1568
Sök

Bogserings olycka | titta hit

83 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
Hej mitt namn är Gabriel, jag tänkte bara ställa en kort fråga till er då det uppstått ett problem.
Jag och min kamrat skulle bogsera min trasiga bil "han körde" och det skedde en olycka då bogseringslinan släppte. vem är ansvarig för detta? är det han som bogsera eller jag som åker efter? är det inte det fordonets förare som bogserar skyldighet att kontrollera koppling av bogseringslinan?

200 Inlägg
10 mars 2012
Blev det några skador? givetvis ska båda kolla att allt är säkert monterat. men huvudansvaret ligger på föraren som ska bogsera den trasiga bilen..

MVH Ludde

474 Inlägg
10 mars 2012
vad var det som hände efter linan hade gått av? framgår ju inte riktigt..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 mars 2012
Bojjann skrev:
vad var det som hände efter linan hade gått av? framgår ju inte riktigt..

Eftersom han säger att linan släppte och inte gick av och dessutom att linan inte var kollad ordentligt så att den satt fast ordentligt så antar jag att kroken släppte från den bogserade bilen varpå linan drog ihop sig från utsträckt läge och kroken small till i dragbilen. Förmodligen med plåt, plastskador och/eller lackskador som resultat och nu vill TS skylla ifrån sig på han som bogserade då han krävt TS på pengar för skadorna eller liknande.

Eller så är det tvärt om och TS bil var den som blev skadad.

Som sagt, jag antar bara men det låter ju iaf som att det har uppstått skador på en av bilarna och nu är dom oense om vems felet är....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Voodoo
1 444 Inlägg
10 mars 2012
Är de bogserarens bil så tycker jag då att den bilen som blev bogserad får pröjsa då de e väll enå på egen risk? + att den trasiga bilen fått hjälp av en annan bil att boxeras. tänk om du tagit en firma att köra bort bilen s.å hade de kostat kring. 2 k iaf

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

JFfoto
10 mars 2012
SUNT FÖRNUFT!

Den som kopplade den delen som släppte får stå för skadorna? hur svårt ska det vara.

Folk verkar ju upp vänskapen ganska enkelt nu förtin för pengarnas skull.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 mars 2012
En olycka är väll aldrig med meningen, så om det är en riktig vän; varför inte bara hjälpas åt?
Kolla vad kostnaderna blev på ALLTING som gick sönder (din OCH hans bil), sen bara dela det 50/50?

Men personligen skulle jag aldrig "kräva" mina riktiga vänner på pengar, utan istället säga typ; "ehy, det här gick ju åt helvete, lust att sponsra mej lite?"

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 411 Inlägg
10 mars 2012
Hade det blivit skador på min bil så hade jag struntat i det iaf. Shit happends och det är bara att gå vidare.

Tycker det är jävligt snålt om man kräver pengar av en kompis som ställer upp och hjälper en. DU har ändå ett ansvar att kolla att linan sitter ordentligt osv.

Avstängd
1 031 Inlägg
10 mars 2012
Surt, kan ni inte dela på kostnaden?

Smålänning
7 887 Inlägg
10 mars 2012
Tycker ni ska svära lite, rycka på axlarna och gå vidare.

Börjar man kräva pengar av varann är man troligen inte vänner särskilt länge till. Särskilt om ingen av er kan erkänna att ni gjort ett misstag.

Ja har körde av en dålig bogserlina en gång så den slog i bilen men en jävla smäll, men det blev inga skador som man såg direkt, så att så jättestora skador kan det ju inte blivit?

Hur släppte den? Riktiga linor ska en hel del till för att dom ska släppa om man satt dit dom ordentligt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 046 Inlägg
10 mars 2012
Bilen åkte väll inte av vägen eller nått? Säger som nån annan, personen som knöt/fäste linan borde stå för de, men sen om de bara blev lite ynka lackskador så måste man väll inte sätta vänskapen på spel?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Dunken
10 mars 2012
Nu förstår jag inte riktigt, varför sitta och be om medlidande i ett forum.

Är man kompisar som du påstod så löser man väl saker o ting utan inblandning av någon annan..

Och sen är det väl bara se det från din synvinkel, hur skulle du vilja lösa problemet om du hade hjälp honom??

Det var ju min tanke iaf.
//Dunken

658 Inlägg
10 mars 2012
Därför kör man med en stum lina wink

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

7 486 Inlägg
10 mars 2012
index skrev:

joo det gör jag med wink

Smålänning
7 887 Inlägg
10 mars 2012
granadadr skrev:
index skrev:

joo det gör jag med wink

Jag brukar se till att inte behöva bli bogserad wink

Måste jag dock har jag stum lina smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 335 Inlägg
10 mars 2012
Dess ägare till bilen som ska bogseras ska alltid koppla bogseringslinan själv. Den som kopplat får skiten. De säger iaf de flesta bogseringsföretag.

B5 #001

Fri fart för ett fritt folk!
14 755 Inlägg
10 mars 2012
inte utan att man funderar på vad det är som hänt smile

en polare skulle bogsera igång en bil som hans tjej satt i och det slutade med att båda bilaran satt i en tegelvägg smile
värsta var att hans tjej inte hade körkort

tidingen skrev om detta då polarn sa att han försökt bogsera igång sig själv smile)
kan säga att polisen var inte helt övertygad men hon klarade sig iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

Muttley
10 mars 2012
Han säger ju inte vad som har hänt hur ska vi då kunna svara? Enda var att linan släppt. Men slog nån sig eller körde nån av vägen eller vad hände. Innan dess kan vi inte svara på det ju.

Fri fart för ett fritt folk!
14 755 Inlägg
10 mars 2012
tkd_rille skrev:
Han säger ju inte vad som har hänt hur ska vi då kunna svara? Enda var att linan släppt. Men slog nån sig eller körde nån av vägen eller vad hände. Innan dess kan vi inte svara på det ju.

hur som helst om vi bara förutsätter att någon skrotat av rejält så är det föraren till bilen som krockar som har ansvaret

värt att nämna så måste båda bilarna vara besiktade skattade och försäkrade vid bogsering

Kör fort så hinner inget hända...

537 Inlägg
10 mars 2012
F-Tar skrev:
Dess ägare till bilen som ska bogseras ska alltid koppla bogseringslinan själv. Den som kopplat får skiten. De säger iaf de flesta bogseringsföretag.

Men om den som bogserar kör som en idiot, som t.ex. här? http://www.youtube.com/watch?v=4xQTFpkY … re=related

Eller om man fäster bogseröglan i dragbilens ögla och själva öglan lossnar, då är det väl inte den som kopplat som är skyldig?

Sök