Rquired skrev:
bubben_ skrev:
Är kostnaden uppe i 124.000:- innan bilen varit i riktbänk? Hur illa var krocken egentligen?
Yes, kostnaden steg när de konstaterade att de var tvungen att ta ur motorn för byte av någon balk..?
Krocken var inte så farlig egentligen, kollar man utifrån så var halva fronten smälld.. Så huv, en framskärm, en strålkastare och halva frontspoilern..
Ok, jag menade absolut inte att ifrågasätta kostnaden utan tänkte mer att på att försäkringsbolaget gjort en dålig affär i så fall. 136.000:- (Om självrisken är 4000:-?) för att lösa in bilen jämfört med 124.000:- för reparationer, plus så skall bilen riktas, eventuell lackering(?) samt allt inklusive motor monteras. Jag tror de tre posterna blir klart mer än 12.000:-, och då satt i samband med att man brukar lösa in en bil när reparationerna uppgår till 75-80% av bilens värde.
Tyvärr är det försäkringsbolaget som avgör, och så länge det inte tar oskäligt lång tid får ni nog acceptera att få tillbaka bilen.

Nejdå, jag tolkade de inte som att du ifrågasatte heller

Självrisken är tom 5000 och vad ja har förstått så de det som är kvar att göra efter riktbänken, de mesta. motorn skall i, ny framskärm, huv, stötfångare, lyktor, alla frontdetaljer osv, lackas mm.
Oklart hur mycke de gjort under de gångna veckorna. Enligt första kalkylen skulle de byta även alla sensorer, airbags, bälten, ACkompressorn, kylare, sen annat ja inte kommer ihåg vad farsan sa.
Jag kan på ett sätt förstå att de tar längre tid under vintern, om verkstäderna får in många vinterdrabbade bilar som ni säger, men i detta fall är de ju löjligt. För jag tvivlar på att notan stannar på denna summa, mer lär ju komma upp innan den faktiskt blir klar.
En fundering, detta med 70/75/80 % av bilens värde.. Finns de nån info om detta nånstans? I försäkringsvilkoren står inget om varken tid eller kostnad, i någon form.
Stod dock något om att f-bolaget tar hänsyn till den eventuella värdeminskningen i samband med krocken..?
=/