Måste dimljusen fram fungera om dom finns där?

Hoffmeister2
29 februari 2012 · 467 Inlägg

Hej.

Jo.. Det är så att jag har dioder i parkeringsljuset och i dimljusen. Dom lyser liksom mer åt det blåa hållet än det vita. Inte jätteblått men ändå.
Om jag besiktigar med detta, kommer jag då få en 2a på det tror ni?

Alternativet som jag tänkt är att dra ur säkringen till dimljusen fram så dom inte funkar alls. Är detta ok att göra eller måste dom fungera om man har dom där?

Nu kanske ni tycker att jag kan byta dom inför besiktningen, men det var ett helv*te att få dit dom då säkringen gick hela tiden av någon anledning när den vänstra dioden skulle i. Nåt kontakt tjosan antagligen. Men nu har dom suttit ett år utan bekymmer så vill inte dit o gröta igen.

Så hur säger reglerna. Har kollat runt lite här men det verkar vara olika bud på hur det ska vara.
Någon som vet till 100% hur det ligger till?

Mvh Johan

Ps parkeringsljusen kan jag byta innan, dom e lätta så inga kommentarer om dom behövs:)

Senast redigerat av Hoffmeister2 (29 februari 2012)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Jollen940
29 februari 2012 · 116 Inlägg

ja ryckte bara ur kablarna på min gamla v70 innan bes, å han skrattade bara.. vad jag vet så måste dom inte funka nej, men funkar dom måste dom vara rätt inställda och lagliga!

Volvo 740 "Veemern" (1987)
careau
29 februari 2012 · 1 624 Inlägg

Jag har hört att om man har dimljus så måste dom fungera smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 februari 2012 · 17 559 Inlägg

Senast i somras ryckte jag ur kablarna och det gick fint.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jollen940
29 februari 2012 · 116 Inlägg

Om dom båda inte fungerar så e de ingen anmärkning.

Däremot funkar ett, men inte de andra = Anmärkning
Funkar men fel ljusbild = Anmärkning
Dimljus bak funkar men inte indikatorn i instrumentet = Anmärkning.

Dimljus bak ur funktion och indikatorn funkar eller inte funkar = Ingen anmärkning.

Volvo 740 "Veemern" (1987)
careau
29 februari 2012 · 1 624 Inlägg

I give up  roll

Hoffmeister2
29 februari 2012 · 467 Inlägg

Så...Om man rycker säkringen då.. Kan dom öppna luckan o bah: Nänä gosse lilla..här saknas säkringen. Det blir en 2a.. Eller skiter dom bara i det om dom inte funkar?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Pierre_r Lastbilsmekaniker
29 februari 2012 · 729 Inlägg

Dom skiter i om dom inte fungerar. En 740 jag hade för några år sen gick igenom med felinställda dimljusen + att ljusbilden var för svag.
Förslagen jag fick var att klippa sladdarna/säkringen tills man fick lust att byta dom eller skita i det och låta dom vara urkopplade.

F4S4N CAD-konstruktör
1 mars 2012 · 1 392 Inlägg

Som tidigare säger. Har du dimljus så ska dom fungera helt korrekt och inte blända eller inte fungera alls smile

Bara att rycka säkringen och se glad ut. Det är samma visa varje år. Dimljus, xenon och usa-blinkers lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars 2012 · 13 775 Inlägg

bes min 855:A nyss utan fungerande lampa på ena han testade inte ens att tända dom..

kanske borde kolla vad som är fel där framme smile
när jag gjorde vanliga lamp kollen glömde jag bort dom helt

men det handlar om rätt eller fel bes gubbe
men är dom döda spelar det ingen som helst roll
då går den igenom

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
gamlingen
1 mars 2012 · 5 198 Inlägg

lyser dom så ska dom va rätt inställda.. kollar dom inte ljusbildenså gör dom fel..men fungerar dom inte så händer inget. Så sa han åt mej när jag fråga

Senast redigerat av gamlingen (1 mars 2012)

Hoffmeister2
1 mars 2012 · 467 Inlägg

Tack för svaren. Då vet jag läget!

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
F4S4N CAD-konstruktör
1 mars 2012 · 1 392 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
Tack för svaren. Då vet jag läget!

Sedan får du ju inte ha xenon-konverterade dimljus heller. Även om dom fungerar mad

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
crille_86 Fartdåre =)
1 mars 2012 · 147 Inlägg

Jag besiktigade min Golf där ett dimljus stod för högt, då sa han bara "ryck säkringen och kör in på ombes."

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!
BMW 325i Touring "Bettan 2" (2006)
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
1 mars 2012 · 1 898 Inlägg

crille_86 skrev:
Jag besiktigade min Golf där ett dimljus stod för högt, då sa han bara "ryck säkringen och kör in på ombes."

Jävla dyr säkring det där då!
200 kr för ombes eller vad det är..

Kunde du inte fått göra det på en gång eller bjöd han på det? yikes

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
gamlingen
1 mars 2012 · 5 198 Inlägg

ExXtr3me skrev:

crille_86 skrev:
Jag besiktigade min Golf där ett dimljus stod för högt, då sa han bara "ryck säkringen och kör in på ombes."

Jävla dyr säkring det där då!
200 kr för ombes eller vad det är..

Kunde du inte fått göra det på en gång eller bjöd han på det? yikes

Ett fel är ett fel,,alltså ombes,,, inget får röras på bilen när bes börjat.. men däremot kan man avbryta....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang