1851
Sök

Den stora extraljus tråden

* Voff voff *
10 989 Inlägg
1 december 2012
Drönirettab skrev:
mrtomas101 skrev:
Ska testa det skillnaden då var att det bara var ett enkelrelä (bosch)med plastflärp
Det skumma då var att relät inte var jordat, jordkablarna från extraljuset var skruvat direkt i karossen ingen kabel satt på jorden på relät.. Varför?

Det låter ju konstigt att relät inte var jordat. Enda sättet att få relät att fungera är i så fall att det jordas via höljet (som då har ett metallfäste). Jag kan inte komma på någonting just nu varför relät inte var jordat. hmm

Jag tror ni pratar förbi varandra lite nu... smile Jordkablarna från extraljusen ska inte dras till reläet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

19 Inlägg
1 december 2012
Drönirettab skrev:
mrtomas101 skrev:
Vad jag kan tycka är lite märkligt från den förra monteringen som satt på bilen är att det går 2 kablar från bilens vanliga hel/halvljus till styrströmmen på relät...

Det kan vara så att man har tagit både plus och minus från helljuslampan, ett sånt inkopplingssätt kan ibland användas ifall bilen har minusstyrt helljus.

Det dubbelrelä som du använder nu, är det jordat via sitt eget fäste?
Vilken typ av relä har du?

Har nu fått svar att det är ett minusstyrt system.
Och så här ska det kopplas: Du ska koppla konstantström på signalen och jorda reläet i helljuskabeln.
Någon som kan beskriva lite enklare vad det betyder? Vad är signalen? Hur gjorda relät i helljuskabeln?
Tack på förhand.

414 Inlägg
1 december 2012
mrtomas101 skrev:
Drönirettab skrev:
mrtomas101 skrev:
Vad jag kan tycka är lite märkligt från den förra monteringen som satt på bilen är att det går 2 kablar från bilens vanliga hel/halvljus till styrströmmen på relät...

Det kan vara så att man har tagit både plus och minus från helljuslampan, ett sånt inkopplingssätt kan ibland användas ifall bilen har minusstyrt helljus.

Och så här ska det kopplas: Du ska koppla konstantström på signalen och jorda reläet i helljuskabeln.
Någon som kan beskriva lite enklare vad det betyder? Vad är signalen? Hur gjorda relät i helljuskabeln?
Tack på förhand.

Signalströmen kopplar du till helljuset. Eller vilken lampa du nu vill ska styra relät Blinkersen kanske. Men hur fan man kopplar i ett minusstyrt system vettifan.

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
1 december 2012
Seth skrev:
En liten spinoff fråga angående konverterat backljus, någon som har testat typ Cree LED backljus? har inte den bästa förutsättningen till att xenonkonvertera.

Jag har 5w cree led nu i mina backljus och det lyser på skapligt. Finns på xenonkungen med 16w cree led per lampa. Kolla in på deras hemsida så får du se wink

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

* Voff voff *
10 989 Inlägg
1 december 2012
Ankmeister skrev:
mrtomas101 skrev:
Drönirettab skrev:

Tack på förhand.

Signalströmen kopplar du till helljuset. Eller vilken lampa du nu vill ska styra relät Blinkersen kanske. Men hur fan man kopplar i ett minusstyrt system vettifan.

Inga konstigheter alls. På ett vanligt system med plusstyrt helljus kopplar man styströmmen på helljusets plusmatning. På ett minusstyrt har helljuset konstant plus och slås av och på genom att minus kopplas på/av. Därför ger du reläet konstant plus och tar reläets minus från helljusets minus.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (1 december 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
1 december 2012
Brådhis skrev:
Ankmeister skrev:
mrtomas101 skrev:
Tack på förhand.

Inga konstigheter alls. På ett vanligt system med plusstyrt helljus kopplar man styströmmen på helljusets plusmatning. På ett minusstyrt har helljuset konstant plus och slås av och på genom att minus kopplas på/av. Därför ger du reläet konstant plus och tar reläets minus från helljusets minus.

//Brådhis

Låter lite invecklat, men om jag förstår rätt så menar du att han skall sätta minus från helljuset på signalstiftet på reläet. Plus från helljuset skall sitta på stiftet som jordar reläet?

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Lastbilschaufför
176 Inlägg
1 december 2012
patrikke skrev:
DB_Power skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/117/116850/116850-ae3419f1ce2e3e5ac453dd6f85f6ae72.jpg

Idag så händer detta:

1. Slipa rent LightOn fästet, Rostskydds måla, Grund måla & lacka med svart täckfärg
2. Montera ihop alla 5 st SIM extraljusen med xenon
3. Hitta ett bra ställe att montera stab-stagen
4. Montera infästnings punkterna bakom registrerings skylten för LightOn fästet
5. Koppla in alla kablar och dra elen fram till ballasterna
6. Montera fästet med extraljusen och åka iväg till en rak väg och ställa in det

Sen får G-TECH filma och fotografera allt när det är inställt smile

Han ska även fota och filma hans egen bil med de utbytta insatserna,
så det kommer att bli en rolig dag sanmt kväll big_smilebig_smilebig_smile

Och jag glömde ju att säga detta oxå: Jag ska få 2x35w backljus xenon monterat, så att 2x15w xenon backljuset försvinner. De monteras istället som dimljus senare...

/Bettan

Hoppas ni slipper snöstorm...

Risken är inte stor smile

19 Inlägg
1 december 2012
C_A_T skrev:
Brådhis skrev:
Ankmeister skrev:

//Brådhis

Låter lite invecklat, men om jag förstår rätt så menar du att han skall sätta minus från helljuset på signalstiftet på reläet. Plus från helljuset skall sitta på stiftet som jordar reläet?

Tack för svaren...
Har nu blivit lite klokare iallafall.
Har ni några nummer ni kan ge mig som förenklar för mig. (Nummren som relät har)
Från Helljuset har man ju tagit 2 kablar dessa har dom satt ihop på förra monteringen ska jag splitta dom nu när jag har ett dubbelrelä??
Jag är fan ingen kung på det här med extraljus hade det inte varit helg hade jag åkt till verkstaden och låtit dom koppla in skiten.

1 893 Inlägg
1 december 2012
noniz skrev:
Kristian_V skrev:
noniz skrev:
Okej! så det kan alltså bero på ett taskigt relä?
Köpte en sån där färdig reläsats för 3 lampr när jag köpte xenonkiten.
Får kolla om jag hittar dom gamla hella reläna i gömorna och se om det blir bättre med det.

Jag förutsatte att du tagit signalen till reläet från dina helljus? Som slocknar när du bländar av?

Om man stänger av strömmen som drar reläet, och den fortsätter att lysa, då skickar man mera ström genom reläet, än det klarar av att hantera, oavsett vad det står att den skall klara.

Har en Saab 9-3 -06'a
Och på den har jag bi-xenon + h7 halogen som tänds vid helljus, därifrån har jag tagit styrström till relät.

Då äer det reläet som inte tål så mycket ström som du skickar igenom den.
partyvan skrev:
Någon som provat biltemas relä 40A tänkte på om man kan köra 3st 55w xenon lampor på ett sånt

Jag kör precis så.
Senast redigerat av Kristian_V (1 december 2012)

21 761 Inlägg
1 december 2012
C_A_T skrev:

Egentligen är det inte invecklat. Vid en "vanlig" inkoppling av relän rent allmänt brukar man koppla ena reläspolestiftet till jord och andra stiftet till styrkällan (i detta fall helljuset), orsaken är helt enkelt för att saker och ting oftast är jordade och styrs av en plusspänning.

I det här fallet är det alltså inte en pluskabeln från helljuset som är styrkälla, det är minuskabeln. Då får man koppla styrfunktionen tvärtom på reläspolens stift, dvs ena reläspolestiftet dras nu till en konstant plus (tex batteri) och det andra stiftet dras till helljuskabeln som i detta fall är en minuskabel. Helljuset i bilen har ju konstant plus och aktiveras av minus. smile

mrtomas101 skrev:
Har ni några nummer ni kan ge mig som förenklar för mig. (Nummren som relät har)
Från Helljuset har man ju tagit 2 kablar dessa har dom satt ihop på förra monteringen ska jag splitta dom nu när jag har ett dubbelrelä??

85 och 86 är reläspolens anslutningar. Normalt sett är spolen polaritetsoberoende, dvs det spelar ingen roll vilken som får plus eller minus, men vissa relän har en skyddsdiod inbyggd och då är det viktigt att stift 85 får minus och stift 86 får plus.

Är man osäker på om relät har skyddsdiod eller inte så är det säkrast att följa den inkopplingskonfigurationen, inget blir fel då. smile

Om kablarna satt ihop på samma ställe vid förra inkopplingen så borde det iof innebära det att de kommer från samma styrkälla, men för säkerhets skull tycker jag att du drar båda dessa kablar till ena relät och sedan byglar till andra relät.
Senast redigerat av Drönirettab (1 december 2012)

1 893 Inlägg
1 december 2012
För att göra det riktigt enkelt med inkoppling av relä i bil med minus styrning...
Tjuva både plus och minus från ditt helljus och koppla till spolen i reläet. (Funkar det inte pga skyddsdiod i reläet, byt bara plats på kablarna som går till stift 85/86.

Tar man både ström och jord från källan, kan man inte göra mycket fel.
De flesta bilar idag har ju separat helljus, då går bara två kablar till lampsockeln.

Har man en bil med H4, dvs hel/ halv ljus i samma lampa, måste man lista ut vilken som är jord, hel och halv ljus...

19 Inlägg
1 december 2012
Kristian_V skrev:
För att göra det riktigt enkelt med inkoppling av relä i bil med minus styrning...
Tjuva både plus och minus från ditt helljus och koppla till spolen i reläet. (Funkar det inte pga skyddsdiod i reläet, byt bara plats på kablarna som går till stift 85/86.

Tar man både ström och jord från källan, kan man inte göra mycket fel.
De flesta bilar idag har ju separat helljus, då går bara två kablar till lampsockeln.

Har man en bil med H4, dvs hel/ halv ljus i samma lampa, måste man lista ut vilken som är jord, hel och halv ljus...

Tackar så mycket för hjälpen!!!
Ska införskaffa lite säkringar nu och börja koppla:cool:
Tack till ett bra forum med otroligt snabba svar!!

398 Inlägg
1 december 2012
Själv ska jag köpa dessa så fort jag har råd.
Har sett dessa lysa jämfört med 75w xenon och både jag och min polare var riktigt imponerade!
http://www.youtube.com/watch?v=aXaQHRaZyZQ&sns=em
Det skadar inte att de tål stenskott heller och har 15 gånger längre livstid än xenon och startar på 0,01 sekund :-)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

19 Inlägg
1 december 2012
En fråga till:(
Får jag samma problem om jag ska koppla in glimmarna?
Hade tänkt koppla dessa via ett relä också...eller är det bara onödigt?

1 893 Inlägg
1 december 2012
mrtomas101 skrev:

Tjuva plus och minus från parkeringsljuset.

19 Inlägg
1 december 2012
Kristian_V skrev:
mrtomas101 skrev:

Tackar!

1 749 Inlägg
1 december 2012
HBass skrev:
Har sett dessa lysa jämfört med 75w xenon och både jag och min polare var riktigt imponerade!
Det skadar inte att de tål stenskott heller och har 15 gånger längre livstid än xenon och startar på 0,01 sekund :-)

Vilken styrka var det på dem som bräcker 75w xenon då? 15 gånger så lång livstid, det får man nog ta med en nypa salt.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

2 074 Inlägg
1 december 2012
patrikke skrev:
HBass skrev:

Vilken styrka var det på dem som bräcker 75w xenon då? 15 gånger så lång livstid, det får man nog ta med en nypa salt.

Ja, som med xenon så minskar ljusstyrkan under dess livstid. Men inte är det omöjligt att de håller så länge, men då lyser de säkert rätt så dåligt jämfört med då de var nya.

Enda nackdelen var priset... Kostar de inte runt 600 dollar styck? Men å andra sidan så har man extraljus för en lång tid framöver också, om ingen stjäl dem eller de vandaliseras.
Och ljusbilden är väl rund likt ett punktljus, men lyser upp en större yta?

19 Inlägg
1 december 2012
mrtomas101 skrev:
Kristian_V skrev:
mrtomas101 skrev:

Tackar!

Sådär ja nu fungerar extraljusen:D
Nu är det bara glimmarna kvar, visst kan jag bygla (batteri)strömen från det andra reläet till glimm relät så att säga?

21 761 Inlägg
1 december 2012
patrikke skrev:

Varje lykta är på 90 W enligt info, sitter 18 st 5 W dioder. Lyktorna finns med två olika spridningar, dels 10 grader och dels med 40 grader. Jag gissar att filmen visar den smalare spridningen. smile

Sök