3511
Sök

Den stora extraljus tråden

783 Inlägg
23 juni 2012
joakim89 skrev:
Har då inte märkt nån skillnad

Jajamän :-) hur lång förlängnings kabel har du? De jag beställde var 60cm

1 265 Inlägg
23 juni 2012
Rocknob skrev:
joakim89 skrev:
Har då inte märkt nån skillnad

Jajamän :-) hur lång förlängnings kabel har du? De jag beställde var 60cm

har prova med 2st 60cm alltså 120cm. men märke då ingen skillnad på 50watt som jag testa med

3 151 Inlägg
23 juni 2012
Huvudsaken är att du har bra jordpunkt, spänningsfallet blir inte märkbart sämre på bara 60cm... 1 meter 4mm2 kabel ger 0.09 V spänningsfall vid 10 ampere belastning. Så det är inte märkbart förutom med mätinstrument. smile

1 265 Inlägg
23 juni 2012
som sagt 120cm märkte man ingen skillnad på

783 Inlägg
23 juni 2012
Mervolic skrev:
Huvudsaken är att du har bra jordpunkt, spänningsfallet blir inte märkbart sämre på bara 60cm... 1 meter 4mm2 kabel ger 0.09 V spänningsfall vid 10 ampere belastning. Så det är inte märkbart förutom med mätinstrument. smile

Okej, låter bra :-) spelar ingen roll hur man dra kabeln, tänkte om den måste va så rak som möjligt ? Bättre å fråga för mkt än för lite :-P

3 151 Inlägg
23 juni 2012
Rocknob skrev:
Okej, låter bra :-) spelar ingen roll hur man dra kabeln, tänkte om den måste va så rak som möjligt ? Bättre å fråga för mkt än för lite :-P

Njae, huvudsaken är väl att du inte bryter av den. Det kan ske om det är väldigt kallt utomhus, hehe.. Se bara till att spänna fast den med stripes eller något, så den inte sugs in i fläktar eller remmar. smile

Bara att fråga på, hellre att man är på den säkra sidan!

783 Inlägg
23 juni 2012
Hur grinig tro ni polisen blir med 8000k i halvljuset?

Meldem
4 137 Inlägg
23 juni 2012
Rocknob skrev:

Finns tråd om detta ;P
Eller rättare sagt om xenon i hel/halv smile
Senast redigerat av TouchOfRed (23 juni 2012)

783 Inlägg
23 juni 2012
TouchOfRed skrev:
Rocknob skrev:

Finns tråd om detta ;P

Okej, tackar :-)

Meldem
4 137 Inlägg
23 juni 2012
Rocknob skrev:
TouchOfRed skrev:
Rocknob skrev:

Finns tråd om detta ;P

Okej, tackar :-)

Dock är det inga svar knappt i den tråden, eftersom jag gjorde en ny för nån vecka sen xD
Men skriv där så kan jag säga vad jag tror tongue

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
23 juni 2012
Mervolic skrev:
Rocknob skrev:

Det är väl olika från polis till polis. Generellt sett kan man väl säga att alla poliser bör bli griniga, då det är olagligt att konvertera halvljus. Ser du det som värt att betala eventuella böter för att ha xenon i halvljuset, så är det väl värt det. Enda godkända färgen på xenon (förutsatt att det är fabriksmonterat) är 4300K.

Mvh.

Hur är det då med 6000K det är ju också vanligt att konvertera med.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

7 481 Inlägg
23 juni 2012
Mervolic skrev:
Rocknob skrev:

Det är väl olika från polis till polis. Generellt sett kan man väl säga att alla poliser bör bli griniga, då det är olagligt att konvertera halvljus. Ser du det som värt att betala eventuella böter för att ha xenon i halvljuset, så är det väl värt det. Enda godkända färgen på xenon (förutsatt att det är fabriksmonterat) är 4300K.

Mvh.

NEJ 5000K är oxå godkänt

783 Inlägg
23 juni 2012
Mervolic skrev:
Rocknob skrev:

Mvh.

Ja bor i en mindre by, så tycker de är värt men nån som vet vad böterna ligger på ? Ca

Meldem
4 137 Inlägg
23 juni 2012
Grabbar, få inte denna tråd låst nu.
För jag tror ingen har ork till att göra en till ny tråd. Eftersom vi har haft 2 trådar innan denna.
Vill inte verka som en moralkärring, men så är det! smile

7 481 Inlägg
23 juni 2012
Mervolic skrev:
granadadr skrev:
Mervolic skrev:

Mvh.

NEJ 5000K är oxå godkänt

Vad har du för källa på detta? smile

C_A_T skrev:

Vad som är vanligt, och vad som är lagligt är två skilda ting. Det är också vanligt att ligga 10km/h över hastighetsbegränsningen. wink

ett intyg från sbp wink iof 1,5 årsen så reglerna KAN ha ändrats,, men då var det så iaf smile
personligen kör jag hällre med 4300k smile men på papparet stod det både 4300k och 5000k wink
Senast redigerat av granadadr (23 juni 2012)

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
23 juni 2012
Mervolic skrev:
granadadr skrev:
Mervolic skrev:

Mvh.

NEJ 5000K är oxå godkänt

Vad har du för källa på detta? smile

C_A_T skrev:

Vad som är vanligt, och vad som är lagligt är två skilda ting. Det är också vanligt att ligga 10km/h över hastighetsbegränsningen. wink

Jag menade att om 6000K är lagligt.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

GL77
24 juni 2012
Trådstartare
Rocknob skrev:
En snabb fråga, blir de sämre med förlängnings kabel mellan lampa och ballast? Blir effekten sämre? Har läst på visa ställen å de rekommenderar inte att använda förlängnings kabel? Lite fundersam efter som jag har beställ de för kunna montera lite snyggare. Tacksam för svar :-)

Inga problem enligt mig iaf wink

GL77
24 juni 2012
Trådstartare
Bra att veta för er som inte tar denna tråd på allvar.

Att om den spårar ur som det har gjorts ett par inlägg om nu så finns det RISK för att den tas bort!

Är det så svårt att läsa REGLERNA på huvudsidan???!!!

Det bästa är att ni RADERAR era inlägg själva innan ADMIN gör det åt er, onödigt massa jobb bara för att man inte har läst vad som gäller eller "struntar" i dem.

En del REGLER som måste följas:

- Inget skitsnack (om varandra/andra företag)
- Allt om EXTRALJUS, inget annat!
- Inga veta bäst fasoner
- Vårdat språk!!!
- Inget köp & sälj i tråden
- Tänk först, skriv sedan

Personliga åsikter och andra ämnen än extraljus SKA tas via PM!
Senast redigerat av G-TECH (24 juni 2012)

3 151 Inlägg
24 juni 2012
G-TECH skrev:
Bra att veta för er som inte tar denna tråd på allvar.

Jag har raderat mina inlägg nu, menade inte att få tråden att spåra ur... Hoppas du och admins har överseende med detta, då denna tråden är en av mina favorittrådar! smile Tänkte bara att det var relaterat i och med att det var xenon/konvertering av lyktor det handlade om, men förstår att jag misstolkat reglerna nu.

1 997 Inlägg
24 juni 2012
Rocknob skrev:
Mervolic skrev:

Vet att man inte ska använda flera förlängningskablar då jag fick lära mig det den hårda vägen..

Har 100w xenon i mina lampor, sen hade jag en 100cm förlängning till varje ballast för att få ha dem inne under huven istället för framme i grillen..

En av ballasterna hade jag 2st förlängningskablar till och det resulterade i att en av kablarna smälte i en anslutning, satt dit en ny kabel men det blev samma sak.

Flyttade sedan ballasten så jag lyckades nå med endast en förlängning, och sen dess har det funkat hur bra som helst. Men det är med 100w som sagt.. smile

Sök