2765
Sök

Volvo 940 - m50 turbo *2,8l bygge*

Volvo 940 med bmw m50 turbo motor

289 348 Visningar
Projektet avslutat 29 maj 2013
1 574 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#81
Har nu monterat ihop de mesta på bilen, är en massa småpill kvar nu innan den är helt klar!
Reg.besiktning är bokad och tanken är att den ska vara fungerande på Spring meet i östersund den 19 maj!
Håll utkik! smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 april 2012
#82
vad kommer det kosta att göra en SFRO besikning?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

German Engineering
9 083 Inlägg
18 april 2012
#83
Information om SFROS´s avgifter. Alla avgifter är inklusive moms (25%).

Amatör- och ombyggt fordon bil: Avgiften är för bygg- och slutbesiktning. Försäkring ingår under all provkörning av SFRO personal. 4500:-.

Amatör- och ombyggt fordon MC: Avgiften är för bygg- och slutbesiktning. Försäkring ingår under all provkörning av SFRO personal. 3000:-.

Intyg för ändrat fordon (bil): Detta är en sk liten besiktning, inget återbesök. Se info ombyggnad för mer information. 2250:-

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 574 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#84
_Performance_ skrev:
vad kommer det kosta att göra en SFRO besikning?

Sfro är ej inblandad.
Kommer att Registreringsbesikta den hos SBP.


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 april 2012
#85
Brago skrev:
_Performance_ skrev:
vad kommer det kosta att göra en SFRO besikning?

Sfro är ej inblandad.
Kommer att Registreringsbesikta den hos SBP.

Hur kommer det gå då? är ju en 93:a

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

1 574 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#86
_Performance_ skrev:
Brago skrev:
_Performance_ skrev:
vad kommer det kosta att göra en SFRO besikning?

Sfro är ej inblandad.
Kommer att Registreringsbesikta den hos SBP.

Hur kommer det gå då? är ju en 93:a

Vad skulle göra att de inte skulle gå? smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 april 2012
#87
Brago skrev:
_Performance_ skrev:
Brago skrev:

Sfro är ej inblandad.
Kommer att Registreringsbesikta den hos SBP.

Hur kommer det gå då? är ju en 93:a

Vad skulle göra att de inte skulle gå? smile

Stoppdatumet för att regga med annan motor slutar ju vid 93 tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

1 574 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#88
_Performance_ skrev:
Brago skrev:
_Performance_ skrev:

Hur kommer det gå då? är ju en 93:a

Vad skulle göra att de inte skulle gå? smile

Stoppdatumet för att regga med annan motor slutar ju vid 93 tongue

Vart har du fått den informationen ifrån? för senast igår var ja på sbp och dom tyckte allt verkade bra, kollade upp bilen och då den ej är Heltypsgodkänd var det helt okej att ja bytt till denna motor.
Men du som verkar veta, min bil kommer alltså inte gå igenom? :S


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 april 2012
#89
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 april 2012
#90
Bara hoppas att den går igenom ändå wink

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

German Engineering
9 083 Inlägg
18 april 2012
#91
Brago skrev:
_Performance_ skrev:
Brago skrev:

Vad skulle göra att de inte skulle gå? smile

Stoppdatumet för att regga med annan motor slutar ju vid 93 tongue

Vart har du fått den informationen ifrån? för senast igår var ja på sbp och dom tyckte allt verkade bra, kollade upp bilen och då den ej är Heltypsgodkänd var det helt okej att ja bytt till denna motor.
Men du som verkar veta, min bil kommer alltså inte gå igenom? :S

Tyvärr kommer bilen inte att gå igenom besiktningen. Stoppdatumet är som det har nämnts i tråden vid -93

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 574 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#92
_Performance_ skrev:
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Men nu när SBP har kollat upp min bil, bokat reg.besiktning så ska den ju vara okej. De står ju att den "tidig 93a" kan vara okej. så min borde va okej?


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 april 2012
#93
Brago skrev:
_Performance_ skrev:
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Men nu när SBP har kollat upp min bil, bokat reg.besiktning så ska den ju vara okej. De står ju att den "tidig 93a" kan vara okej. så min borde va okej?

En tidig som är tagen i bruk innan 1 januari 93, vad jag ser är din tagen i bruk I trafik första gången i Sverige: 1993-03-04. Men som sagt har du turen på din sida så kan den gå igenom, håller tummarna för din skull. Men enligt reglerna ska det inte gå tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

German Engineering
9 083 Inlägg
18 april 2012
#94
Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993).

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 574 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#95
_Performance_ skrev:
Brago skrev:
_Performance_ skrev:
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Men nu när SBP har kollat upp min bil, bokat reg.besiktning så ska den ju vara okej. De står ju att den "tidig 93a" kan vara okej. så min borde va okej?

En tidig som är tagen i bruk innan 1 januari 93, vad jag ser är din tagen i bruk I trafik första gången i Sverige: 1993-03-04. Men som sagt har du turen på din sida så kan den gå igenom, håller tummarna för din skull. Men enligt reglerna ska det inte gå tongue

Aja, de är isåfall SBP som har gett mig fel uppgifter annars, då jag redan pratat med han som ska besikta bilen så borde ju han veta vad som är rätt? för han sa att de va lugnt bara ja hade tagit alla avgasrenings detaljer osv från den bilen som donerade motor.


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 april 2012
#96
Brago skrev:
_Performance_ skrev:
Brago skrev:

Men nu när SBP har kollat upp min bil, bokat reg.besiktning så ska den ju vara okej. De står ju att den "tidig 93a" kan vara okej. så min borde va okej?

En tidig som är tagen i bruk innan 1 januari 93, vad jag ser är din tagen i bruk I trafik första gången i Sverige: 1993-03-04. Men som sagt har du turen på din sida så kan den gå igenom, håller tummarna för din skull. Men enligt reglerna ska det inte gå tongue

Aja, de är isåfall SBP som har gett mig fel uppgifter annars, då jag redan pratat med han som ska besikta bilen så borde ju han veta vad som är rätt? för han sa att de va lugnt bara ja hade tagit alla avgasrenings detaljer osv från den bilen som donerade motor.

Han kanske inte kunde mer djupgående hur det ligger till, så hoppas för guds skull att dom inte märker nått med det där. Men "risken" finns iaf. Så du vet om den smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

1 574 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#97
_Performance_ skrev:
Brago skrev:
_Performance_ skrev:

En tidig som är tagen i bruk innan 1 januari 93, vad jag ser är din tagen i bruk I trafik första gången i Sverige: 1993-03-04. Men som sagt har du turen på din sida så kan den gå igenom, håller tummarna för din skull. Men enligt reglerna ska det inte gå tongue

Aja, de är isåfall SBP som har gett mig fel uppgifter annars, då jag redan pratat med han som ska besikta bilen så borde ju han veta vad som är rätt? för han sa att de va lugnt bara ja hade tagit alla avgasrenings detaljer osv från den bilen som donerade motor.

Han kanske inte kunde mer djupgående hur det ligger till, så hoppas för guds skull att dom inte märker nått med det där. Men "risken" finns iaf. Så du vet om den smile

Har pratat med 2st olika som gått igenom bilen identitet osv så får hoppas han godkänner den.. tycker han borde sagt något om ja inte hade fått kunna Reg.besikta den med annan motor!
De enda han va intresserad av var vridet osv så de va inom gränserna!
Ja får hålla tummarna!


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 april 2012
#98
Brago skrev:
_Performance_ skrev:
Brago skrev:

Aja, de är isåfall SBP som har gett mig fel uppgifter annars, då jag redan pratat med han som ska besikta bilen så borde ju han veta vad som är rätt? för han sa att de va lugnt bara ja hade tagit alla avgasrenings detaljer osv från den bilen som donerade motor.

Han kanske inte kunde mer djupgående hur det ligger till, så hoppas för guds skull att dom inte märker nått med det där. Men "risken" finns iaf. Så du vet om den smile

Har pratat med 2st olika som gått igenom bilen identitet osv så får hoppas han godkänner den.. tycker han borde sagt något om ja inte hade fått kunna Reg.besikta den med annan motor!
De enda han va intresserad av var vridet osv så de va inom gränserna!
Ja får hålla tummarna!

Vi hoppas på det bästa, jag själv har aldrig reggat med nån annan motor. Men enligt "reglerna" som sagt ska det inte gå. Förlåt om ja gjort dig besviken, men om du skulle få nedslag på det när du reggar så vet du nu varför iaf smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 april 2012
#99
Sorry glömt skriva mycket grymt bygge  smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

1 574 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#100
_Performance_ skrev:
Brago skrev:
_Performance_ skrev:

Han kanske inte kunde mer djupgående hur det ligger till, så hoppas för guds skull att dom inte märker nått med det där. Men "risken" finns iaf. Så du vet om den smile

Har pratat med 2st olika som gått igenom bilen identitet osv så får hoppas han godkänner den.. tycker han borde sagt något om ja inte hade fått kunna Reg.besikta den med annan motor!
De enda han va intresserad av var vridet osv så de va inom gränserna!
Ja får hålla tummarna!

Vi hoppas på det bästa, jag själv har aldrig reggat med nån annan motor. Men enligt "reglerna" som sagt ska det inte gå. Förlåt om ja gjort dig besviken, men om du skulle få nedslag på det när du reggar så vet du nu varför iaf smile

Det är ju bättre att ja får reda på vad som kan hända, men ja frågade faktiskt när ja va in till SBP och pratade med Reg.bes snubben, han fick reg.nummeret och sedan sa han att de vart lugnt att ja hade bytt motor osv.. så kanske är något med att den är ut tagen från bilhandlare i 3e månaden, får helt enkelt hålla tummarna att ja klarar reg.besiktningen! annars är det väl sfro som gäller..



Sök