6720
Sök

Registreringsbesikta med sänkfjädrar?

1 311 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
Håller på och importerar en bil från Nederländerna och ska göra en registreringsbesiktning på den.
Problemet är att det sitter sänkfjädrar runt om på den. I övrigt är bilen helt original.
Någon som vet om det kan ställa till det?

KHRacing
24 februari 2012
Vid registreringsbesiktning skall fordonet vara så orginal det kan vara.
alltså "kan" sänkfjädrar ställa till det ja, men det beror ju lite på hur mkt den är sänkt

1 311 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
40 mm, men det är ju ingenting man skulle få problem med på en vanlig besiktning. Det är ju helt lagligt att köra med.

1 948 Inlägg
24 februari 2012
Det är inte lagligt att köra med det om bilen är helbils-godkänd. Men jag kan mer eller mindre garantera dig att de tinte borde vara några problem med reg. bes. handlar lite om vad du får för besiktningsman iofs. Polarns bil gick igenom reg. bes. med ombyggt avgas system ned kommentaren "när det låter så här fint så måste jag godkänna det".

KHRacing
24 februari 2012
baltis: det är faktiskt helt lagligt att byta till annat kjolpkt, coilovers, sänkfjädrar m.m m.m på helfordonsgodkända bilar i Sverige, inns lagstadgat och o texct hos Transportstyrelsen.

Detta kom fram som lagtext då annars eftermarknadsmarknaden hade varit stendöd i lilla Sverige.

Precis som sak gäller för fälgar, man få sätta vad man vill på sin bil sålänge som man som förare
intygar att mätaren stämmer o hjulen inte tar i vid sväng/fjädrande.

1 311 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
Bilen i fråga är en Nissan 200SX från 1992 så ingen helbils-godkänd bil smile
Men jävligt surt om man måste köpa nya fjädrar enbart för besiktningen.

4 767 Inlägg
25 februari 2012
KHRacing skrev:
Precis som sak gäller för fälgar, man få sätta vad man vill på sin bil sålänge som man som förare
intygar att mätaren stämmer o hjulen inte tar i vid sväng/fjädrande.

yikes Ska inte säga nåt om hur det är på min skyline roll

Ontopic så tror jag inte att sänkfjädrar är något problem vid reg bes.
Har reggat två bilar med eftermarknadscoilovers utan problem.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Sök