Frågor inför besiktning

matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 februari 2012 · 2 972 Inlägg

Laga det inte på Bilia då.. Och det är väl inte dåligt att få veta vad som är kass?

Jag tycker det är rätt billigt med en sån ordentlig felsökning för 300kr en gång om året, men det kanske bara är jag som vill ha en bil som är i ordning?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
DavidRL
28 februari 2012 · 73 Inlägg

matteeee skrev:
Laga det inte på Bilia då.. Och det är väl inte dåligt att få veta vad som är kass?

Jag tycker det är rätt billigt med en sån ordentlig felsökning för 300kr en gång om året, men det kanske bara är jag som vill ha en bil som är i ordning?

Klart att det inte är dåligt att få veta vad som är fel på bilen. Menar bara att det hade varit bättre om dom sakerna hade varit hela (så klart), men det hade varit värre om felen hade funnits och dom INTE hade hittats.
Vet inte vad det finns för verkstäder som kan fixa sånt. Bilia är ju rätt kända och har hjälpt mig med bilen tidigare.

KHRacing
28 februari 2012 ·

DavidRL skrev:
Det gick ju inte så bra det där..
Glapp styrled och brusten fjäder fram. Kostar 7000-8000:- att laga på Bilia.

styrleden kräver vanligtvis bara 5st fasta verktyg, sedan byter man den på 5min

sådat delningsverktyg (vad det nu heter), en hammare, en fast nyckel till muttern,
samt  fasta nycklar till styrleden/muttern

Fjäderbyte kräver lite mera, men jag är rätt säker på att du han "nån" kompis som kan hjälpa dig,
och då kommer du undan med en totalkostnad på under 1500kr.

DavidRL
28 februari 2012 · 73 Inlägg

KHRacing skrev:

DavidRL skrev:
Det gick ju inte så bra det där..
Glapp styrled och brusten fjäder fram. Kostar 7000-8000:- att laga på Bilia.

styrleden kräver vanligtvis bara 5st fasta verktyg, sedan byter man den på 5min

sådat delningsverktyg (vad det nu heter), en hammare, en fast nyckel till muttern,
samt  fasta nycklar till styrleden/muttern

Fjäderbyte kräver lite mera, men jag är rätt säker på att du han "nån" kompis som kan hjälpa dig,
och då kommer du undan med en totalkostnad på under 1500kr.

Oj, det var verkligen stor skillnad i pris.
Tyvärr känner jag ingen som kan sånt där. Hur lång tid kan det beräknas ta för att byta dom sakerna?
Tack för svar!

KHRacing
28 februari 2012 ·

DavidRL skrev:

KHRacing skrev:

DavidRL skrev:
Det gick ju inte så bra det där..
Glapp styrled och brusten fjäder fram. Kostar 7000-8000:- att laga på Bilia.

styrleden kräver vanligtvis bara 5st fasta verktyg, sedan byter man den på 5min

sådat delningsverktyg (vad det nu heter), en hammare, en fast nyckel till muttern,
samt  fasta nycklar till styrleden/muttern

Fjäderbyte kräver lite mera, men jag är rätt säker på att du han "nån" kompis som kan hjälpa dig,
och då kommer du undan med en totalkostnad på under 1500kr.

Oj, det var verkligen stor skillnad i pris.
Tyvärr känner jag ingen som kan sånt där. Hur lång tid kan det beräknas ta för att byta dom sakerna?
Tack för svar!

Du känner verkligen INGEN som mekar lite med bilar eller så ?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 februari 2012 · 2 972 Inlägg

Oavsett om man känner någon eller inte så finns det ju isåfall andra som man känner som inte heller kan ett enda dugg, och dom kanske har erfarenhet av en verkstad som inte rånar en varje gång man är där. Låt dom rekommendera en verkstad som kan göra detta jobb utan att ruinera dig smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Richtenb
28 februari 2012 · 1 365 Inlägg

Vad är det för bil du har?


DavidRL skrev:

KHRacing skrev:

DavidRL skrev:
Det gick ju inte så bra det där..
Glapp styrled och brusten fjäder fram. Kostar 7000-8000:- att laga på Bilia.

styrleden kräver vanligtvis bara 5st fasta verktyg, sedan byter man den på 5min

sådat delningsverktyg (vad det nu heter), en hammare, en fast nyckel till muttern,
samt  fasta nycklar till styrleden/muttern

Fjäderbyte kräver lite mera, men jag är rätt säker på att du han "nån" kompis som kan hjälpa dig,
och då kommer du undan med en totalkostnad på under 1500kr.

Oj, det var verkligen stor skillnad i pris.
Tyvärr känner jag ingen som kan sånt där. Hur lång tid kan det beräknas ta för att byta dom sakerna?
Tack för svar!

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
DavidRL
28 februari 2012 · 73 Inlägg

KHRacing skrev:

DavidRL skrev:

KHRacing skrev:

styrleden kräver vanligtvis bara 5st fasta verktyg, sedan byter man den på 5min

sådat delningsverktyg (vad det nu heter), en hammare, en fast nyckel till muttern,
samt  fasta nycklar till styrleden/muttern

Fjäderbyte kräver lite mera, men jag är rätt säker på att du han "nån" kompis som kan hjälpa dig,
och då kommer du undan med en totalkostnad på under 1500kr.

Oj, det var verkligen stor skillnad i pris.
Tyvärr känner jag ingen som kan sånt där. Hur lång tid kan det beräknas ta för att byta dom sakerna?
Tack för svar!

Du känner verkligen INGEN som mekar lite med bilar eller så ?

Jo, men ingen som kan fixa det här.
Får försöka leta verkstäder runt Västerås och se om jag hittar någon som är billigare.

Jag har en Renault Laguna -97.

Funkiee Saab älskare!
28 februari 2012 · 4 597 Inlägg

bilprovningen kollar inte SRS, det ingår inte i deras koll, så om airbag funkar eller ej har dom inte med att göra så lampan kan lysa endå.

O sen kolla med va mekonomen ex ska ha för o fixa det, det är ju inget stort jobb o fixa själv annars.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
KHRacing
28 februari 2012 ·

Funkiee skrev:
bilprovningen kollar inte SRS, det ingår inte i deras koll, så om airbag funkar eller ej har dom inte med att göra så lampan kan lysa endå.

O sen kolla med va mekonomen ex ska ha för o fixa det, det är ju inget stort jobb o fixa själv annars.

Nya regler tvärr.

lysande Airbaglampa ger 2.a

Funkiee Saab älskare!
28 februari 2012 · 4 597 Inlägg

KHRacing skrev:

Funkiee skrev:
bilprovningen kollar inte SRS, det ingår inte i deras koll, så om airbag funkar eller ej har dom inte med att göra så lampan kan lysa endå.

O sen kolla med va mekonomen ex ska ha för o fixa det, det är ju inget stort jobb o fixa själv annars.

Nya regler tvärr.

lysande Airbaglampa ger 2.a

åfan, jävlar då!!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
KHRacing
28 februari 2012 ·

Funkiee skrev:

KHRacing skrev:

Funkiee skrev:
bilprovningen kollar inte SRS, det ingår inte i deras koll, så om airbag funkar eller ej har dom inte med att göra så lampan kan lysa endå.

O sen kolla med va mekonomen ex ska ha för o fixa det, det är ju inget stort jobb o fixa själv annars.

Nya regler tvärr.

lysande Airbaglampa ger 2.a

åfan, jävlar då!!

Kommer bli dyrt för många tyvärr sad

Staten gör ju inte direkt förstasidesannonser i dagstidningarna att de inför lagändringar,
utan det har alltid vara upp til var o en att ta reda på

Funkiee Saab älskare!
28 februari 2012 · 4 597 Inlägg

ja precis, dåligt tycker jag, vi får aldrig en chans att kunna fixa det innan liksom.... men det bör ju inte stå i SBP handligar att bilen har airbag? eller gör det så? om vi säger en äldre bil ca -98 o neråt typ

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
careau
28 februari 2012 · 1 624 Inlägg

Dom tittar t.o.m om du har "tejpat" för någon lampa som lyser genom OBD, gjorde dom när jag besiktade en peugeot 307 2008 för cirka 3-4 veckor sedan...

volyota
29 februari 2012 · 241 Inlägg

glapp styrled o brusten fjäder 7000-8000 tusen  vad är det för lycksökare som gett det priset tar inte en timme ens att fixa  jag vet jobbar hela dagarna med bilar

DavidRL
4 mars 2012 · 73 Inlägg

volyota skrev:
glapp styrled o brusten fjäder 7000-8000 tusen  vad är det för lycksökare som gett det priset tar inte en timme ens att fixa  jag vet jobbar hela dagarna med bilar

5-6 timmar skulle det tydligen ta. Har bokat tid nu i alla fall.

KHRacing
4 mars 2012 ·

beställ delarna, få hem delarna, sätt dig i bilen o kör till skåne så fixar jag det för några hundralappar,,
trots en resa på 120 + mil kommer du att ha sparat 4000kr.

mvh kristian

Verkar ju inte vara nån annan i dina krokar som erbjuder sig hjälpa dig från att bli blåst.

Styrleden kostar runt 5-600kr
En ny fjäder på exempelvis Biltema/Mekonomen, runt 4-500kr

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang