Hur testa fjädrar o stötdämpare?

Hoffmeister2
14 mars 2012 · 467 Inlägg

Tja.

Min s60 har gått snart 20 000 mil. Hur länge kan man köra med sina däpare o fjädrar? När jag trycker ner bilen fram och bak så gungar den en gång, sen står den still. Då e väl dämparna ok? Men hur kollar man skicket på fjä drarna?

Mvh johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
F4S4N CAD-konstruktör
14 mars 2012 · 1 392 Inlägg

Tjena!

Dämparna är oftast okej så länge dom inte har börjat läcka. Oftast rostar det hål i dom precis där som kolven går in. Man ser tydligt att dom läckt, ser blött ut runt omkring. Dom blir ju såklart sämre med åren också, smygläckage osv. Kör man lugnt med bilen så behöver man egentligen inte bry sig förens besiktningsmannen påpekar det. Oftast får man bara en "bra att veta"-kommentar. Måste alltså fixax tills nästa besiktning smile

Lite samma sak med fjädrarna. Så länge dom är hela så är det lugnt.

Kan tillägga att jag bytte alla 4 dämparna på min i höstas. En fram och en bak var helt tomma. Dom andra gick utan problem att pressa ihop med bara armarna. Körde med husvagn till gatebil, inte att rekommendera big_smile
Min bil hade då gått 29000 mil med dessa dämparna, varav den varit sänkt i 12000 mil. Originalkvalité smile
Kostade 6-700kr/styck bak och fram köpte jag av en kompis. Bytet är jättelätt, speciellt bak.

Har lite bilder på bytet som jag ska slänga upp när jag får tid. En liten guide så att säga smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Hoffmeister2
14 mars 2012 · 467 Inlägg

Ok tack! När jag trycker ner bilen så gungar den upp en gång, sen stannar den. Hade dämparna varit dåliga så hade det väl gungat en extra gång?

O fjädrarna är inget man byter vid vissa mil då alltså? Dom håller ett tag till om min bil gått 20k mil?
Jag kör lugnt så det borde väl inte vara byte på gång då...

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
F4S4N CAD-konstruktör
14 mars 2012 · 1 392 Inlägg

Jo det kan man väl ha som grundregel, att om bilen slutar gunga fort så är dämparna okej.

Fjädrarna behöver du inte byta. Kan ju hända att dom går av, men då märker du det nästan alltid. Annars säger dom till dig på besiktningen smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Hoffmeister2
14 mars 2012 · 467 Inlägg

Ok! Tack för svaren!  Grymt!

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
F4S4N CAD-konstruktör
14 mars 2012 · 1 392 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
Ok! Tack för svaren!  Grymt!

Inga probs!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang