Frågor inför besiktning

DavidRL
27 februari 2012 · 73 Inlägg

Ska snart besiktiga bilen, och undrar lite saker. Kommer jag få ombesiktning på grund av dom här sakerna?

SRS-lampan lyser.

Höger framdörr går inte att öppna utifrån. Handtaget fjädrar inte tillbaka helt.

Sprickor i spolarslangen som går fram till framlyktorna. Spolarvätskan sprutar ut genom grillen istället för att nå fram till framlyktorna. Kan jag koppla ur spolarpumpen som går till framlyktorna utan att få anmärkning på det?

Peter_5565
27 februari 2012 · 326 Inlägg

Numera får man tvåa på airbaglampan, så den måste du fixa.

Huvudsaken är att dörren går att öppna från nåt håll har jag hört. Är osäker på detta, men tror att det stämmer.

Om du har Xenon så måste strålkastarspolningen fungera, har du halogen så bryr dom sig inte.

DavidRL
27 februari 2012 · 73 Inlägg

Peter_5565 skrev:
Numera får man tvåa på airbaglampan, så den måste du fixa.

Huvudsaken är att dörren går att öppna från nåt håll har jag hört. Är osäker på detta, men tror att det stämmer.

Om du har Xenon så måste strålkastarspolningen fungera, har du halogen så bryr dom sig inte.

Tack.

Undrar vad det kan kosta att lämna in bilen för att fixa lampan.. Får göra det efter besiktningen, man har väl en månad på sig om bilen inte går igenom?

Hur är det med bakrutan då? Måste spolarvätskan fungera där?
Jag har inte Xenon så då kopplar jag ur pumpen! smile

Senast redigerat av DavidRL (27 februari 2012)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 februari 2012 · 2 972 Inlägg

Nej, bak behöver du inte ens ha en ruta som går att se igenom. Kan ju ha plåt eller reklam eller vad som.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Richtenb
27 februari 2012 · 1 365 Inlägg

Montera ur airbag lampan, vips så har du löst problemet och slipper ev betala 300 kr extra


DavidRL skrev:

Peter_5565 skrev:
Numera får man tvåa på airbaglampan, så den måste du fixa.

Huvudsaken är att dörren går att öppna från nåt håll har jag hört. Är osäker på detta, men tror att det stämmer.

Om du har Xenon så måste strålkastarspolningen fungera, har du halogen så bryr dom sig inte.

Tack.

Undrar vad det kan kosta att lämna in bilen för att fixa lampan.. Får göra det efter besiktningen, man har väl en månad på sig om bilen inte går igenom?

Hur är det med bakrutan då? Måste spolarvätskan fungera där?
Jag har inte Xenon så då kopplar jag ur pumpen! smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
topline2
27 februari 2012 · 42 Inlägg

Richtenb skrev:
Montera ur airbag lampan, vips så har du löst problemet och slipper ev betala 300 kr extra

Funkar väl inte? Dom kollar väl om den lyser vid tändning?

Lånar tråden då det gäller samma sak.
På min 940 lyser den och jag har försökt fixa det men kommer inte fram till något. Eftersom dom aldrig kontrollerat srs tidigare så tycker jag det är moraliskt rätt att fula lite.

Jag vill veta hur man kopplar lampan på tex oljetryck. Är väl en fet klump med kablar bakom mätarhuset?
Hur vet man vilka kablar som ska till varandra?

CarpeDiem German Engineering
27 februari 2012 · 9 081 Inlägg

Det går inte att koppla bort airbaglampan då det kontrolleras att den lyser när tändningen är på, sen ska den slockna när motorn startas. Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den lyser konstant blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll.


Richtenb skrev:
Montera ur airbag lampan, vips så har du löst problemet och slipper ev betala 300 kr extra


DavidRL skrev:

Peter_5565 skrev:
Numera får man tvåa på airbaglampan, så den måste du fixa.

Huvudsaken är att dörren går att öppna från nåt håll har jag hört. Är osäker på detta, men tror att det stämmer.

Om du har Xenon så måste strålkastarspolningen fungera, har du halogen så bryr dom sig inte.

Tack.

Undrar vad det kan kosta att lämna in bilen för att fixa lampan.. Får göra det efter besiktningen, man har väl en månad på sig om bilen inte går igenom?

Hur är det med bakrutan då? Måste spolarvätskan fungera där?
Jag har inte Xenon så då kopplar jag ur pumpen! smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
ennaveblabar
27 februari 2012 · 47 Inlägg

när ändrades det att srs lampan inte får lysa? besiktade för en månad sen smile  en av mina framdörrar gick inte heller att öppna utifrån men de sa dom inget om..

BMW e28 518 (1988)
BMW e28 535 "Turbo" (1983)
Audi_powah
27 februari 2012 · 1 515 Inlägg

ennaveblabar skrev:
när ändrades det att srs lampan inte får lysa? besiktade för en månad sen smile  en av mina framdörrar gick inte heller att öppna utifrån men de sa dom inget om..

Började gälla ifrån 29Januari 2012 smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
ennaveblabar
27 februari 2012 · 47 Inlägg

okej smile är det okej att ersätta airbag med sportratt och motstånd, då lyser det inte och dom andra airbagsen funkar.. eller måste alla som sitter original finnas? yikes

BMW e28 518 (1988)
BMW e28 535 "Turbo" (1983)
Audi_powah
27 februari 2012 · 1 515 Inlägg

ennaveblabar skrev:
okej smile är det okej att ersätta airbag med sportratt och motstånd, då lyser det inte och dom andra airbagsen funkar.. eller måste alla som sitter original finnas? yikes

De kommer att göra en visuell kontroll utav att den tänds då man vrider på nyckeln, så det är 50.50 att du får ett nedslag på det. Finns säkert många som inte kommer att bry sig om detta, bara den inte lyser hela tiden.

Men i värrsta fall, som vanligt > Kringå systemet. På med orginal ratten, besikta - på med sportratten igen, klart! smile

Man besiktar ju bara 1gång/året. Så spelar ingen roll vad de säger, bara att byta till orginal, besikta, byta tillbaka och glida! big_smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
ennaveblabar
27 februari 2012 · 47 Inlägg

ja de kan man ju göra smile googlade lite och fick fram att (ej 100% pålitliga källor tongue) man inte fick ta bort nån airbag men att dom på lite äldre bilar inte ens hade registrerat om de finns airbag original eller inte.. smile

BMW e28 535 "Turbo" (1983)
BMW e28 518 (1988)
Andromeda Rumpmas
27 februari 2012 · 3 860 Inlägg

Jag brukar vara ganska positiv till idén att ett oberoende organ varje år kontrollerar alla bilar i landet med avseende på trafiksäkerhet, men det här gillar jag inte. Air-bag är en rätt så dyr komponent att fixa i många fall, och lite som med ABS tycker jag att man borde få välja själv. Bromsarna fungerar utan ABS; och bältet fungerar utan air-bag. Man får ju t o m koppla bort air-bag på förarsidan, och då åker ju passageraren utan air-bag när inte barnstolen står där. Men du får inte köra utan förar-airbag. Hmpf. Varken bra för miljön eller något annat om fungerande bilar skrotas pga att det därför dyrt att reparera airbag-systemet.

Nej, min airbaglampa lyser inte.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
27 februari 2012 · 423 Inlägg

ennaveblabar skrev:
ja de kan man ju göra smile googlade lite och fick fram att (ej 100% pålitliga källor tongue) man inte fick ta bort nån airbag men att dom på lite äldre bilar inte ens hade registrerat om de finns airbag original eller inte.. smile

Kontrolleras även om bilen skall ha airbag original, saknas den pga att ratten är utbytt blir det återbesök.

Andromeda skrev:
Jag brukar vara ganska positiv till idén att ett oberoende organ varje år kontrollerar alla bilar i landet med avseende på trafiksäkerhet, men det här gillar jag inte. Air-bag är en rätt så dyr komponent att fixa i många fall, och lite som med ABS tycker jag att man borde få välja själv. Bromsarna fungerar utan ABS; och bältet fungerar utan air-bag. Man får ju t o m koppla bort air-bag på förarsidan, och då åker ju passageraren utan air-bag när inte barnstolen står där. Men du får inte köra utan förar-airbag. Hmpf. Varken bra för miljön eller något annat om fungerande bilar skrotas pga att det därför dyrt att reparera airbag-systemet.

Nej, min airbaglampa lyser inte.

Är det bra om någon har bedömt att det är säkert att köra utan ABS och sen säljer bilen utan att meddela detta?
Eller den gången du kommer körande på svartis utan att ha full koll på väglaget när en älgfan behagar att springa över vägen?

Ang. urkoppling av passagerar airbag så har de flesta modernare bilar en avstängning via nyckel då får man ju hoppas att föraren är intelligent att slå på den när barnstolen är ur och vuxet folk sitter i stolen istället.
Givetvis värre på äldre bilar där den är helt demonterad istället.

DavidRL
27 februari 2012 · 73 Inlägg

Tack för svar. Har kopplat ur spolarpumpen till framlyktorna och fixat dörren så att den går att öppna utifrån också. Så nu är det bara SRS-lampan som måste fixas innan ombesiktningen. Hinner inte göra det innan besiktningen. Hoppas att det är det inte blir några fler anmärkningar! smile

baltis
27 februari 2012 · 1 948 Inlägg

Alltså detta med airbag-lampan är ju ren jävla idioti!

Säkert några jävla lobbyister som är betalda av "bil-industrin" som lyckats få igenom detta EU direktiv.

Har en gammal golf som lampan lyst i några år nu, släpper dom inte igenom den, ja då är det billigare att åka obesiktat... och om jag ändå åker obesiktat varför ska jag då laga dom andra 2orna på riktiga fel?
Nej denna nya regel kommer snarare försämra trafiksäkerheten!

Tidigare har jag alltid tyckt att besiktning varit en bra sak eftersom att det dom kontrollerar faktiskt handlar mycket om min säkerhet, men jag ska fan ha rätten att välja om jag vill ha airbag eller inte i min bil!

topline2
27 februari 2012 · 42 Inlägg

Någon måste veta hur man kopplar ihop srs-lampan med annan kontrollampa. Hur vet man vilka kablar som är till vilken lampa?
Skicka ett privat medd om ni inte känner för att skriva här, tack.

KHRacing
28 februari 2012 ·

baltis skrev:
Alltså detta med airbag-lampan är ju ren jävla idioti!

Säkert några jävla lobbyister som är betalda av "bil-industrin" som lyckats få igenom detta EU direktiv.

Har en gammal golf som lampan lyst i några år nu, släpper dom inte igenom den, ja då är det billigare att åka obesiktat... och om jag ändå åker obesiktat varför ska jag då laga dom andra 2orna på riktiga fel?
Nej denna nya regel kommer snarare försämra trafiksäkerheten!

Tidigare har jag alltid tyckt att besiktning varit en bra sak eftersom att det dom kontrollerar faktiskt handlar mycket om min säkerhet, men jag ska fan ha rätten att välja om jag vill ha airbag eller inte i min bil!

Står väl inte i bilens handlingar hos SBP att den har Airbag väl ?

då är det bara & byta ratt till en utan, o taga ur lampan & /måla glaset svart från insidan.

gemini78 Jägermeister
28 februari 2012 · 909 Inlägg

Lättaste och billigaste sättet är ju att du tar en 10 ampers flatstifts säkring och löder på sladdar på den eller sätter sladdar på den med abiko kontakter i rätt storlek.

Och sen i andra änden av kablarna sätter du kontakter som passar sladdarna som går till airbagen.

Säkringen agerar då som motstånd och lampan ska slockna, med säkringen som motstånd kommer lampan inte att börja lysa nått mer sen.


Anledningen till att jag vet detta är att jag en gång beställde ett rattnav som var för bil med airbag och fick med just en säkring med sladdar och kontakter, jag skulle byta till en sportratt i bilen och det funkade bra och varningslampan betedde sig precis som när airbagen var inkopplad, när tändningen var på lyste lampan och när man vred igång bilen slocknade lampan.

Senast redigerat av gemini78 (28 februari 2012)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
DavidRL
28 februari 2012 · 73 Inlägg

Det gick ju inte så bra det där..
Glapp styrled och brusten fjäder fram. Kostar 7000-8000:- att laga på Bilia.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang