Koppla bort bältesignalen på Focus?

Ajtomat
7 mars 2012 · 56 Inlägg

Streeetkadett skrev:

Ajtomat skrev:

Streeetkadett skrev:
åk till skroten å klipp av ett bälte å ta själva "låsningen" från en liknande bil och klicka i den, klart

Bra idé. Får testa det om jag inte lyckas koppla bort det mer permanent.

På en så pass ny bil så skulle i alla fall jag gjort min idé istället för att klippa massa kablar och kanske göra så det uppkommer en massa felkoder mm.. lycka till i alla fall:)

Du har rätt. Om inte nån annan gjort det och kan ge en tydlig beskrivning hur man gör, så tänker inte jag rota omkring där.

Mack Forum- och sitemoderator
7 mars 2012 · 26 136 Inlägg

Ajtomat skrev:

Mack skrev:
Knäpp fast det bakom ryggen då när du inte använder det?
Hur svårt kan det vara?

Jättebra ide. Eller så kan man koppla bort signalen...

Det är den enklaste vägen, och den klart billigaste..förutom om du skulle krocka då..men..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Ajtomat
7 mars 2012 · 56 Inlägg

Malheus skrev:
99% kommer felkod för bältes låsningen.
Och nej, ljudet kommer efter en viss hastighet, inte varvtal.

fast ibland tycker jag ljudet kommer redan kring 15, men mätaren kanske inte visar exakt vid så låg fart?

Anm: det är alltså bara signalen, inte bältesfunktionen, som ska kopplas bort.

MaulinR93
7 mars 2012 · 97 Inlägg

Om du ändå går ur bilen så ofta så är det väl inte så svårt att ignorera ljudet, annars finns ju öronproppar big_smile

Senast redigerat av MaulinR93 (7 mars 2012)

Volvo V70 2.5 "Blue-Ray" (1998)
Ajtomat
7 mars 2012 · 56 Inlägg

Mack skrev:
Det är den enklaste vägen, och den klart billigaste..förutom om du skulle krocka då..men..

krock vid krypkörning, skulle väl vara om man råkade rulla av vägen in i en gran

Ajtomat
7 mars 2012 · 56 Inlägg

MaulinR93 skrev:
Om du ändå går ur bilen så ofta så är det väl inte så svårt att ignorera ljudet, annars finns ju öronproppar big_smile

men då hör jag ju inte fåglarnas kvitter uti skogen smile

Ajtomat
7 mars 2012 · 56 Inlägg

nej jag ger upp. Jag får uppsöka nån bilmek istället smile

MaulinR93
7 mars 2012 · 97 Inlägg

Ajtomat skrev:

MaulinR93 skrev:
Om du ändå går ur bilen så ofta så är det väl inte så svårt att ignorera ljudet, annars finns ju öronproppar big_smile

men då hör jag ju inte fåglarnas kvitter uti skogen smile

Man får ju göra ett val wink

Volvo V70 2.5 "Blue-Ray" (1998)
Ajtomat
7 mars 2012 · 56 Inlägg

MaulinR93 skrev:
Man får ju göra ett val wink

det är så sant som det är sagt

Ajtomat
7 mars 2012 · 56 Inlägg

ok, på första träffen vid googling hittade jag en som förstått problematiken, och en generell lösning (går nog inte att överföra exakt på focusen).

De skriver:
"It is not good to go driving without a seat belt on the road. Yet, there are many situations where the seat belt alarm can become annoying. Situations like driving on a farm, where there are many stops to be made and taking a seat belt on and off becomes a hassle. Also more common task such as taking your wallet out in a drive-through."

http://www.wikihow.com/Disable-a-Seat-Belt-Alarm

Fast bilmeken får nog göra jobbet...

Mack Forum- och sitemoderator
7 mars 2012 · 26 136 Inlägg

Ajtomat skrev:
ok, på första träffen vid googling hittade jag en som förstått problematiken, och en generell lösning (går nog inte att överföra exakt på focusen).

De skriver:
"It is not good to go driving without a seat belt on the road. Yet, there are many situations where the seat belt alarm can become annoying. Situations like driving on a farm, where there are many stops to be made and taking a seat belt on and off becomes a hassle. Also more common task such as taking your wallet out in a drive-through."

http://www.wikihow.com/Disable-a-Seat-Belt-Alarm

Fast bilmeken får nog göra jobbet...

Tyckte den första raden i texten sa en hel del..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Ajtomat
7 mars 2012 · 56 Inlägg

Mack skrev:
Tyckte den första raden i texten sa en hel del..

ja, och de efterföljande raderna sa också en hel del

Ajtomat
7 mars 2012 · 56 Inlägg

På DaimlerChrysler kan man programmera om så här. Kanske forden har nån liknande procedur?

NOTE: The following steps must occur within the first 60 seconds of the ignition swith being turned to the ON or Start position. DaimlerChrysler does not recommend deactivating the Enhanced Warning System (BeltAlert).

1. Turn the ignition swith to the OFF position and buckle the driver's seat belt.

2. Start the engine and wait for the Seat Belt Warning Light to turn off.

3. Within 60 seconds of starting the vehicle, unbuckle and then re-buckle the driver's seat belt at least three times within 10 seconds, ending with the seat belt buckled.

4. Turn off the engine. A single chime will sound to signify that you have successfully completed the programming.

The Enhanced Warning System (BeltAlert) can be reactivated by repeating this procedure.

EDIT:
jo det kanske finns liknande möjlighet på focusen.
Ska genast ut och testa det nu!
smile

Senast redigerat av Ajtomat (7 mars 2012)

xXSammy
7 mars 2012 · 6 569 Inlägg

Hittade dock..

1. Tändläge på, utan motor igång eller bälte satt.
2. Vänta MINST 15 sekunder, du har nu 60 sekunder på dig att spänna fast och lossa bältet 9 gånger.
3. Bilbältets varningslampa ska blinka 3 gånger
4. Av med tändingen, ur med nyckeln.

Klart.

Edit: Alla dörrar måste vara stängda, REKOMMENDERAS att ha parkeringsbromsen åtdragen.

Senast redigerat av Malheus (7 mars 2012)

De/Dem
Ajtomat
7 mars 2012 · 56 Inlägg

Gjorde enligt:
http://www.ehow.co.uk/how_6852697_do-en … imes_.html
och det funkade, nu håller den tyst.

1.  Ensure that the parking brake is set, the vehicle is in Park (automatic) or Neutral (manual), the ignition is off, the doors are closed, all seat belts are unbuckled, and the headlights and parking lights are off.

2. Turn the ignition switch ON, but do not start the engine. Wait for the seat belt light to go out (this takes from 1 to 2 minutes).

3. Perform one of these two actions (depending on the year of your vehicle) within 50 seconds:
  2000-2004: Buckle, then unbuckle the seat belt 3 times. Turn the headlights on, then off. Buckle, then unbuckle the seat belt 3 times.
  2005-beyond: Buckle, then unbuckle the seat belt 9 times.

  The seat belt warning light will be turned on for 3 seconds, then off.

4. Buckle and then unbuckle the seat belt once within 7 seconds after the seat belt warning light turns off. This step will toggle the BeltMinder feature on or off.

5. Watch the seat belt warning light after completing Step 4. If the BeltMinder feature has been enabled, the warning light will flash four times per second for 3 seconds, turn off for 3 seconds, then flash four times per second for 3 seconds again. If the feature has been disabled, the warning light will flash four times per second for 3 seconds without repeating.

Förtydligande till alla bältesfascister:
JAG ANVÄNDER ALLTID BILBÄLTE PÅ TRAFIKERAD VÄG ELLER NÄR DET ÖVERSTIGER KRYPKÖRNING!

Ajtomat
7 mars 2012 · 56 Inlägg

Malheus skrev:
Hittade dock..
1. Tändläge på, utan motor igång eller bälte satt.
2. Vänta MINST 15 sekunder, du har nu 60 sekunder på dig att spänna fast och lossa bältet 9 gånger.
3. Bilbältets varningslampa ska blinka 3 gånger
4. Av med tändingen, ur med nyckeln.
Klart.
Edit: Alla dörrar måste vara stängda, REKOMMENDERAS att ha parkeringsbromsen åtdragen.

ok, det var en lite annan variant.
Var hittade du den infon?

Jag sökte på "Tändläge på, utan motor igång" och får endast upp denna trådsida (google har gedan hunnit indexera ditt inlägg), inget annat.

Slash Saabifierad
7 mars 2012 · 2 026 Inlägg

Det är intressant i denna tråd hur många som förfasar sig över trådskaparens fråga gällande säkerhet men i trådar om hur man turbokonverterar bilar och fuskar sig igenom besiktningen är det få som förfasar sig över detta, dubbelmoral när den är som bäst.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Volvofarfar
7 mars 2012 · 1 312 Inlägg

Slash skrev:
Det är intressant i denna tråd hur många som förfasar sig över trådskaparens fråga gällande säkerhet men i trådar om hur man turbokonverterar bilar och fuskar sig igenom besiktningen är det få som förfasar sig över detta, dubbelmoral när den är som bäst.

Precis! möter hellre en förare utan bälte, än en bil som är ihopsatt med pappersmassa spackel och fog

Senast redigerat av Volvofarfar (7 mars 2012)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
hangelosa_maffian
7 mars 2012 · 169 Inlägg

koppla ur kabel sitter nog under förarstolen så är det på våran skoda iallfall...ja har kopplat ur våran pågrund av att den piper fast bältet är i ibland

OpelP1
7 mars 2012 · 1 412 Inlägg

På focus -06:an jag hade så kilade jag ner en penna vid knappen till bältet så att knappen fastnade nere.
Brytaren gick tydligen direkt på knappen.

Senast redigerat av OpelP1 (7 mars 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang