5492
Sök

Volvo 940 GL. Värt att laga?

5 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Hej Garaget!

Jag har en fin Volvo 940 GL -91 som det tyvärr har börjat bli lite strul med nu. Den gick inte igenom denna besiktningen.

Här är  felen:

1. Parkeringsbroms bromsverkan ur funktion.
2. Färdbroms hjulbroms bak höger bromsverkan pulserande.
3. Signalanordning ur funktion.
4. Avgassystem läckage, avgasmätning inte utförd.
5. Batteri fastsättning bristfällig.
6. Spindelled fram höger glapp.
7. Styrservo ur funktion. Läckage.

Lämnade in den till en bilmek som ville ha mellan 8-10.000 för att reparera.

Nu till frågan: Tycker ni det är värt att lägga ut så mycket pengar på en bil som knappt är värd 10k?

Tycker mycket om den bilen men börjar nästan tvivla på om det är värt att ha kvar den hmm

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
7 mars 2012
de är ju en gammal hederlig 940. det borde du klara av att fixa själv med hjälp av en handbok smile

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
7 mars 2012
Vääääldigt enkel konstruktion!

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

1 798 Inlägg
7 mars 2012
Laga själv då är de väl värt om bilen ser hyffsad ut men lämna in de nej då är de billigare o köpa en likadan som är besiktad o klar o ha den som reservdels bil

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
7 mars 2012
Pulserande broms= Nya skivor eller bara belägg (eller bådeoch) svinigt enkelt att byta!
Handbroms ur funktion, på min var det bara att spänna upp den så tog den perfekt igen!
signalanordning, kollat så kablarna inte är av? Dra en ny kabel till en separat knapp går jäkligt fort annars! smile
Avgas byter man på nån timme. kostar dock lite. Men läcker det nånstans så är det ju bara att byta just den delen! smile

Spindelled är enkelt det med!

Det jag kan säga. HANDBOK! Det gör allt så sjukt mycket enklare!

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!

5 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Jag är ganska teknisk men jag har ingen erfarenhet av att reparera bilar överhuvudtaget.

Bilmeken sa att han var tvungen att "plocka ur hela servot" för att reparera och det var väldigt tidskrävande och därmed dyrt sa han.

En n00bfråga till: Är 750:- normalt för en bilmek att ta i timmen?

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
7 mars 2012
Svaerdfisken skrev:
Jag är ganska teknisk men jag har ingen erfarenhet av att reparera bilar överhuvudtaget.

Bilmeken sa att han var tvungen att "plocka ur hela servot" för att reparera och det var väldigt tidskrävande och därmed dyrt sa han.

Ett tips är att köpa en servo på skroten. Funkar minst lika bra.. Ofta billigare med.. Men en viktig grej DU kan göra.. Kolla så det inte bara är en slang som läcker?

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
7 mars 2012
ska du byta skivorna så byt beläggen med....man ska aldrig köra med gamla belägg på ny skivor

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Pim_Pim
7 mars 2012
Inte värt att laga om du ska lämna in den på verkstad för det priset..
Finns det ingen fattig volvo nörd i närheten där du bor som kan byta det åt dig för nån 1000lapp tongue ?

2 982 Inlägg
7 mars 2012
Svaerdfisken skrev:
Hej Garaget!

Jag har en fin Volvo 940 GL -91 som det tyvärr har börjat bli lite strul med nu. Den gick inte igenom denna besiktningen.

Här är  felen:

1. Parkeringsbroms bromsverkan ur funktion.
2. Färdbroms hjulbroms bak höger bromsverkan pulserande.
3. Signalanordning ur funktion.
4. Avgassystem läckage, avgasmätning inte utförd.
5. Batteri fastsättning bristfällig.
6. Spindelled fram höger glapp.
7. Styrservo ur funktion. Läckage.

Lämnade in den till en bilmek som ville ha mellan 8-10.000 för att reparera.

Nu till frågan: Tycker ni det är värt att lägga ut så mycket pengar på en bil som knappt är värd 10k?

Tycker mycket om den bilen men börjar nästan tvivla på om det är värt att ha kvar den hmm

ALLT DET DÄR fixar du på några timmar förutom styrservon som kan bli jobbigt.

och byter du skivorna så byter du handbromsbackarna också. likabra!

2 982 Inlägg
7 mars 2012
Svaerdfisken skrev:

BMW bavaria solna tar 1750:-/h

280 Inlägg
7 mars 2012
Laga den själv smile är inte så farliga saker!

1 168 Inlägg
7 mars 2012
Håller med när någon sa att det borde finnas någon volvokille/hobbymekaniker som kan lösa dina problem.
Ta en sväng på fredagskvällen runt torget, något ätställe, eller någon parkering där dom kan tänkas vara och gå ut och fråga, smile

Aldrig nöjd
804 Inlägg
7 mars 2012
Finns en verkstad i Göteborgsområdet som troligen kan fixa det där för någon tusenlapp om du skaffar delarna.wink

Livet är för kort för att äga Volvo.

5 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Tack så mycket för alla svar! Och @Masquerade det skulle vara väldigt intressant att veta vart denna verkstad finns smile

Så som jag har fattat det så går det köpa alla delar på typ biltema?

klabbarpan
3 041 Inlägg
7 mars 2012
Har du drag? Skaffa en trailer och dra den till halmstad eller kör ner den så ska jag fixa den åt digB-) styrservon brukar oftast ha med slangarna att göra. Men vi kan ta det på pm om du vill

5 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Tack så mycket för alla era svar, uppskattas smile

Går och funderar på om jag antingen ska laga den eller köpa en mindre bil, typ Golf 4a. Vad har ni för erfarenheter av dom?

nixon89 du har PM smile
Senast redigerat av Svaerdfisken (8 mars 2012)

5 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Förresten så är min klimatanläggning trasig också. Den sprutar ut varmluft när jag drar på kylning på sommaren. Vad kan vara fel? Läck någonstans?

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
8 mars 2012
Svaerdfisken skrev:
Förresten så är min klimatanläggning trasig också. Den sprutar ut varmluft när jag drar på kylning på sommaren. Vad kan vara fel? Läck någonstans?

Reglaget är paj så han står på VÄRME hela tiden. TROR det är Wirestyrt..

Sök