Hur utbildar man sig CE-chaufför på bästa sätt?

BeatriceF
6 mars 2012 · 13 Inlägg

Nu har jag funderat över detta ett tag och insett att jag ska ta tag i saken.

Jag vill utbilda mig till yrkeschaufför, ta C-Ekort och köra långa körningar där man sover i lastbilen . Jag har varit in och läst på diverse sidor och i diverse forum tills jag insåg att för att få svar på alla mina frågor så skriver jag en egen tråd.

Hur brukar det se ut mer exakt för någon som kör långkörningar? Är man i väg några dagar sedan ledig någon dag, eller handlar det om att jobba vardagar sedan ledig helger, jobba några veckor vara ledig en vecka? Jag antar att det varierar men hör gärna olika varianter.

Hur tar man CE på bästa sätt? Antar att även det är från person till person. Det bästa vore väl att spara ihop till det och köra en intensivkurs med både CE-behörig och YKB, men då får jag vänta ett bra tag tills jag sparat ihop. Därför funderar jag över CSN-berättigade utbildningar och hur långa sådana i så fall är? Handlar det om terminer eller veckor?
Ser arbetsmarknaden fortfarande bra ut?
Hur tar man sig ut och kör i Europa?
Vad ligger lönen på för någon som ägnar sig åt ovan nämnda körningar?

Vore kul om någon kunde berätta mer generellt om jobbet. Kan dock påpeka att jag inte tror att det är att bara glassa runt längs vägarna utan vet att det krävs mycket mer än så. Har redan sett många inlägg där de som frågas läxas upp, så det behövs inte smile Vad är det värsta som kan hända under en dag och hur ser en otroligt lyckas arbetsdag ut ?

Tack på hör hand.

Gronwalls
7 mars 2012 · 1 808 Inlägg

Gick via komvux för att ta C och CE + adr, ykb och massa andra saker.. det var en "utbildning" på ungefär 5 mån, men om du gör det privat så går det då mycke fortare

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
FordRSC Los geht's, Schumacher
7 mars 2012 · 1 510 Inlägg

Arbetsförnedringen har yrkeschaufförutb. Glid ner dit och fråga!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Gronwalls
7 mars 2012 · 1 808 Inlägg

FordRSC skrev:
Arbetsförnedringen har yrkeschaufförutb. Glid ner dit och fråga!

Klart det, bäst och billigast.. men det är sjukt svårt å få gå den utbildning, iaf när jag skulle försöka söka

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
joakim89
7 mars 2012 · 1 265 Inlägg

Gronwalls skrev:

FordRSC skrev:
Arbetsförnedringen har yrkeschaufförutb. Glid ner dit och fråga!

Klart det, bäst och billigast.. men det är sjukt svårt å få gå den utbildning, iaf när jag skulle försöka söka

Dom vägra betala åt mig också

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 mars 2012 · 13 757 Inlägg

Gronwalls skrev:

FordRSC skrev:
Arbetsförnedringen har yrkeschaufförutb. Glid ner dit och fråga!

Klart det, bäst och billigast.. men det är sjukt svårt å få gå den utbildning, iaf när jag skulle försöka söka

dom gör inget för att man ska få jobb så dom är bara att lägga ner

gick arbetslös en lång period och var 100% säker på att få jobb med en viss utbildning men dom vägrade så länge jag inte kunde få en försäkran från det jobbet
och i den branchen är det helt omöjligt
så jag gick utan jobb ett bra tag till innan jag lyckades hitta en vuxen utbildning och dagen efter jag var klar med den hade jag jobb och har jobbat sen dess

så dom gör ingen som helst nytta förutom att förnedra folk till max

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
BeatriceF
7 mars 2012 · 13 Inlägg

Arbetsförmedlingen lär inte hjälpa mig eftersom jag inte är arbetslös.
Genom komvux, hur funkar det? Får man gå komvux trotts fullständiga gymnasiebetyg och fast man har sysselsättning? I så fall ska jag helt klart kolla på det!
Ska även titta på YK utbildningar smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 mars 2012 · 13 757 Inlägg

BeatriceF skrev:
Arbetsförmedlingen lär inte hjälpa mig eftersom jag inte är arbetslös.
Genom komvux, hur funkar det? Får man gå komvux trotts fullständiga gymnasiebetyg och fast man har sysselsättning? I så fall ska jag helt klart kolla på det!
Ska även titta på YK utbildningar smile

kan inte minnas att jag ens var inskriven på af när jag sökte bussförarutbildnignen som var en komvux utbildning

fast nämner du att du har jobb så lär din ansökan hamna längre ner än en arbetslös

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
850heden
7 mars 2012 · 557 Inlägg

Annars får man väl ta ett lån och ta kuren privat då. Jag hade sånt flyt att jag fick CE-kort, ADR, YKB i lumpen. Inte för att jag har någon användning av de idag men kul att ha.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 mars 2012 · 13 757 Inlägg

850heden skrev:
Annars får man väl ta ett lån och ta kuren privat då. Jag hade sånt flyt att jag fick CE-kort, ADR, YKB i lumpen. Inte för att jag har någon användning av de idag men kul att ha.

fast ykb är snart körd..du måste gå fortbildning värt att tänka på smile

innan 2015 eller nått sånt måste du gjort alla 5delar för att ha fortsatt ykb

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
850heden
7 mars 2012 · 557 Inlägg

Growe skrev:

850heden skrev:
Annars får man väl ta ett lån och ta kuren privat då. Jag hade sånt flyt att jag fick CE-kort, ADR, YKB i lumpen. Inte för att jag har någon användning av de idag men kul att ha.

fast ykb är snart körd..du måste gå fortbildning värt att tänka på smile

innan 2015 eller nått sånt måste du gjort alla 5delar för att ha fortsatt ykb

Ja precis det är samma med ADR utbildningen den har gått ut för mig med. Men som sagt jag har ingen användning av allt de där.

Men som sagt vill man ha CE så borde man kunna ta ett lån och sen betala en privatutbildning.

Hamilton
7 mars 2012 · 8 865 Inlägg

Mitt råd till trådskaparen är att själv bekosta utbildningen, (du investerar de pengarna i dig själv) och har redan där 1 fördel gentemot de som fått sin utbildning via Komvux och allt vad det nu heter.
Arbetsgivaren ser att du har viljan att lära dig ett yrke genom att finnansiera utbildningen själv.
Man ska inte underskatta de personliga egenskaperna dvs viljan att ta sig fram i yrkeslivet en arbetsgivare gör det defenitivt inte.

Leta upp några åkerier som har den typen an körning du är intresserad av och ta reda på så mycket fakta om företaget i fråga innan du kontaktar dom (att smöra för en åkare genom att man vet lite om deras verksamhet funkar alltid)

Räkna inte med att du får börja köra på utlandet det första åren, ger du dig f-n på att lyckas så kommer du även att göra det.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
850heden
7 mars 2012 · 557 Inlägg

Hamilton skrev:
Mitt råd till trådskaparen är att själv bekosta utbildningen, (du investerar de pengarna i dig själv) och har redan där 1 fördel gentemot de som fått sin utbildning via Komvux och allt vad det nu heter.
Arbetsgivaren ser att du har viljan att lära dig ett yrke genom att finnansiera utbildningen själv.
Man ska inte underskatta de personliga egenskaperna dvs viljan att ta sig fram i yrkeslivet en arbetsgivare gör det defenitivt inte.

Leta upp några åkerier som har den typen an körning du är intresserad av och ta reda på så mycket fakta om företaget i fråga innan du kontaktar dom (att smöra för en åkare genom att man vet lite om deras verksamhet funkar alltid)

Räkna inte med att du får börja köra på utlandet det första åren, ger du dig f-n på att lyckas så kommer du även att göra det.

Mvh
Hamilton

Precis kan hålla med. Ger ett seriöst intryck på de sättet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 mars 2012 · 13 757 Inlägg

Hamilton skrev:
Mitt råd till trådskaparen är att själv bekosta utbildningen, (du investerar de pengarna i dig själv) och har redan där 1 fördel gentemot de som fått sin utbildning via Komvux och allt vad det nu heter.
Arbetsgivaren ser att du har viljan att lära dig ett yrke genom att finnansiera utbildningen själv.
Man ska inte underskatta de personliga egenskaperna dvs viljan att ta sig fram i yrkeslivet en arbetsgivare gör det defenitivt inte.

Leta upp några åkerier som har den typen an körning du är intresserad av och ta reda på så mycket fakta om företaget i fråga innan du kontaktar dom (att smöra för en åkare genom att man vet lite om deras verksamhet funkar alltid)

Räkna inte med att du får börja köra på utlandet det första åren, ger du dig f-n på att lyckas så kommer du även att göra det.

Mvh
Hamilton

det tror inte jag på en utbildning får man med mycket som man inte lär sig på körkortstagningen och ykb proven

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
BeatriceF
7 mars 2012 · 13 Inlägg

Helst av allt skulle jag vilja finansiera min utbildning själv men då får jag vänta mååånga år. Jag kommer heller inte få en utbildning då jag avser att ta csn, alltså kommer jag betala av den allt eftersom i form av studielån. Vilket iofs suger men efter att ha kollat på olika alternativ är det det som ser ut att passa min situation bäst.
Jag förstår vad du menar med att arbetsgivaren vill se att man är driven och viljan att vilja ta sig vidare men jag hoppas att mina personliga egenskaper och mitt CV talar för mig, där syns det att jag inte gillar att sitta på arslet utan är rätt driven.

Vad gäller utlandskörningar så är det nog inget jag vill göra i början heller, det känns lite som att ta sig vatten över huvudet. Det är väl bättre att börja på hemmaplan och bli varm i kläderna och sedan efter några år när det är dags för något nytt försöka sig på utlandskörningar smile

Nu har jag i alla fall pratat med komvux här i Gävle och CSN, går allt som det ska så börjar jag den 28 maj och är klar 21 december.

Vad gäller YKB så är fortbildning något som faller sig naturligt för mig.

Tack för tipsen!

Gronwalls
7 mars 2012 · 1 808 Inlägg

aah va trevligt smile då kommer du få Bra lärare för jag gick på samma utbildning smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
ChrilleBille Drar breställ genom McDriven
10 mars 2012 · 228 Inlägg

Lånar tråden och ställer en fråga i ämnet.

Säg att jag (fyllande 22 detta året) går o tar CE kort om kanske 2 år, säg t.o.m. 3år, hur "attraktiv" är man för åkerier?  Trivs ju med mitt jobb som bilmek men jag har alltid haft de intresset med lastbilar o vill gärna prova på det nångång i mitt liv, men är det värt att lägga många tusenlappar på det så "sent" ?

No dice !
andreasliljemark
12 mars 2012 · 210 Inlägg

Eftersom dom flesta (läs alla) svar handlat om hurvida det är "värt" att utbilda sej samt att TS faktiskt verkar ha löst  den biten tänkte ja ge exempel på mitt arbete som lastbilschaufför då TS efterfrågade detta.

Nu kör ja åt ett åkeri som utgår från Örje i Norge (utanför Töcksfors).
Oftast kör jag:
18:00 Örje - Där jag hämtar lastbilen, upplastad (oftsats med fisk från nordnorge) av en av mina norska kollegor.
18:10 - Tullen, allt ska självklart förtullas!
20:00 - Karlstad kan va ett stop här ibland, lasta eller lossa nån enstaka pall hos en grossist (ensam, stället är stängt och jag får klara mej själv med trucken)
22:30 - Örebro, tanka lastbilen
23:30 - Arboga, förutsatt att allt flutit på som de ska, ofta rast här i 30 min för att få köra vidare (15min togs på tullen)
02:00 - Sthlm. Oftast är ja framme nu och antingen lägger mej i lastbilen o sover, för att lossa på morgonen, eller så knallar ja upp till lägenheten som åkeriet hyr och lägger mej där. Dom dagarna ja har lots (en kille som bor i STHLM kommer och hämtar min lastbil kl.03:00, kör ut allt ja har på, samt lassar upp den) sover ja i lägenheten och lotsen ringer när han är klar och ja får åka hem.


Hemfärd!

11:00 - 13:00 Får tillbaka lastbilen
Fyra timmar senare är jag i Karlstad och har 45 minuter rast.
Ytterligare 2,5 timmar senare har ja hämtat tullpapper på kontoret, tankat upp lastbilen och tullat in i norge.
Tar då personbilen och åker hem smile

Dagen efter kommer en norsk kollega och hämtar lasbilen, kör ut de ja har på, fyller upp den med fisk igen och kl.18:00 är ja där och börjar nästa tur smile

Varannan vecka kör ja tre turer, d.v.s
Sön - mån
Tis - ons
tors - fre

följt av helgvila till måndag eftermidda
den veckan kör jag
mån - tis
ons - tors
följt av helgvila så ja har körtid på sönda eftermidda då ja ska ut igen!

Så lunkar de på, ja är helnöjd!

Inte riktigt alltid de är till sthlm, ibland är de södetälje, flen eller nått annat ställe, men oftast som sakt Sthlm.
Och det är inte heller riktigt alltid lotsen lastat upp lastbilen åt mej, ibland får ja lasta på hemvägen, typ västerås, örebro och karlstad, eller ner mot Mantorp och mjölby, men det är så sällan så de gör mej inte mycket smile

Finns många både för och nackdelar men att köra såpass långa turer (47-48 mil enkel väg)
Fördelar:
Traktamentet lyfter upp lönen en del
Veckorna går ruskigt snabbt
Man åker bara till eller från jobbet varannan dag, slipper tanka så mycket
Jag är helt utvilad när helgerna kommer, o hinner därför hitta på massa saker om ja vill, dels eftersom man MÅSTE ha 9 timmar dyngsvila och dels för att ja inte anstränger mej fysiskt (då ja ofta har lots)

Nackdelar:
Man är inte hemma spec mycket på veckorna
de blir nog lätt att man "missar" sin partner då man kommer hem på kvällen, då partnern kanske ska lägga sej, och på morgonen så kanske partnern går i skola / jobbar och inte kommer hem förens 17:00 och då ska man själv åka och jobba.
det är väldigt lätt att skippa matlådan för man vet att de finns ställen efter vägen att stanna på, och den maten är ju inte alltid allt för snäll mot den såkallade figuren wink

Men som ja skrev tidigare så passar de både mej väldigt bra just nu.
Sen kan ja aldrig tro att ja tänkt köra såhär resten av livet, men de får vi vel se smile

Sjukt mycket bättre och mindre påfrestande än distrubution som ja körde tidigare.
Kunde jobba 14-15 ibland 16 timmar och ändå inte vara uppe i mer än 3-4 timmar i körtid, och det är enligt mej för lite eftersom ja utbildade mej till lastbilschaufför, inte nått annat smile

Ber om ursäkt för den sjukt långa texten, men här är iaf ett exempel på hur de kan se ut!

Ha de gött o lycka till med utbildningen!

/AndreasLiljemark

baltis
12 mars 2012 · 1 948 Inlägg

Glöm arbetsförmedlingen... för att få utbildningen utav dom måste du ha gått arbetslös ett bra tag samt vara totalt oduglig på allt annat... skulle som arbetsgivare inte vara så sugen på att ge en sån person ett jobb.

Men som föregående talare sagt så anordnar komvux runt om i landet ce utbildning med ykb och en massa annat, brukar ligga på 4-8 månader.

Dom som kör fjärrbil brukar utgå söndag kväll /måndag morgon och vara hemma sen på fredagen. Vissa företag kör med att man då är ledig var 3e/4e vecka andra inte (vilket resulterar i mer timmar-mer lön).
Ett sånt jobb är inget du får som gröngöling OM du inte går med på att jobba för 100kr/h eller känner en åkare... När du ligger ute på vägarna så vill man veta att personen i fråga har kunskapen/erfarenheten att ta hand om problem som uppstår.
Åkeri branschen är ett riktigt träsk när det kommer till "uppgjorda" löner... jobbar du 50 timmar i veckan och sover i hyttan 18-20 nätter så ska du ha ca  35-36 före skatt + ca 6000 skattefritt, dvs typ 30 i plånboken. det får du aldrig...
Men 20-25 efter skatt brukar en chaufför som ligger ute hela veckorna få...

Köra på Europa kan du mer eller mindre glömma, vi ska vara glada så länge vi svenskar får köra i vårat eget land... snart kommer bara distributions och sopbilarna vara svenskreggade, självklart körda utav rumänska f-skattare...

För att sen få jobb så rekommenderar jag dig att söka upp ett åkeri som har den typ av körningar du är intresserad av och be om praktik/få åka med gratis...
Och ja, det är stor brist på DUKTIGA CHAUFFÖRER, därimot så finns det jävligt många därute med ce kort som söker jobb...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang