BMW 328 coupe - ALmo edition

Bilen är TILL SALU!! Se sida 19 för info.. Efter att jag sålt min 325 så var det dags att skaffa nåt lite finare. BMW freak och racing förare som man är, så var en 328 ganska given. Hade siktet inställt på en silvergrå men när jag ringde upp så var den såld... Det fanns inga intressanta till salu (inte som jag hittade iaf.) Jag började därför leta efter bilar här på gorg. Snubblade då över denna. Enligt mig den perfekta bilen.. Ska ha den som brukis MEN man är ju kräsen! Så jag hade planer på att "trimma" den med det "vanliga" 328 trimmet. Med andra ord, 325 insug, avgassyst. mm Men det var redan gjort på den. Bilen hade. Bl.a ACC, ASC, stora högtalarsystemet, mm. Så jag åkte till Helsingborg och köpte den.
  • 68 Följare
  • 111 025 Visningar
  • Projektet avslutat 23 augusti 2014
ALmo
24 maj 2013 · 249 Inlägg

-Pera- skrev:
Precis, jag kan nog ta bimmern till Eskilstuna, men det hade ju vart kul att åka den nu i helgen på hemmaplan. hmm

Kan förstå det.. hmm Är den gamla ljuddämparen paj lr?

ALmo
25 maj 2013 · 249 Inlägg

Här kommer klippet..! winkcool

----->   http://www.garaget.org/video/136831   <-----

ALmo
25 maj 2013 · 249 Inlägg

Var hos en polare idag..

Tanken var att bilen skulle blivit klar till Mantorp, men tiden räckte inte till trots allt kämpande! hmm
Oh well, det är ju en till träff i år! wink

Bilen är en 318is med en 320 motor i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138941/138941-da083b6a5dc1f62ba3f3ff490d1a231f.jpg

ALmo
26 maj 2013 · 249 Inlägg

Har varit på Bos träffen på Mantorp idag, Var asnice! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138941/138941-525a61027ccb04fca1fc1e1464848a1a_large.jpg

När jag gick runt där på Mantorp så ändrade sig nog planerna LITE... neutral

ALmo
26 maj 2013 · 249 Inlägg

... Jag fick nämligen tankar om att byta bil!
Anledningen till detta är att jag har lagt ner väldigt mycket arbete på bilen. Så nu är bilen i väldigt bra kondition!

Så istället för att förstöra bilen med salt i vinter så är det nog bättre att nästa lyckliga ägare kan ta hand om den..

Med detta sagt så är det fritt fram att lägga bud på bilen! OBS: Skicka PM

ALmo
26 maj 2013 · 249 Inlägg

-Pera- skrev:
Vad är det för bil som går i tankarna nu då?

En sportig pendlarbil, typ e46 320/325 med M-tech II smile

ALmo
26 maj 2013 · 249 Inlägg

Driftkungen skrev:
Riktigt jävla skit snygg är den i alla fall! smile

Tack, det värmer! smile

ALmo
26 maj 2013 · 249 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Jaså, 328an ska säljas? Hoppas att den nya ägaren tar väl hand om den smile

Ska och ska.. Måste ju få en särskild summa för att kunna köpa en ny bil! smile

ALmo
27 maj 2013 · 249 Inlägg

NEEJ!! Nu har jag ändrat mig.. Här ska faan inte säljas nånting!! MYY PRECIOUS!!!

ALmo
27 maj 2013 · 249 Inlägg

CarpeDiem skrev:

ALmo skrev:
NEEJ!! Nu har jag ändrat mig.. Här ska faan inte säljas nånting!! MYY PRECIOUS!!!

Bra val big_smile smile wink

Tack! smile   
Bänkade bilen på Mantorp och resultaten blev inte som jag trott... Så nu ska jag bänka bilen där det gjordes första gången för att få det verifierat. Sen får jag vidta åtgärder! wink

ALmo
28 maj 2013 · 249 Inlägg

-Pera- skrev:
De resultaten skulle vara intressanta att läsa! smile

Ja, kommer att berätta resultaten efter att jag kört bilen hos TB racing där jag bänkade bilen för 1.5 år sen.
Blir lättare att jämföra resultaten då... wink

ALmo
31 maj 2013 · 249 Inlägg

Jag har skaffat mig lite kvällslektyr..
Jag har börjat läsa genom "Padde"s projektråd på gatbilar. (328 coupe) Man blir ju bara så jävla sugen på att börja riva ner bilen och komma igång med mitt projekt på riktigt!!big_smile
Det är ju själva faan att man ska behöva vänta ett år till.. hmm

Ta er en titt: http://www.gatbilar.se/forum/viewtopic.php?id=8609

ALmo
3 juni 2013 · 249 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Varför vänta 1 år till?

Jag har planerat mitt kommande projekt lite denna vecka. (i brist på annat roligt att göra mellan studier) smile

Min slutsats blev, plugga klart -> spara pengar -> Köp pendlarbil -> köp projektbil..

Vilken kommer projektbilen bli undrar du då? wink Jo, jag tänker en E36 M3 3.2
Anledningen är att det går att få mer effekt i den! cool

Så det tar nog ett tag till... hmm

ALmo
9 juni 2013 · 249 Inlägg

Har varit lite turbulent tid nu sedan BoS träffen med beslutsångest och annat. Men nu har jag nog ganska klart för mig hur jag ska gå till väga.. wink

#1 Jobba så mycket jag får.
#2 Byta luftmassemätaren, tror iaf det var den som var pajj..
#3 Bromsa bilen hos TB racing
#4 Ignorera resultatet...
#5 Köpa GT vinge, takspoiler och alu. pedaler

Anledningen till att jag inte kommer göra nåt åt att det är färre pollar i maskin är för att om jag ska ha ett annat catback syst. så ska det vara supersprint men det kostar lite mer än jag vill lägga ut på bilen just nu... hmm

ALmo
23 juli 2013 · 249 Inlägg

Det har nu gått en tid sedan min senaste uppdatering.
Anledningen är att breven i lådan har varit lite tyngre än beräknat.. sad

Idag är bilen besiktad med blanka papper! cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138941/138941-a73b82c78b32a06d8d60c6351573eef5_large.jpg

Detta känns extra gutt då bilen har bråkat lite på senare tid.
Förra veckan lossnade nämligen en liten pinne som håller handbromsbackarna.
Detta ledde till att jag fick köra hem i typ 20 km/h vilket kylsystemet inte orkade
med i 30 graders värme. Ett problem som jag alltid haft. hmm
Bilen kokade och en oring i exp.kärlet pajjade! mad

Så ur med kylaren.. Då såg den ut så här. yikes
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138941/138941-0950201a058fce1711f029a4cfdfa18c_large.jpg
Då fick jag en förklaring till problemen iaf. smile

Den nya hämtades i Vimmerby (12mil) och åkte i bilen.
Bilen går nu som en klocka.

Nu tyckte jag att bilen har krånglat lite väl mycket så jag passade på att se över bilen
om något annat var halvtrasigt. Men tyckte det såg bra ut. wink

Kan även säga att det troligtvis inte kommer hända jättemycket med bilen närmaste året.
Dock så kommer jag hålla liv i tråden för jag smider planer för vad som ska göras med den
När jag pluggat klart nästa sommar! cool
Den som väntar på nått gott...tongue

Trevlig sommar!!

ALmo
22 december 2013 · 249 Inlägg

norlingen skrev:
kanske kommer in lite sent i tråden men det var iaf väldigt intressant läsning. håller själv på med en 328 så de är alltid roligt med lite nya ideér. bilen ser kanon bra ut smile
sådär såg min kylare ut precis efter jag köpt min bil så jag åkte också på ett byte. men det gick smidigt. men om du ändå ska byta så byt termostat och vatten pump när du ändå är igång!

angående cat back systemet, fick du sämre siffror med det ? tänkte nämligen beställa det systemet ifrån ta technix. och var det för packning som saknades ?

mvh

Sorry för sent svar, men det har varit mkt och göra på universitetet nu ett tag...

Var ju ett tag sedan jag bytte kylare nu. Men tack för tipset och det var precis vad vi gjorde! wink

Jag kan säga att jag får sämre siffror utan tvekan. Hur mkt vet jag dock inte, men skulle tro runt 10 hk i min motor.
Då jämför jag ju med ett Simons system som är ett fullflödessystem.. Ta technix dämparen har ju lite små "stålbitar" i rören (sida 14) och sen är det kammare i ljuddämparen. Där av hk förlusten.. Anledningen till "stålbitarna" är för att få till ljudet. smile

ALmo
23 december 2013 · 249 Inlägg

maxmoboy skrev:
Tja, har läst igenom hela tråden och har fått flera ideer som jag kan göra med min bil,Tack och hoppas du behåller bilen.

Hälsningar från Finland tongue

Kul att kunna hjälpa till! wink
Jag behåller den troligtvis till hösten 2014 som det ser ut nu. smile

ALmo
23 december 2013 · 249 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Ett tag sen det skrevs i projekttråden, hur har det gått annars? smile

Bilen står just nu i garaget med en trasig koppling. Detta är väl planerat att åtgärdas i mitten av januari. Efter alla tentor, inlämningar och skit jag har efter nyår. Så då kommer det komma lite intressanta bilder och uppdateringar igen. wink

ALmo
23 december 2013 · 249 Inlägg

CarpeDiem skrev:

ALmo skrev:

CarpeDiem skrev:
Ett tag sen det skrevs i projekttråden, hur har det gått annars? smile

Bilen står just nu i garaget med en trasig koppling. Detta är väl planerat att åtgärdas i mitten av januari. Efter alla tentor, inlämningar och skit jag har efter nyår. Så då kommer det komma lite intressanta bilder och uppdateringar igen. wink

Tråkigt med kopplingen sad Hur gick den sönder? Håller tummarna för dig smile

Vet inte än.. Men jag gissar på att lamellerna är helt nedslitna.. hmm

ALmo
23 december 2013 · 249 Inlägg

CarpeDiem skrev:

ALmo skrev:

CarpeDiem skrev:

Tråkigt med kopplingen sad Hur gick den sönder? Håller tummarna för dig smile

Vet inte än.. Men jag gissar på att lamellerna är helt nedslitna.. hmm

Om jag minns rätt så bytte du koppling för 1½ år sen ungefär. Slits lamellerna så fort? hmm

Nja, svänghjulet var blankslitet och blåfärgat då så även om lamellerna och tryckplattan var ny så slirade ändå kopplingen lite. Men denna gången ska det åtgärdas! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang