Köpråd bmw!

SportPilot Ubåtsingenjör
24 februari 2012 · 7 234 Inlägg

har du pengar att hålla en 540i hade jag inte tvekat ! riktigt härliga bilar, men törstiga... 1,3-1,5 är INGA problem att köra en 540i på

att audi skulle va tråkiga bilar håller jag ej med om ... ligger ofta helt ok på vägen och trevliga i övrigt. Vill du ha en snål bil, leta efter någon vw diesel

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
24 februari 2012 · 744 Inlägg

CHEEVA skrev:
har du pengar att hålla en 540i hade jag inte tvekat ! riktigt härliga bilar, men törstiga... 1,3-1,5 är INGA problem att köra en 540i på

att audi skulle va tråkiga bilar håller jag ej med om ... ligger ofta helt ok på vägen och trevliga i övrigt. Vill du ha en snål bil, leta efter någon vw diesel

håller med, när man stämplar på gasen så rör sig även tankmätaren, men det får man räkna med smile

sk8ville
24 februari 2012 · 653 Inlägg

Kör på en 540! Samma motor som sitter i min 740i och den är helt underbar smile

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Masquerade Aldrig nöjd
24 februari 2012 · 804 Inlägg

I din prisklass skulle jag nog överväga att kolla på 318. Det är där du hittar absolut finast bil för pengarna (sett till skicket). Känns 140hk för klent så hade jag nog kollat på någon av dessa:

http://www.blocket.se/gavleborg/BMW_325 … 15&w=3
http://www.blocket.se/lund/BMW_528iA_38 … 15&w=3

Stor prutmån på den översta där dessutom.

Livet är för kort för att äga Volvo.
kimme_94
27 februari 2012 · 137 Inlägg

Tjena! tack för alla svar! big_smile det vart ett litet spontanköp i huddinge! en Bmw 320 E36 1997 big_smile 6 ägare med 29k mil, och massa kvitton i handsfacket märkte jag, kvitto från 2001 då den köptes för 140 tusen.
Jag gav 10 tusen igår. är grymt glad! big_smile bomba gärna på med bra info om den, ska serva den, så tips på olja osv uppskattas!

felen jag märkt än är, höger framlyckta saknar glaset på ljuset längst ut, listen på dörren på förardörren sitter lite löst i ena änden, någon rostfläck på ena dörren i nederkant samt lite mindre lagningar på 2-3 ställen. samt att det saknas en sprutarsak på höger framlykta, som sprutar spolarvätska? men den knappen vet jag knappt var den sitter och om man annvänder sånt..  och att den rycker var ca var 5e sekund på tomgång, om det kan vara något att oroa sig över? men fin annars, fina säten och går bra i motor och låda, bromsar tar som på en ny bil, värmer på bra i kupen, och rumpvärmen går för fullt big_smile fick inte med stereon, om han inte hittar originalstereon som ligger, men tänkte dra lite ljud i den och kanske behöver lite tips på hur man gör, min förstabil som sagt så är ganska ny! big_smile

BMW 320i E36 "Vilda musen" (1997)
Nummela
27 februari 2012 · 230 Inlägg

Knappen till spolarvätskan (Lysena) så ska borde vara på vindrutstorkarspaken, du trycker in knappen "mot" ratten...
Ryckandet kan bero på att den tar tjyvluft, du kan ju slänga upp en bild på bilen så vi får se på nyförvärvet! smile

MVH
Robin

When the clutch drops, the bullshit stops!
Rquired Allmänt envis
27 februari 2012 · 12 512 Inlägg

kimme_94 skrev:
Tjena! tack för alla svar! big_smile det vart ett litet spontanköp i huddinge! en Bmw 320 E36 1997 big_smile 6 ägare med 29k mil, och massa kvitton i handsfacket märkte jag, kvitto från 2001 då den köptes för 140 tusen.
Jag gav 10 tusen igår. är grymt glad! big_smile bomba gärna på med bra info om den, ska serva den, så tips på olja osv uppskattas!

felen jag märkt än är, höger framlyckta saknar glaset på ljuset längst ut, listen på dörren på förardörren sitter lite löst i ena änden, någon rostfläck på ena dörren i nederkant samt lite mindre lagningar på 2-3 ställen. samt att det saknas en sprutarsak på höger framlykta, som sprutar spolarvätska? men den knappen vet jag knappt var den sitter och om man annvänder sånt..  och att den rycker var ca var 5e sekund på tomgång, om det kan vara något att oroa sig över? men fin annars, fina säten och går bra i motor och låda, bromsar tar som på en ny bil, värmer på bra i kupen, och rumpvärmen går för fullt big_smile fick inte med stereon, om han inte hittar originalstereon som ligger, men tänkte dra lite ljud i den och kanske behöver lite tips på hur man gör, min förstabil som sagt så är ganska ny! big_smile

Gratulerar! Det var ett bra pris för en 320i-97, ryckningarna kanske försvinner i samband med en service? Är du osäker på vad som gjort senast kan det vara värt att ta i så du vet att allt är ok, tändstift, olja och filter. Castrol Magnatec 5W-40 har jag för mig att BMW rekommenderar till M52 (Grön förpackning).

Annars låter tjuvluft troligt, mellan insuget och luftfiltret sitter en liten gummibälg och med åren spricker ofta denna. Det kan vara svårt att se med bälgen på plats, men den sitter endast med två slangklämmor och är en barnlek att lossa och inspektera! Från denna bälg går en gummislang ner till tomgångsmotorn, har den spruckit och läcker kan även det orsaka orolig gång men den är lite svårare att komma åt men det är inte svårt; Det tar lite tid snarare.

Den tredje orsaken som kan orsaka knepig tomgång är tomgångsmotorn i sig, och medan ovanstående jobb går att göra även om man har tummen mitt i handen får man vara lite mer händig för att ge sig på denna. Men det går, och det finns kunskap att hämta både från BMW-forumet Autopower.se och från verkstadsböcker som Haynes.

Strålkastare och annat är inte svindyrt på BMW, men Schmeidmann säljer nya delar av bra kvalité och har oftast markant lägre priser. Alternativet är begagnade delar, det finns det mängder av!

Lycka till med nyköpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
kimme_94
27 februari 2012 · 137 Inlägg

Rquired skrev:

kimme_94 skrev:
Tjena! tack för alla svar! big_smile det vart ett litet spontanköp i huddinge! en Bmw 320 E36 1997 big_smile 6 ägare med 29k mil, och massa kvitton i handsfacket märkte jag, kvitto från 2001 då den köptes för 140 tusen.
Jag gav 10 tusen igår. är grymt glad! big_smile bomba gärna på med bra info om den, ska serva den, så tips på olja osv uppskattas!

felen jag märkt än är, höger framlyckta saknar glaset på ljuset längst ut, listen på dörren på förardörren sitter lite löst i ena änden, någon rostfläck på ena dörren i nederkant samt lite mindre lagningar på 2-3 ställen. samt att det saknas en sprutarsak på höger framlykta, som sprutar spolarvätska? men den knappen vet jag knappt var den sitter och om man annvänder sånt..  och att den rycker var ca var 5e sekund på tomgång, om det kan vara något att oroa sig över? men fin annars, fina säten och går bra i motor och låda, bromsar tar som på en ny bil, värmer på bra i kupen, och rumpvärmen går för fullt big_smile fick inte med stereon, om han inte hittar originalstereon som ligger, men tänkte dra lite ljud i den och kanske behöver lite tips på hur man gör, min förstabil som sagt så är ganska ny! big_smile

Gratulerar! Det var ett bra pris för en 320i-97, ryckningarna kanske försvinner i samband med en service? Är du osäker på vad som gjort senast kan det vara värt att ta i så du vet att allt är ok, tändstift, olja och filter. Castrol Magnatec 5W-40 har jag för mig att BMW rekommenderar till M52 (Grön förpackning).

Annars låter tjuvluft troligt, mellan insuget och luftfiltret sitter en liten gummibälg och med åren spricker ofta denna. Det kan vara svårt att se med bälgen på plats, men den sitter endast med två slangklämmor och är en barnlek att lossa och inspektera! Från denna bälg går en gummislang ner till tomgångsmotorn, har den spruckit och läcker kan även det orsaka orolig gång men den är lite svårare att komma åt men det är inte svårt; Det tar lite tid snarare.

Den tredje orsaken som kan orsaka knepig tomgång är tomgångsmotorn i sig, och medan ovanstående jobb går att göra även om man har tummen mitt i handen får man vara lite mer händig för att ge sig på denna. Men det går, och det finns kunskap att hämta både från BMW-forumet Autopower.se och från verkstadsböcker som Haynes.

Strålkastare och annat är inte svindyrt på BMW, men Schmeidmann säljer nya delar av bra kvalité och har oftast markant lägre priser. Alternativet är begagnade delar, det finns det mängder av!

Lycka till med nyköpet!

tack så jättemycket för svar! big_smile jo ska göra en service på den, oljan är helt svart och verkar totalslut.
undrar om och vad för saker man kan köpa på biltema? siktar nu på att inhandla sportluftfilter, oljefilter, bränslefilter, motorolja, och blinkersglas, samt smörja och se över bromsar osv, då undrar jag om de går att köpa sånna saker på biltema, går går det, men är det skit? kommer förövrig byta olja och filter med täta intervaller och se över att allt är som det ska väldigt ofta.

BMW 320i E36 "Vilda musen" (1997)
Rquired Allmänt envis
27 februari 2012 · 12 512 Inlägg

kimme_94 skrev:

Rquired skrev:

kimme_94 skrev:
Tjena! tack för alla svar! big_smile det vart ett litet spontanköp i huddinge! en Bmw 320 E36 1997 big_smile 6 ägare med 29k mil, och massa kvitton i handsfacket märkte jag, kvitto från 2001 då den köptes för 140 tusen.
Jag gav 10 tusen igår. är grymt glad! big_smile bomba gärna på med bra info om den, ska serva den, så tips på olja osv uppskattas!

felen jag märkt än är, höger framlyckta saknar glaset på ljuset längst ut, listen på dörren på förardörren sitter lite löst i ena änden, någon rostfläck på ena dörren i nederkant samt lite mindre lagningar på 2-3 ställen. samt att det saknas en sprutarsak på höger framlykta, som sprutar spolarvätska? men den knappen vet jag knappt var den sitter och om man annvänder sånt..  och att den rycker var ca var 5e sekund på tomgång, om det kan vara något att oroa sig över? men fin annars, fina säten och går bra i motor och låda, bromsar tar som på en ny bil, värmer på bra i kupen, och rumpvärmen går för fullt big_smile fick inte med stereon, om han inte hittar originalstereon som ligger, men tänkte dra lite ljud i den och kanske behöver lite tips på hur man gör, min förstabil som sagt så är ganska ny! big_smile

Gratulerar! Det var ett bra pris för en 320i-97, ryckningarna kanske försvinner i samband med en service? Är du osäker på vad som gjort senast kan det vara värt att ta i så du vet att allt är ok, tändstift, olja och filter. Castrol Magnatec 5W-40 har jag för mig att BMW rekommenderar till M52 (Grön förpackning).

Annars låter tjuvluft troligt, mellan insuget och luftfiltret sitter en liten gummibälg och med åren spricker ofta denna. Det kan vara svårt att se med bälgen på plats, men den sitter endast med två slangklämmor och är en barnlek att lossa och inspektera! Från denna bälg går en gummislang ner till tomgångsmotorn, har den spruckit och läcker kan även det orsaka orolig gång men den är lite svårare att komma åt men det är inte svårt; Det tar lite tid snarare.

Den tredje orsaken som kan orsaka knepig tomgång är tomgångsmotorn i sig, och medan ovanstående jobb går att göra även om man har tummen mitt i handen får man vara lite mer händig för att ge sig på denna. Men det går, och det finns kunskap att hämta både från BMW-forumet Autopower.se och från verkstadsböcker som Haynes.

Strålkastare och annat är inte svindyrt på BMW, men Schmeidmann säljer nya delar av bra kvalité och har oftast markant lägre priser. Alternativet är begagnade delar, det finns det mängder av!

Lycka till med nyköpet!

tack så jättemycket för svar! big_smile jo ska göra en service på den, oljan är helt svart och verkar totalslut.
undrar om och vad för saker man kan köpa på biltema? siktar nu på att inhandla sportluftfilter, oljefilter, bränslefilter, motorolja, och blinkersglas, samt smörja och se över bromsar osv, då undrar jag om de går att köpa sånna saker på biltema, går går det, men är det skit? kommer förövrig byta olja och filter med täta intervaller och se över att allt är som det ska väldigt ofta.

Jag är inget fan av Biltema och visst en del av deras produkter är säkert bra men jag har inte några suveräna erfarenheter av kvalitén direkt.

Jag köpte blinkers fram hos Schmeidmann för 90kr/st har jag för mig att jag gav, dom var visserligen lite knepiga att få och "snäppa fast" ordentligt men har suttit sedan dess. Filter, olja och tändstift har jag hittat till bäst pris hos Mekonomen när jag hade min E36 men det varierar kanske mellan olika orter (Mekonomen-kort var gratis och gav 10% rabatt).

Att oljan är dålig är förstås inte bra, om du byter olja med tät intervall någon gång framöver kan vara vettigt för att få ur så mycket skit som möjligt ur motorn men annars är 1år/1000-1500mil nästan en lite kort intervall å andra sidan är motorolja billigare än ett motorhaveri!

Sportluftfilter? Visst ett öppet sådant låter lite mer men se till att montera det ordentligt så att det inte suger varmluft eller onödigt mycket skit för då blir det snarare en negativ effekt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
dawwe ...has left the building...
27 februari 2012 · 4 474 Inlägg

Oljan på Biltema (helsyntet) passar utmärkt till din bil. Biltema-filter är i regel OK, men det finns betydligt bättre. Bromsprylar är helt OK på Biltema. Skippa sportfiltret om du inte vill ha lägre effekt, köp ett nytt original luftfilter, tex på Biltema. Byt tändstift. Kolla oljenivån i vlåda samt diff, toppa upp vid behov, eller ännu bättre: Byt!. Byt även bränslefilter och kupefilter. Kolla så att insugsbälgen är hel, kolla så vakuumslangarna är friska, att byta samtliga är bäst men inte det enklaste kanske.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Ljepone * Studerande *
28 februari 2012 · 563 Inlägg

Rquired skrev:
Strålkastare och annat är inte svindyrt på BMW, men Schmeidmann säljer nya delar av bra kvalité och har oftast markant lägre priser. Alternativet är begagnade delar, det finns det mängder av!

Lycka till med nyköpet!

Instämmer med Rquired! Inte BARA för att Rquired tipsade&ledde mig till mitt 1:a bilinköp utan för "kunskapen&vetandet". big_smile


Kan rek. Schmiedmann.se om du vill ha BmW orginaldelar eller något "x-tra". Handlade där under denna månad & är supernöjd med varorna. Nu blir det & beställa nya torkarblad (Wiper blade set original Valeo VM203 Performance) som är kraftigt prissänkta från 380;- till 157;-, samt nytt luftfilter & lite övrig bilvård.

"Kimme-94" - Grattis & hoppas du eblir nöjd med fordonet! smile

Noxxer
28 februari 2012 · 1 482 Inlägg

Bmw delar köper man på Tyska Ebay. Det är så jävla sanslöst billigt så det finns inte.

Köpa 1 länkarm i sverige för 1600kr eller ett helt framvagnskitt inkl ALLT från tyskland för 3500kr inkl frakt.
Skillnaden är helt vansinnig.

BLT Service
Theracords Music Label
kimme_94
28 februari 2012 · 137 Inlägg

Tack så mycket för alla svar big_smile blir att beställa lite saker från http://www.schmiedmann.se/ och ev köpa en stere från biltema, undrar om dethär kan vara något? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … eo-246751/

tror ni det kan vara bra att bara byta olja nu, och köra ur den lite, och om någon vecka byta filtret och olja så lkanske man får ut lite mer av den gamla? för nu lyser lampan röd och det står oilservice, antar att den släcks när man bytt och det är fin olja i den?

BMW 320i E36 "Vilda musen" (1997)
Rquired Allmänt envis
28 februari 2012 · 12 512 Inlägg

kimme_94 skrev:
Tack så mycket för alla svar big_smile blir att beställa lite saker från http://www.schmiedmann.se/ och ev köpa en stere från biltema, undrar om dethär kan vara något? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … eo-246751/

tror ni det kan vara bra att bara byta olja nu, och köra ur den lite, och om någon vecka byta filtret och olja så lkanske man får ut lite mer av den gamla? för nu lyser lampan röd och det står oilservice, antar att den släcks när man bytt och det är fin olja i den?

Jag hoppas att lampan du syftar på är serviceindikatorn? wink
Ja, två service kort efter varandra kan vara nyttigt för bilen om oljan är i det skicket du har beskrivit!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Kollan
29 februari 2012 · 618 Inlägg

kimme_94 skrev:
Tack så mycket för alla svar big_smile blir att beställa lite saker från http://www.schmiedmann.se/ och ev köpa en stere från biltema, undrar om dethär kan vara något? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … eo-246751/

tror ni det kan vara bra att bara byta olja nu, och köra ur den lite, och om någon vecka byta filtret och olja så lkanske man får ut lite mer av den gamla? för nu lyser lampan röd och det står oilservice, antar att den släcks när man bytt och det är fin olja i den?

Nej oljefilter ska alltid bytaa samtidigt som oljan..smile

kimme_94
29 februari 2012 · 137 Inlägg

Rquired skrev:

kimme_94 skrev:
Tack så mycket för alla svar big_smile blir att beställa lite saker från http://www.schmiedmann.se/ och ev köpa en stere från biltema, undrar om dethär kan vara något? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … eo-246751/

tror ni det kan vara bra att bara byta olja nu, och köra ur den lite, och om någon vecka byta filtret och olja så lkanske man får ut lite mer av den gamla? för nu lyser lampan röd och det står oilservice, antar att den släcks när man bytt och det är fin olja i den?

Jag hoppas att lampan du syftar på är serviceindikatorn? wink
Ja, två service kort efter varandra kan vara nyttigt för bilen om oljan är i det skicket du har beskrivit!

ja jag syftar på den big_smile kommer den känna av att oljan är ny och inte lysa rött? den har ju några steg från noll, och nu lyser alla. eller måste man koppla in dator med program och nolla bort det?

Sen innan jag börjar kanske någon kan säga vart filtret sitter? och om de är normal mm hylsa eller specialsaker? big_smile

BMW 320i E36 "Vilda musen" (1997)
Kollan
29 februari 2012 · 618 Inlägg

Oljefiltret? Sitter längst fram på motorn i en "kopp". Har för mig att det är en vanlig 13 nyckel

kimme_94
29 februari 2012 · 137 Inlägg

Kollan skrev:
Oljefiltret? Sitter längst fram på motorn i en "kopp". Har för mig att det är en vanlig 13 nyckel

tacktack big_smile kollar sånthär då jag inte har bilen vid mig, den står på annan destination liksom, så samlar info så de går lite fortare när jag ska dit och serva.

BMW 320i E36 "Vilda musen" (1997)
Noxxer
29 februari 2012 · 1 482 Inlägg

Marcus- skrev:

Noxxer skrev:
Bmw delar köper man på Tyska Ebay. Det är så jävla sanslöst billigt så det finns inte.

Köpa 1 länkarm i sverige för 1600kr eller ett helt framvagnskitt inkl ALLT från tyskland för 3500kr inkl frakt.
Skillnaden är helt vansinnig.

¨


Måste man kunna tyska då roll

Nej. Google translate wink

Men lite tysk kunskap skadar ju inte direkt smile

BLT Service
Theracords Music Label
Rquired Allmänt envis
29 februari 2012 · 12 512 Inlägg

kimme_94 skrev:

Rquired skrev:

kimme_94 skrev:
Tack så mycket för alla svar big_smile blir att beställa lite saker från http://www.schmiedmann.se/ och ev köpa en stere från biltema, undrar om dethär kan vara något? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … eo-246751/

tror ni det kan vara bra att bara byta olja nu, och köra ur den lite, och om någon vecka byta filtret och olja så lkanske man får ut lite mer av den gamla? för nu lyser lampan röd och det står oilservice, antar att den släcks när man bytt och det är fin olja i den?

Jag hoppas att lampan du syftar på är serviceindikatorn? wink
Ja, två service kort efter varandra kan vara nyttigt för bilen om oljan är i det skicket du har beskrivit!

ja jag syftar på den big_smile kommer den känna av att oljan är ny och inte lysa rött? den har ju några steg från noll, och nu lyser alla. eller måste man koppla in dator med program och nolla bort det?

Sen innan jag börjar kanske någon kan säga vart filtret sitter? och om de är normal mm hylsa eller specialsaker? big_smile

Nej serviceindikatorn känner inte av oljan överhuvudtaget den räknar endast ut när oljan borde vara mogen för byte utefter hur långt du kört sedan senaste service och hur du kört under tiden (Korta sträckor med låga varv eller har du piskat bilen på Autobahn?).

Efter en ny service får du nolla denna indikatorn manuellt, det känner inte bilen av själv. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang