1925
Sök

Fråga om besiktning

570 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
Tjena

besiktiga bilen idag,

jag vet om att jag har felmotor i bilen.

Han som besiktiga bilen såg inte att där var felmotor.

det ändra han såg var att jag hade nukefuelrail och ställbar btr,

Får man inte besiktiga med det?

Jag fick en 2a, Ändring: motor, reg.besiktning alt, återställande ska utföras av bes. företag.. pga fuelrail och btr. han sa att jag har ändrat hela motorns prestanda, visst har jag det, men inte de 15% man får öka.

tacksam för svar.
Senast redigerat av Stizzsee (1 mars 2012)

8 267 Inlägg
1 mars 2012
Nej, man får inte besikta med sådant om reglerna ska följas till punkt och pricka.

570 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
ok, tycker det är så idiotiskt det bara kan vara.

5 710 Inlägg
2 mars 2012
Med den kommentaren i besikningsprotokollet kan det bli jobbigt....
Där står det ju inte specifikt  att det var fuelrail/ BTR han gjorde nedslag på så jag tror inte att det kommer räcka att du tar bort bara dessa grejjer.
Får du en besiktningsman som kan sina grejjer kan han/hon hävda att motorn fortfarande är ändrad när du demonterat grejjerna med stöd av kommentaren "Motor ändrad"

MVH Jonas
..............

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 mars 2012
Ja som sagt, har du tur så kommer du igenom om du byter dom grejerna han inte gillade. Har du otur så kommer du aldrig få bilen godkänd igen, om du inte får fram ett intyg på att bilen är original.

Sen är det även så att du får öka effekten i bilen upp till 20%, men bara genom att byta till en motor med högre effekt (högre effekt i standardutförande) o sen regga det hela. Motorn som sitter i bilen får du om man ska följa reglerna inte trimma på nåt sätt alls, egentligen inte ens med sportluftfilter. För ovrigt, byter man motor o reggar så får den motorn inte heller trimmas. Varken före eller efter reggning.

Detta gäller bensinmotorer.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

679 Inlägg
2 mars 2012
henke_99 skrev:
Ja som sagt, har du tur så kommer du igenom om du byter dom grejerna han inte gillade. Har du otur så kommer du aldrig få bilen godkänd igen, om du inte får fram ett intyg på att bilen är original.

Sen är det även så att du får öka effekten i bilen upp till 20%, men bara genom att byta till en motor med högre effekt (högre effekt i standardutförande) o sen regga det hela. Motorn som sitter i bilen får du om man ska följa reglerna inte trimma på nåt sätt alls, egentligen inte ens med sportluftfilter. För ovrigt, byter man motor o reggar så får den motorn inte heller trimmas. Varken före eller efter reggning.

Har du nån källa på det?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 mars 2012
Alfzone skrev:
henke_99 skrev:

Har du nån källa på det?

Intyg till besiktningen eller reglerna kring trimning?

Här står en hel del... Det handlar visserligen om motorbyte, men även trimning i samband med motorbyte. Och det blir samma sak som att trimma den befintliga motorn. Det finns ett dock par kryphål för trimning, det ena är etanolkonvertering (än så länge i alla fall) och det andra är dieselmotor. På en bensinbil är det en avgascertifiering som sätter stopp, etanolkonverterar man den så försvinner den. Likaså dieslar, dom har ingen avgascertifiering så där är det fritt fram så länge man håller sig inom bilens effektgränser, bilprovningens utsläppsgränser och att man reggar efter att man trimmat.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök