Köpråd bil 15-20 000:-

SportPilot Ubåtsingenjör
26 februari 2012 · 7 234 Inlägg

n1kko skrev:
Tackar för tipsen mina herrar. Lutar mest åt Saab eller Japanskt (som nån tipsade om tidigare i tråden). Kan tillägga att jag inte alls är ute efter en bil som är rolig att köra med. Det är ett plus, men absolut inte prioritet. Komfort kan däremot vara trevligt!

Hur är en Saab 9-5 att köra? Ljudnivå? Mjuk väghållning?

ljudnivån i en saab 9-5 är ganska bra smile men att köra den är ingen höjdare enligt mig ... men det är mer en smaksak

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
kannebanne
26 februari 2012 · 2 046 Inlägg

Fördelar: Komforten, utrymmet!
Nackdelar: Kvalitén, ljudnivå

Har en Sabb 9-5 mod. Sedan, årsmodell -99. Fantstisk komfort. Snygg enligt mitt tycke. Man sitter så kanon i ett Saab säte, dom är svår slagna på den fronten.

Där emot är kvaliten hubba bubba,
Har fått byta turbo, topplockspackning m.m. Lämnade in den på servivce och fick en nota på 25.000, Hjälp vad gör man.....som tur var det ett reportage i DN om detta, att flera Saab ägare råkt ut för detta, så tillslut gick det på garantin. Trots rep. så drar den olja. Så Se till att ha fullgod service bok!!!!!!!!

Min käre far Her en -03. Har på pekat att den drar olja "t.o.m. blå ryker", men Saab verkstaden säger "den är inte har gått sönder" hmmm!?!?. Nu så idagarna är den på verkstad för rep av ny turbo, ny topplockspackning m.m. den har bara gått 8000 mil!!!!!

Elektroniuken är sådär...displaydelar på färddatorn brukar slockna...men skall vara åtgärdat i nyare versioner... Och den låter även mycket i coupén över 100.

Så det lär nog få bli nåt annat än Saab nästa byte.... (tyvärr för jag gillar utseéndet och komforten)



Kopierade från någon hemsida, ett omdömme från en ägare!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Andromeda Rumpmas
26 februari 2012 · 3 860 Inlägg

n1kko skrev:
Tackar för tipsen mina herrar. Lutar mest åt Saab eller Japanskt (som nån tipsade om tidigare i tråden). Kan tillägga att jag inte alls är ute efter en bil som är rolig att köra med. Det är ett plus, men absolut inte prioritet. Komfort kan däremot vara trevligt!

Hur är en Saab 9-5 att köra? Ljudnivå? Mjuk väghållning?

Väldigt komfortabel. Bra väghållning, kurvtagningsförmåga och varken svampig eller stötig. Har i och för sig sportchassi. Jag skulle dock som sagt undvika årsmodellerna 98-03 pga detta:

http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Enligt Saab har 4% av 9-5:orna drabbats, men det är ju en rätt stor risk. En bil i den prisklassen är ju bara att skrota om det inträffar...

Jag skulle också undvika modellerna med lättrycksturbo (150/170/185 hk) eftersom det turboaggregat som sitter i de motorerna inte är särskilt hållbart. Det håller ibland bara 10-15k mil. Kvar blir ju då bara 2,3T 220 hk och Aero nyare än 04 och en helt annan prisklass än 15-20k.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
26 februari 2012 · 3 860 Inlägg

kannebanne skrev:
Fördelar: Komforten, utrymmet!
Nackdelar: Kvalitén, ljudnivå

Har en Sabb 9-5 mod. Sedan, årsmodell -99. Fantstisk komfort. Snygg enligt mitt tycke. Man sitter så kanon i ett Saab säte, dom är svår slagna på den fronten.

Där emot är kvaliten hubba bubba,
Har fått byta turbo, topplockspackning m.m. Lämnade in den på servivce och fick en nota på 25.000, Hjälp vad gör man.....som tur var det ett reportage i DN om detta, att flera Saab ägare råkt ut för detta, så tillslut gick det på garantin. Trots rep. så drar den olja. Så Se till att ha fullgod service bok!!!!!!!!

Min käre far Her en -03. Har på pekat att den drar olja "t.o.m. blå ryker", men Saab verkstaden säger "den är inte har gått sönder" hmmm!?!?. Nu så idagarna är den på verkstad för rep av ny turbo, ny topplockspackning m.m. den har bara gått 8000 mil!!!!!

Elektroniuken är sådär...displaydelar på färddatorn brukar slockna...men skall vara åtgärdat i nyare versioner... Och den låter även mycket i coupén över 100.

Så det lär nog få bli nåt annat än Saab nästa byte.... (tyvärr för jag gillar utseéndet och komforten)



Kopierade från någon hemsida, ett omdömme från en ägare!

Du lär ha fått tag på ett riktigt misskött exemplar... Sköter man oljebytena uppstår aldrig oilsludge. Begreppet turboras och oilsludge lär man ju känna till bra som Audi-ägare också. 1,8t är t ex en mycket värre drabbad bil än 9-5. Sten i glashus osv.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
kannebanne
26 februari 2012 · 2 046 Inlägg

Andromeda skrev:

kannebanne skrev:
Fördelar: Komforten, utrymmet!
Nackdelar: Kvalitén, ljudnivå

Har en Sabb 9-5 mod. Sedan, årsmodell -99. Fantstisk komfort. Snygg enligt mitt tycke. Man sitter så kanon i ett Saab säte, dom är svår slagna på den fronten.

Där emot är kvaliten hubba bubba,
Har fått byta turbo, topplockspackning m.m. Lämnade in den på servivce och fick en nota på 25.000, Hjälp vad gör man.....som tur var det ett reportage i DN om detta, att flera Saab ägare råkt ut för detta, så tillslut gick det på garantin. Trots rep. så drar den olja. Så Se till att ha fullgod service bok!!!!!!!!

Min käre far Her en -03. Har på pekat att den drar olja "t.o.m. blå ryker", men Saab verkstaden säger "den är inte har gått sönder" hmmm!?!?. Nu så idagarna är den på verkstad för rep av ny turbo, ny topplockspackning m.m. den har bara gått 8000 mil!!!!!

Elektroniuken är sådär...displaydelar på färddatorn brukar slockna...men skall vara åtgärdat i nyare versioner... Och den låter även mycket i coupén över 100.

Så det lär nog få bli nåt annat än Saab nästa byte.... (tyvärr för jag gillar utseéndet och komforten)



Kopierade från någon hemsida, ett omdömme från en ägare!

Du lär ha fått tag på ett riktigt misskött exemplar... Sköter man oljebytena uppstår aldrig oilsludge. Begreppet turboras och oilsludge lär man ju känna till bra som Audi-ägare också. 1,8t är t ex en mycket värre drabbad bil än 9-5. Sten i glashus osv.

Har ingen turbo i min så de vet jag inget om! Jag bara tog ett exempel från en bil hemsida jag hittade, vet ingetting om bilen själv...?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2012 · 17 502 Inlägg

15-20 lappar räcker till en Hyundai Elantra 01-02. Jag har själv varit bilhandlare och en BMW eller Mercedes för dessa pengar går bort. För en sån slant ska du hitta en bil som är i nästintill nyskick och med fungerande AC/ACC. En BMW eller Mersa 96-00 har problem med detta. Audi är som en fransk bil fast med tyskt pris. Köp om du vill.

En Hyundai är en rätt tråkig bil även om vissa har rätt många hästkrafter med tanke på storlek. De kan vara lite bullriga och antispinn är nog inget du kan räkna med. Sena 90-talsbilar som min kan vara mycket problemtyngda och rekommenderas inte. Däremot brukar AC kyla i dessa bilar av någon anledning!? Inte så dumt. En trasig AC i en sen 90-tals-tysk kan du bara glömma att få igång. 

Vågar du så köper du en Saab.

Senast redigerat av Dieselsmurfen (26 februari 2012)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
n1kko
26 februari 2012 · 11 Inlägg

Kanon med lite diskussion!

Bilen kommer att köras till 95% på landsväg, ca 5-10 mil i veckan. Ljudnivåer över 100km/h känns oväsentliga. Skulle väldigt gärna ha klimatanordning i bilen, och då ligger ju Saaben bra till.

Denna ser jävligt fin ut
http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9_5_ … 10&w=1

Annars då? Fallgropar? Ska man gå och nitiskt spana rost vid ett köp?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2012 · 17 502 Inlägg

n1kko skrev:
Kanon med lite diskussion!

Bilen kommer att köras till 95% på landsväg, ca 5-10 mil i veckan. Ljudnivåer över 100km/h känns oväsentliga. Skulle väldigt gärna ha klimatanordning i bilen, och då ligger ju Saaben bra till.

Denna ser jävligt fin ut
http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9_5_ … 10&w=1

Annars då? Fallgropar? Ska man gå och nitiskt spana rost vid ett köp?

Låter ju bra. Kolla att ACC kyler bara! Bjud 14 tkr och se vad som händer... Låt bilen gå på tomgång och kolla att elfläkten till kylen startar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
26 februari 2012 · 3 860 Inlägg

n1kko skrev:
Kanon med lite diskussion!

Bilen kommer att köras till 95% på landsväg, ca 5-10 mil i veckan. Ljudnivåer över 100km/h känns oväsentliga. Skulle väldigt gärna ha klimatanordning i bilen, och då ligger ju Saaben bra till.

Denna ser jävligt fin ut
http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9_5_ … 10&w=1

Annars då? Fallgropar? Ska man gå och nitiskt spana rost vid ett köp?

Jag skulle ta den om han kan visa med t ex servicebok att oljan också är bytt var 1000:e mil. Det är den kritiska punkten för att undvika oilsludge.

Ett tips kan vara att inte börja med att skambjuda på en bil. Jag skulle i alla fall slängt på luren. Han får den nog såld ändå. Ett par-tre tusen brukar gå att pruta på lite saker man hittar när man kollar in bilen.

Senast redigerat av Andromeda (26 februari 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
frostyman
26 februari 2012 · 120 Inlägg

Hej.

Om du bara kör fem mil i veckan så vet jag inte om jag tycker att det är värt att köpa en så stor bil som en 9-5a. Själv tycker jag att den kommer bäst till pass om man kör relativa långa sträckor - och främst på lands eller motorväg.

Sen så är det aldrig nån garanti för problemfrihet att köpa en bil för 15-20k. Generellt så har man väl större chans att slippa bli stående efter vägkanten ju nyare bil man köper - men det finns både problembilar med modellrelaterade fel samt enstaka skitexemplar av bilar som borde vara bra! smile Den sistnämnda kan vara svår att genomskåda, och blir en jävligt kostsam sak att äga.

Om det är mycket stadskörning så skulle jag personligen kolla efter mindre bilar, så nya som möjligt och med få finesser och pryttlar. Komplettera med lite läsande i bilmärkets forum så får du snabbt en bild om det finns några vanliga fel och brister. Finns även statistik från bilprovningen.

Får runda av med att 9-5 är en av de krocksäkraste bilar du kan köpa för de pengarna - det kan ju vara en aspekt att väga in med.

Senast redigerat av frostyman (26 februari 2012)

Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2012 · 17 502 Inlägg

Andromeda skrev:

n1kko skrev:
Kanon med lite diskussion!

Bilen kommer att köras till 95% på landsväg, ca 5-10 mil i veckan. Ljudnivåer över 100km/h känns oväsentliga. Skulle väldigt gärna ha klimatanordning i bilen, och då ligger ju Saaben bra till.

Denna ser jävligt fin ut
http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9_5_ … 10&w=1

Annars då? Fallgropar? Ska man gå och nitiskt spana rost vid ett köp?

Jag skulle ta den om han kan visa med t ex servicebok att oljan också är bytt var 1000:e mil. Det är den kritiska punkten för att undvika oilsludge.

Ett tips kan vara att inte börja med att skambjuda på en bil. Jag skulle i alla fall slängt på luren. Han får den nog såld ändå. Ett par-tre tusen brukar gå att pruta på lite saker man hittar när man kollar in bilen.

Prutar gör man INTE på telefon. På plats. Som Andromeda säger så är väl priset redan högst acceptabelt så eventuell prutning görs på plats och ses som en bonus. Men bara för att säljaren påstår att oljan är bytt var 1000:e mil skulle jag nog kolla lite extra på den. Att fylla i serviceboken är ingen match men att sköta en Saab kan vara lite mer krävande. Jag hade gärna själv kollat på den om det nu hade varit automat men jag och Saab går tydligen inte ihop.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
n1kko
26 februari 2012 · 11 Inlägg

frostyman skrev:
Hej.

Om du bara kör fem mil i veckan så vet jag inte om jag tycker att det är värt att köpa en så stor bil som en 9-5a. Själv tycker jag att den kommer bäst till pass om man kör relativa långa sträckor - och främst på lands eller motorväg.

Sen så är det aldrig nån garanti för problemfrihet att köpa en bil för 15-20k. Generellt så har man väl större chans att slippa bli stående efter vägkanten ju nyare bil man köper - men det finns både problembilar med modellrelaterade fel samt enstaka skitexemplar av bilar som borde vara bra! smile Den sistnämnda kan vara svår att genomskåda, och blir en jävligt kostsam sak att äga.

Om det är mycket stadskörning så skulle jag personligen kolla efter mindre bilar, så nya som möjligt och med få finesser och pryttlar. Komplettera med lite läsande i bilmärkets forum så får du snabbt en bild om det finns några vanliga fel och brister. Finns även statistik från bilprovningen.

Får runda av med att 9-5 är en av de krocksäkraste bilar du kan köpa för de pengarna - det kan ju vara en aspekt att väga in med.

Rör sig inte om mycket stadskörning. Jag bor ett par mil utanför stan och bilar från hemmet till stan (landsväg) ett par gånger per vecka.

n1kko
26 februari 2012 · 11 Inlägg

Fanns ingen servicebok då service hade skötts på egen hand.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2012 · 17 502 Inlägg

n1kko skrev:

frostyman skrev:
Hej.

Om du bara kör fem mil i veckan så vet jag inte om jag tycker att det är värt att köpa en så stor bil som en 9-5a. Själv tycker jag att den kommer bäst till pass om man kör relativa långa sträckor - och främst på lands eller motorväg.

Sen så är det aldrig nån garanti för problemfrihet att köpa en bil för 15-20k. Generellt så har man väl större chans att slippa bli stående efter vägkanten ju nyare bil man köper - men det finns både problembilar med modellrelaterade fel samt enstaka skitexemplar av bilar som borde vara bra! smile Den sistnämnda kan vara svår att genomskåda, och blir en jävligt kostsam sak att äga.

Om det är mycket stadskörning så skulle jag personligen kolla efter mindre bilar, så nya som möjligt och med få finesser och pryttlar. Komplettera med lite läsande i bilmärkets forum så får du snabbt en bild om det finns några vanliga fel och brister. Finns även statistik från bilprovningen.

Får runda av med att 9-5 är en av de krocksäkraste bilar du kan köpa för de pengarna - det kan ju vara en aspekt att väga in med.

Rör sig inte om mycket stadskörning. Jag bor ett par mil utanför stan och bilar från hemmet till stan (landsväg) ett par gånger per vecka.

Kör man 20-25 mil i månaden spelar ju bränsleförbrukningen inte någon roll alls! Om man tankar för 250 eller 400 per månad är väl skit samma? Min far kör samma sträcka varje månad och hans bil drar lätt runt 2 liter milen men som han säger "det spelar ingen roll" Han tankar ju för fan varannan månad!!!

Nej, köp en stor bil med stor motor. De kostar i många fall mindre än en mindre kälke och du åker som en kung när du väl kör. Dessutom kan det vara bra att ha den på nån semestertripp då dina barn åker mycket säkert.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
26 februari 2012 · 3 860 Inlägg

n1kko skrev:
Fanns ingen servicebok då service hade skötts på egen hand.

Då är det bara att skippa bilen. Det hade jag gjort i alla fall. Han kanske har vetskapen om att oljan gärna behöver bytas med intervaller på 1000 mil på tidiga 9-5 för att undvika oilsludge och därför använder det som argument. Eftersom det är så jäkla svårt att kolla hur en motor mår inuti utan att öppna den hade jag som sagt hoppat, men får räkna med att service inte skötts som den ska.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2012 · 17 502 Inlägg

Jag letar själv bil i samma prisklass och har fastnat för MB E-klass. Tyvärr rostar de helt sjukt mycket. Bilen jag länkar till har jag pratat med ägaren om och den är bara bubblig på bakluckan. I övrigt toppskick påstår han vilket jag inte betvivlar men har en liknande på gång så...

http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes … 6.htm?sa=1

Rekommenderas. Tror jag. Ej provat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kannebanne
26 februari 2012 · 2 046 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Jag letar själv bil i samma prisklass och har fastnat för MB E-klass. Tyvärr rostar de helt sjukt mycket. Bilen jag länkar till har jag pratat med ägaren om och den är bara bubblig på bakluckan. I övrigt toppskick påstår han vilket jag inte betvivlar men har en liknande på gång så...

http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes … 6.htm?sa=1

Rekommenderas. Tror jag. Ej provat.

Dessa bilar rostar, rätt mycket, men de mesta e ytrost.. Men komforten e otrolig! Dock så dricker 420n rätt mycket, annars en jävla fin bil för pengarna smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Mankan87
26 februari 2012 · 112 Inlägg

Andromeda skrev:

n1kko skrev:
Fanns ingen servicebok då service hade skötts på egen hand.

Då är det bara att skippa bilen. Det hade jag gjort i alla fall. Han kanske har vetskapen om att oljan gärna behöver bytas med intervaller på 1000 mil på tidiga 9-5 för att undvika oilsludge och därför använder det som argument. Eftersom det är så jäkla svårt att kolla hur en motor mår inuti utan att öppna den hade jag som sagt hoppat, men får räkna med att service inte skötts som den ska.

Det är en 12 år gammal bil och du tror att servicebok spelar ngn större roll?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2012 · 17 502 Inlägg

kannebanne skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Jag letar själv bil i samma prisklass och har fastnat för MB E-klass. Tyvärr rostar de helt sjukt mycket. Bilen jag länkar till har jag pratat med ägaren om och den är bara bubblig på bakluckan. I övrigt toppskick påstår han vilket jag inte betvivlar men har en liknande på gång så...

http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes … 6.htm?sa=1

Rekommenderas. Tror jag. Ej provat.

Dessa bilar rostar, rätt mycket, men de mesta e ytrost.. Men komforten e otrolig! Dock så dricker 420n rätt mycket, annars en jävla fin bil för pengarna smile

Rostar gör de men dricker gör de inte. Går att köra på 1.0 om man vill. Dessutom fungerar ACC och kyler på denna. Kvitto på fyllning finns om jag minns rätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
26 februari 2012 · 3 860 Inlägg

Mankan87 skrev:

Andromeda skrev:

n1kko skrev:
Fanns ingen servicebok då service hade skötts på egen hand.

Då är det bara att skippa bilen. Det hade jag gjort i alla fall. Han kanske har vetskapen om att oljan gärna behöver bytas med intervaller på 1000 mil på tidiga 9-5 för att undvika oilsludge och därför använder det som argument. Eftersom det är så jäkla svårt att kolla hur en motor mår inuti utan att öppna den hade jag som sagt hoppat, men får räkna med att service inte skötts som den ska.

Det är en 12 år gammal bil och du tror att servicebok spelar ngn större roll?

Vi tar det igen då:

Förutsättningar:

* Modellen är behäftad med motorproblem och i grunden för långa serviceintervaller. Närmare bestämt oilsludge.
* Problemen kan undvikas genom oljebyten var 1000:e mil.
* Säljaren har själv bytt var 1000:e mil enligt egen utsago.
* Säljaren kan inte visa på att han gjort det. Säljaren kan mycket väl vara medveten om att det kan underlätta försäljning.
* Du kan inte kontrollera motorn utan att öppna den, och om den dricker olja blir det en överraskning till senare.

Skulle du då lita på säljaren och kanske stå med en rasad motor nästa månad?

Senast redigerat av Andromeda (26 februari 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang