampanj.
Ytterligare elva år senare, 1 juli 1986, blev det obligatoriskt för alla ”vuxna”, personer över 15 år, att använda bilbälte oavsett var man satt i bilen.
Den 1 april 1988 kom slutligen lagen som föreskrev att alla, både barn och vuxna, måste använda bilbälte såväl i framsätet som i baksätet.
Den 1 oktober 1999, det vill säga efter att observationerna gjorts i 1999 års projekt, ålades också taxiförare och
förare av tunga fordon att använda bälte.

Fel min vän.

4 §     Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.

Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.  Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
19 februari 2012
jobbigt eftersom jag inte har några bälten bak i min trans am 75a yikes

1 915 Inlägg
19 februari 2012
Enligt VTI, NTF & Sveriges riksdag så är det -69 & -70 som gäller för fram o bak bälte.
Hittade även flera äldre trådar på olika forum där folk skriver att enligt polis och bilprovningen osv är det 69 & 70 som gäller.
Men det kanske är ändrat, eller så har de alla haft fel...

saab_sonett skrev:
Fel min vän.
Senast redigerat av Louksor (19 februari 2012)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Handledare
1 481 Inlägg
19 februari 2012
Min källa är trafikverket..
VVFS 2003:22
Senast redigerat av saab_sonett (19 februari 2012)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
19 februari 2012
När camaron var nyrenoverad Slarvades bältena bort:) vi besiktade utan och det var grönt, den är av årsmodell 67.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

871 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Då får vi hoppas på att det går bra med besiktning och polismän när jag tar bort dem då smile

2 656 Inlägg
19 februari 2012
beckstroem skrev:
Då får vi hoppas på att det går bra med besiktning och polismän när jag tar bort dem då smile

varför ta bort dom om dom finns ? sjukaste jag hört

871 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
ekelund88 skrev:
beckstroem skrev:

haha ja det kan låta lite dumt men..
1. Det är en sommarbil som man ska glida runt i = Jobbigt med bälten å eventuella böter om man inte använder det när det sitter i.
2. man går väl inte in för att krocka ? wink

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
19 februari 2012
beckstroem skrev:
ekelund88 skrev:
beckstroem skrev:

1. Det är en sommarbil som man ska glida runt i = Jobbigt med bälten å eventuella böter om man inte använder det när det sitter i.

Det finns fler än du på vägen, även om du bara är ute o glider så kan du t.ex. Bli påkörd.
Jag tyckte också att bältet var en ganska onödig och jobbig grej förut. Men efter ett nära anhörig till mig omkom i en trafikolycka och räddningledarens ord var: hade han haft bälte kunde han ha överlevt.
Då får man sig en rejäl tankeställare.
Efter det tar jag på mig bältet bara jag ska backa ut från garage uppfarten.
Så snälla både för dig egen skull och dina anhörigas, ta inte bort dina bälten även om du bara ska glida!

871 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
beckstroem skrev:
ekelund88 skrev:

Det finns fler än du på vägen, även om du bara är ute o glider så kan du t.ex. Bli påkörd.
Jag tyckte också att bältet var en ganska onödig och jobbig grej förut. Men efter ett nära anhörig till mig omkom i en trafikolycka och räddningledarens ord var: hade han haft bälte kunde han ha överlevt.
Så snälla både för dig egen skull och dina anhörigas, ta inte bort dina bälten även om du bara ska glida!

aa det är egentligen jävligt idiotiskt att resonera som jag gör.. Vi får helt enkelt se hur jag gör..

KHRacing
19 februari 2012
beckstroem skrev:
jaha ja det kan låta lite dumt men..

tycker du skall sälja bilen o börja med knyppling om det äår jobbigt med saker som tar 2 seko räddar ditt liv.
Senast redigerat av KHRacing (19 februari 2012)

1 412 Inlägg
19 februari 2012
Det beror väl lite på vilka bilar man är van att åka i också, jag har haft bältesbefriade bilar mestadels och tycker det är skönt att slippa bältet.
Speciellt i bilar med soffa fram.

871 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
OpelP1 skrev:
Det beror väl lite på vilka bilar man är van att åka i också, jag har haft bältesbefriade bilar mestadels och tycker det är skönt att slippa bältet.

Finns väl några små planer om att ha helsoffa i den men än så länge är det bara i tankarnas stadie smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
19 februari 2012
beckstroem skrev:
marwin_of_sweden skrev:
beckstroem skrev:

aa det är egentligen jävligt idiotiskt att resonera som jag gör.. Vi får helt enkelt se hur jag gör..

Det här kanske låter hemskt, och jag vet inte hur dina familje förhållanden är.
Men tänk om din t.ex. mamma skulle få det beskedet jag fick, och dessutom höra att du kunde överlevt bara du hade använt bälte? Det är oftast din familj och dina anhöriga det är värst för om något händer dig. Tänk på det.

1 412 Inlägg
19 februari 2012
beckstroem skrev:
OpelP1 skrev:

Finns väl några små planer om att ha helsoffa i den men än så länge är det bara i tankarnas stadie smile

Ok, en soffa från en rekord eller liknande borde ju gå att klämma i om det är 144:an det gäller. smile
Senast redigerat av OpelP1 (19 februari 2012)

871 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
OpelP1 skrev:
beckstroem skrev:
OpelP1 skrev:

Ok, en soffa från en rekord eller liknande borde ju gå att klämma i om det är 144:an det gäller. smile

aa smile Du vet inga specifika årsmodeller som kan tänka sej ha soffor ? smile

Sök