Hur vet jag vilka torkarblad jag ska ha?

Danyeal
17 mars 2012 · 420 Inlägg

Tjena!

Tänkte gå och shoppa lite på biltema åt min nya införskaffade Prelude -92! Har upptäckt på biltema att det finns olika torkarblad med olika tum, hur vet jag vilken som passar min bil? Självklart förstår jag att man kan montera ner de man har och ta med dom in och säga att man vill ha identiska torkarblad, men någonting säger mig att dem torkarbladen jag har nu är för små, det känns som det iallafall.

Tack för alla hjälpsamma svar.

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 mars 2012 · 10 427 Inlägg

Det finns listor på vilka storlekar bilarna har så det borde inte vara några problem i butiken.
Men finns bilen inte med där blir det svårare.wink
Tex finns det inga torkarblad hos Biltema som passar till min BMW tongue (udda längder)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Danyeal
17 mars 2012 · 420 Inlägg

gick dit och kikade idag men glömde fråga om just torkarbladen ... /facepalm

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Ljepone * Studerande *
17 mars 2012 · 563 Inlägg

steifan skrev:
Det finns listor på vilka storlekar bilarna har så det borde inte vara några problem i butiken.
Men finns bilen inte med där blir det svårare.wink
Tex finns det inga torkarblad hos Biltema som passar till min BMW tongue (udda längder)

Schmiedmann har kampanj på torkarblad. Tror de e 140/160 sek per par

Emilius Avstängd
18 mars 2012 · 1 714 Inlägg

Du går in på Mekonomen, du frågar efter torkarblad till en Prelude -92, och dem lägger fram det på disken åt dig, du betalar, du åker hem och monterar och upptäcker att bosch är dubbelt så bra som biltema.

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 mars 2012 · 10 427 Inlägg

Emilius skrev:
Du går in på Mekonomen, du frågar efter torkarblad till en Prelude -92, och dem lägger fram det på disken åt dig, du betalar, du åker hem och monterar och upptäcker att bosch är dubbelt så bra som biltema.

Men i test presterar Biltemas billigaste torkare aningens bättre än Bosch wink http://www.testfakta.se/incoming/article46060.ece

Emilius Avstängd
18 mars 2012 · 1 714 Inlägg

steifan skrev:

Emilius skrev:
Du går in på Mekonomen, du frågar efter torkarblad till en Prelude -92, och dem lägger fram det på disken åt dig, du betalar, du åker hem och monterar och upptäcker att bosch är dubbelt så bra som biltema.

Men i test presterar Biltemas billigaste torkare aningens bättre än Bosch wink http://www.testfakta.se/incoming/article46060.ece

Oj vad jag litar mycket på ett test jag inte gjort själv.

Biltema är en stor bransch, dem har nog råd att köpa test.

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 mars 2012 · 10 427 Inlägg

Emilius skrev:

steifan skrev:

Emilius skrev:
Du går in på Mekonomen, du frågar efter torkarblad till en Prelude -92, och dem lägger fram det på disken åt dig, du betalar, du åker hem och monterar och upptäcker att bosch är dubbelt så bra som biltema.

Men i test presterar Biltemas billigaste torkare aningens bättre än Bosch wink http://www.testfakta.se/incoming/article46060.ece

Oj vad jag litar mycket på ett test jag inte gjort själv.

Biltema är en stor bransch, dem har nog råd att köpa test.

Sveriges Tekniska Forskningsinstitut är säkert köpta wink

Edit: I ett test 2007 kom Biltema 2:a efter Volvo (Volvos torkare kom sist i 2011-testet tongue )
http://www.testfakta.se/motor/article15416.ece

Senast redigerat av steifan (18 mars 2012)

snaku
18 mars 2012 · 155 Inlägg

Emilius skrev:

steifan skrev:

Emilius skrev:
Du går in på Mekonomen, du frågar efter torkarblad till en Prelude -92, och dem lägger fram det på disken åt dig, du betalar, du åker hem och monterar och upptäcker att bosch är dubbelt så bra som biltema.

Men i test presterar Biltemas billigaste torkare aningens bättre än Bosch wink http://www.testfakta.se/incoming/article46060.ece

Oj vad jag litar mycket på ett test jag inte gjort själv.

Biltema är en stor bransch, dem har nog råd att köpa test.

Vad gäller bosch torkarblad så är väl den allmänna uppfattningen att du betalar väldigt mkt och får väldigt lite.
Sen är väl bosch ett antal ggr större än vad biltema är? Ja menar, 250 000 anställda och en omsättning på ca 450 miljarder kronor.

Ang längden så är det väl bara köpa längre om du vill, ut med tumstocken och mät dina blad du har nu. Sen kan du köpa ett nummer större om du vill ha mer yta. Se bara till så de inte går utanför rutan eller krokar i varandra. Biltemas torkar blad är förövrigt lätta att montera på bilar med lite udda infästningar. Tex Bmw e34 fästet är felvänts. Gäller iaf biltemas flata blad.

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
Peter_5565
18 mars 2012 · 326 Inlägg

Emilius skrev:
Oj vad jag litar mycket på ett test jag inte gjort själv.

Biltema är en stor bransch, dem har nog råd att köpa test.

Ledsen, men jag litar mer på ett välkänt testföretag är nån random snubbe på ett internetforum, och fortsätter att köra på Biltemablad. Dom fungerar alldeles utmärkt för mig, tysta, torkar bra och har lång livslängd. Dessutom kostar dom bara en bråkdel av dina älskade Boschblad.

Enda problemet är att dom inte har hela blad som passar min E39, så jag har fått byta bara gummibladet. Men det går ju bra det med...

Nobrando
18 mars 2012 · 214 Inlägg

Emilius skrev:

steifan skrev:

Emilius skrev:
Du går in på Mekonomen, du frågar efter torkarblad till en Prelude -92, och dem lägger fram det på disken åt dig, du betalar, du åker hem och monterar och upptäcker att bosch är dubbelt så bra som biltema.

Men i test presterar Biltemas billigaste torkare aningens bättre än Bosch wink http://www.testfakta.se/incoming/article46060.ece

Oj vad jag litar mycket på ett test jag inte gjort själv.

Biltema är en stor bransch, dem har nog råd att köpa test.

Bosch har hyffsade torkare, men dom är inte värda den extra kostnaden.

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
Emilius Avstängd
18 mars 2012 · 1 714 Inlägg

steifan skrev:

Emilius skrev:

steifan skrev:

Men i test presterar Biltemas billigaste torkare aningens bättre än Bosch wink http://www.testfakta.se/incoming/article46060.ece

Oj vad jag litar mycket på ett test jag inte gjort själv.

Biltema är en stor bransch, dem har nog råd att köpa test.

Sveriges Tekniska Forskningsinstitut är säkert köpta wink

Edit: I ett test 2007 kom Biltema 2:a efter Volvo (Volvos torkare kom sist i 2011-testet tongue )
http://www.testfakta.se/motor/article15416.ece

Och du litar på att politikerna alltid talar sanning och är rakt på sak också? lol

Jag litar på mig själv, inte mer.

Märkligt att Biltema kom efter Volvo 2007 när Volvo kom sist 2011. Kan torkarblad verkligen förändras så mycket på några år? Varför fortsatte Biltema vara i toppskiktet medans Volvos gick från först till sist?
Ställ lite frågor och var lite kritisk istället för att säga att "svenska institutblabla" det låter seriöst. det köper jag.

Peter_5565 skrev:

Emilius skrev:
Oj vad jag litar mycket på ett test jag inte gjort själv.

Biltema är en stor bransch, dem har nog råd att köpa test.

Ledsen, men jag litar mer på ett välkänt testföretag är nån random snubbe på ett internetforum, och fortsätter att köra på Biltemablad. Dom fungerar alldeles utmärkt för mig, tysta, torkar bra och har lång livslängd. Dessutom kostar dom bara en bråkdel av dina älskade Boschblad.

Enda problemet är att dom inte har hela blad som passar min E39, så jag har fått byta bara gummibladet. Men det går ju bra det med...

Läs vad jag skriver först.
Det är inte jag som säljer torkarbladen och det är inte jag som säger att dem är bättre,
det är inte mig du ska lita på. Jag säger bara åt dig att vara lite mera kritiskt inställd.
Trafikmagasinet testade BMW E36 på 90-talet också, och den var tydligen sämre än Mazda 626 lol
Och sen var ju Ford Scorpio Ghia ett alternativ till BMW E34, det säger väl allt.

Pellefax
18 mars 2012 · 644 Inlägg

Har själv kört med både bosch och biltemas torkarblad och kan bara konstatera att bosch är inte ett skit bättre än biltemas,men vill man betala extra för att man inbillar sig att märket gör skillnad så är det ju upp till var och en.

Muttley
18 mars 2012 ·

Kört med biltemas flatblade eller vad de heter. Och de funkar jättebra, tills man använt de i 2 månader. Många av bladen har gummit lossnat och låter faktiskt rätt högt när de vänder. Och då bytar vi ändå 2-3 gånger om året.

Jag kör på bosch på egen bil och nya bilen och de är tystare, torkar bättre och håller ännu.

Så jag hade faktiskt lagt några kronor extra om du använder dem mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang