3128
Sök

Krockad bil -Försäkringsproblem, behöver lite hjälp

10 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Hej

För att göra en lång historia kort; farsans bil blir krockad och bilen tas till märkesverkstad för skadereglering.
Efter ca 48 timmar har de gjort sin skadebedömning av bilen och den första skadekalkylen är på 109 000:-
Går ca en och en halv vecka innan svar kommer från försäkringsbolaget och de väljer att laga upp den (de skickade under denna tid sin skadebedömare från annan ort för att bedöma och han uppskattade bilens värde till 135-140k).

Tiden går och de är nu ca 2 månader efter krocken, verkstaden har fortfarande inte gjort klart bilen och notan är nu uppe i 124k.
Farsan har hela tiden önskat inlösen då han inte vill ha kvar bilen efter denna krock men försäkringsbolaget vill ej ta detta. Eftersom bilen i nuläget inte ens är ihopmonterad (står just nu utan motor i väntan på riktbänken) så trycker nu försäkringsbolaget på att nya anledningen till att inlösen inte är aktuellt, är för att verkstaden lagt ner x antal timmar på den. Trots att notan kan komma att öka ännu mer innan detta är åtgärdat..?

Är det någon som VET, om de finns något sätt att kräva inlösen eller liknande?
Skadorna är uppe i ca 88% av bilens värde.

Så om det är någon som vet, eller varit med om en liknande dispyt, snälla hjälp.

Tack på förhand

9 149 Inlägg
2 mars 2012
Ja du, det är ju försäkringsbolaget som bestämmer. Har dom lagt ner så mycket pengar på bilen så tror jag knappast att dom slänger ut lika mycket till för att lösa in den.

1 813 Inlägg
2 mars 2012
Det går att reparera bilen upp till hela dess marknadsvärde, men som grundkalkyl får det inte överstiga 80% för att det ska finnas utrymme för justeringar i kalkylen i de fall detta behövs.
Försäkringsbolaget tar det alternativet som är billigast och i detta fallet verkar det ju bli just reparation.
Så att kräva inlösen går ej ifall det är billigare att reparera.

236 Inlägg
2 mars 2012
brukar vara så att om reparationskostnaderna överskrider 70% av bilens marknadsvärde så löser dom in den... men det är så olika

Man måste ha humor

9 149 Inlägg
2 mars 2012
Måste ju stå något om det i papprena man får hem när man tar försäkringen, eller när den förnyas 1 gång om året!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 mars 2012
bubben_ skrev:
Hej

För att göra en lång historia kort; farsans bil blir krockad och bilen tas till märkesverkstad för skadereglering.
Efter ca 48 timmar har de gjort sin skadebedömning av bilen och den första skadekalkylen är på 109 000:-
Går ca en och en halv vecka innan svar kommer från försäkringsbolaget och de väljer att laga upp den (de skickade under denna tid sin skadebedömare från annan ort för att bedöma och han uppskattade bilens värde till 135-140k).

Tiden går och de är nu ca 2 månader efter krocken, verkstaden har fortfarande inte gjort klart bilen och notan är nu uppe i 124k.
Farsan har hela tiden önskat inlösen då han inte vill ha kvar bilen efter denna krock men försäkringsbolaget vill ej ta detta. Eftersom bilen i nuläget inte ens är ihopmonterad (står just nu utan motor i väntan på riktbänken) så trycker nu försäkringsbolaget på att nya anledningen till att inlösen inte är aktuellt, är för att verkstaden lagt ner x antal timmar på den. Trots att notan kan komma att öka ännu mer innan detta är åtgärdat..?

Är det någon som VET, om de finns något sätt att kräva inlösen eller liknande?
Skadorna är uppe i ca 88% av bilens värde.

Så om det är någon som vet, eller varit med om en liknande dispyt, snälla hjälp.

Tack på förhand

Är kostnaden uppe i 124.000:- innan bilen varit i riktbänk? Hur illa var krocken egentligen?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 mars 2012
Inlösen eller ej avgör bolaget men det kan vara läge och prata med ARN då det finns något som heter skälig reparationstid vilket jag tycker det börjar gå ifrån.
Antar att han har stilleståndsersättning, det börjar ju kosta bolaget pengar nu i så fall.

Autotech

10 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
Är kostnaden uppe i 124.000:- innan bilen varit i riktbänk? Hur illa var krocken egentligen?

Yes, kostnaden steg när de konstaterade att de var tvungen att ta ur motorn för byte av någon balk..?
Krocken var inte så farlig egentligen, kollar man utifrån så var halva fronten smälld.. Så huv, en framskärm, en strålkastare och halva frontspoilern..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 mars 2012
bubben_ skrev:

Yes, kostnaden steg när de konstaterade att de var tvungen att ta ur motorn för byte av någon balk..?
Krocken var inte så farlig egentligen, kollar man utifrån så var halva fronten smälld.. Så huv, en framskärm, en strålkastare och halva frontspoilern..

Ok, jag menade absolut inte att ifrågasätta kostnaden utan tänkte mer att på att försäkringsbolaget gjort en dålig affär i så fall. 136.000:- (Om självrisken är 4000:-?) för att lösa in bilen jämfört med 124.000:- för reparationer, plus så skall bilen riktas, eventuell lackering(?) samt allt inklusive motor monteras. Jag tror de tre posterna blir klart mer än 12.000:-, och då satt i samband med att man brukar lösa in en bil när reparationerna uppgår till 75-80% av bilens värde.

Tyvärr är det försäkringsbolaget som avgör, och så länge det inte tar oskäligt lång tid får ni nog acceptera att få tillbaka bilen. smile

9 149 Inlägg
3 mars 2012
Rquired skrev:
bubben_ skrev:

Ok, jag menade absolut inte att ifrågasätta kostnaden utan tänkte mer att på att försäkringsbolaget gjort en dålig affär i så fall. 136.000:- (Om självrisken är 4000:-?) för att lösa in bilen jämfört med 124.000:- för reparationer, plus så skall bilen riktas, eventuell lackering(?) samt allt inklusive motor monteras. Jag tror de tre posterna blir klart mer än 12.000:-, och då satt i samband med att man brukar lösa in en bil när reparationerna uppgår till 75-80% av bilens värde.

Tyvärr är det försäkringsbolaget som avgör, och så länge det inte tar oskäligt lång tid får ni nog acceptera att få tillbaka bilen. smile

Hur lång tid är oskäligt lång tid? Har fått vänta 7 veckor på min Golf som fortfarande inte är klar, som dom ska byta framskärm och styrstag och lacka stötfångare på.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 mars 2012
Putteliten skrev:
Rquired skrev:
bubben_ skrev:

Hur lång tid är oskäligt lång tid? Har fått vänta 7 veckor på min Golf som fortfarande inte är klar, som dom ska byta framskärm och styrstag och lacka stötfångare på.

Jag har ingen aning tyvärr och antagligen avgörs det från fall till fall? Sju veckor hade dock fått mig att reagera och försöka stressa på dem lite!

Evildan
3 mars 2012
Putteliten skrev:
Rquired skrev:
bubben_ skrev:

finns desvärre ingen "mall" för det, utan det avgörs från fall till fall efter kontakt med arn eller din kommuns konsumentvägledare.
nu har plåtverkstäderna högtryck efter alla fordonförares bravader under vintern och dom tar oftast jobben i den ordning dom kommer in så långa väntetider får ni drabbade räkna med och under de förutsättningarna är antagligen lång väntetid något som tråkigt nog anses skäligt.

9 149 Inlägg
3 mars 2012
Evildan skrev:
Putteliten skrev:
Rquired skrev:

finns desvärre ingen "mall" för det, utan det avgörs från fall till fall efter kontakt med arn eller din kommuns konsumentvägledare.
nu har plåtverkstäderna högtryck efter alla fordonförares bravader under vintern och dom tar oftast jobben i den ordning dom kommer in så långa väntetider får ni drabbade räkna med och under de förutsättningarna är antagligen lång väntetid något som tråkigt nog anses skäligt.

Som tur var så är det inte mitt fel så motpartens bolag får ju stå för hyrbil, så det är inga problem. Här i Linköping verkar det som att det bara är på VW man får vänta på. Bilskadecenter bl.a tar det max 4 arbetsdagar från det att bilen kommer in tills du får tillbaka den.

10 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
Rquired skrev:
bubben_ skrev:

Nejdå, jag tolkade de inte som att du ifrågasatte heller smile

Självrisken är tom 5000 och vad ja har förstått så de det som är kvar att göra efter riktbänken, de mesta. motorn skall i, ny framskärm, huv, stötfångare, lyktor, alla frontdetaljer osv, lackas mm.
Oklart hur mycke de gjort under de gångna veckorna. Enligt första kalkylen skulle de byta även alla sensorer, airbags, bälten, ACkompressorn, kylare, sen annat ja inte kommer ihåg vad farsan sa.

Jag kan på ett sätt förstå att de tar längre tid under vintern, om verkstäderna får in många vinterdrabbade bilar som ni säger, men i detta fall är de ju löjligt. För jag tvivlar på att notan stannar på denna summa, mer lär ju komma upp innan den faktiskt blir klar.

En fundering, detta med 70/75/80 % av bilens värde.. Finns de nån info om detta nånstans? I försäkringsvilkoren står inget om varken tid eller kostnad, i någon form.
Stod dock något om att f-bolaget tar hänsyn till den eventuella värdeminskningen i samband med krocken..?
=/

Sök