8342
Sök

Bilskatt?!

Detektiv
21 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Hej!
Vill ha lite hjälp med hur det fungerar i olika lägen.
Det är så att jag ska sälja bilen nu, den e nybesiktad men ska skattas denna månad. Eftersom jag är ägaren nu under betalningsmånaden så kommer den ju till mig.
Kan jag sälja bilen på nåt vis med att dom betalar skatten utan att krångla med skicka räkning?
Kan jag lita på att han/hon betalar då? Vad händer om han skulle låta bli och betala?
Vem får största smällen, alltså jag kommer få betalningsanmärkning och nya ägaren kommer få körförbud på bilen om den inte blir betald i tid?
Om jag ställer av den idag och imorgon köper nån den och jag ställer på den, kommer han/hon få räkningen då eller jag?

Problemet jag har är att jag måste sälja bilen för jag inte ens har råd att betala skatten och det är ju bra timeing pga att den gick igenom besiktning direkt.
Har läst lite här och där men inte fått en klar bild hur man kan gå runt det mesta för att inte bli lurad. Vill tex inte sälja bilen och dom säger att dom ska betala skatten men så gör dom inte det o då har jag gått ca 2k kr minus eftersom räkningen kommer komma till mig.

Tack på förhand!

Skaune
5 mars 2012
Som du själv säger, du måste betala den, men du kan ju göra så att om köparen är villig att betala skatten på bilen, sätter ni er vid din dator och han eller hon betalar in skatten med bankdosa ihop med dig! Bara pengarna kommer in till transportstyrelsen så bryr dom sig inte om från vilket konto! smile har själv gjort så! Enklast!

1 265 Inlägg
5 mars 2012
Jag brukar ge med räkningen så får dom betala om dom vill

Detektiv
21 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Just ja, glömde tillägga att jag inte fått räkning än. Och jag måste sälja den så fort som möjligt. På det viset kan jag ju inte logga in och betala eller skicka med räkning.

1 265 Inlägg
5 mars 2012
Räkningen kommer till den som äger bilen i början av månaden

1 160 Inlägg
5 mars 2012
sälj den avställd. annars lägg skatten på priset o betala själv säkrast .

Skaune
5 mars 2012
Om du är inne på skattemånaden, och ännu inte fått räkningen, borde du kunna ringa transportstyrelsen, och få ett ocr mm för att kunna göra betalningen.

Detektiv
21 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Ok får nog göra så smile Tack så mycket.
Skulle vilja ha svar på alla dom andra frågorna jag hade med om nån vet till 100% svar på

Sök