Bra batteri för strömslukande sluststeg?

Denzig
26 mars 2012 · 248 Inlägg

har då nu tänkt koppla in ett extra batteri till bilen, ska kombinera mitt yuasa batteri med varta batteriet.

du råkar nämligen inte ha en checklist på detta Batterinörd?
*det jag skulle vilja ha svar på, kan jag lägga batteriet på sidan"ej stående" i reservhjulsbaljan i bagaget?
*hur stora säkringar ska jag ha till dom båda säkringshållarna som ska sitta på strömkabeln till batterierna.
*räcker 35mm2 kabel, eller måste jag fläska på med 50mm2 som strömkabel?
*har då tänkt använda mig utav Varta batteriet på 74ah i fronten, och mitt yuasa 60Ah där bak. kommer det lira bra? har sett några som säger si och så om detta...

Senast redigerat av Denzig (26 mars 2012)

M_icke_
26 mars 2012 · 3 466 Inlägg

Denzig skrev:
har då nu tänkt koppla in ett extra batteri till bilen, ska kombinera mitt yuasa batteri med varta batteriet.

du råkar nämligen inte ha en checklist på detta Batterinörd?
*det jag skulle vilja ha svar på, kan jag lägga batteriet på sidan"ej stående" i reservhjulsbaljan i bagaget?
*hur stora säkringar ska jag ha till dom båda säkringshållarna som ska sitta på strömkabeln till batterierna.
*räcker 35mm2 kabel, eller måste jag fläska på med 50mm2 som strömkabel?
*har då tänkt använda mig utav Varta batteriet på 74ah i fronten, och mitt yuasa 60Ah där bak. kommer det lira bra? har sett några som säger si och så om detta...

Lägg de kraftigaste batteriet bak! De e där du har de som slukar mest;) Dock kan du inte lägga vanliga syrabatterier ner. Det måste isf vara AGM-batterier.

Biltema har ju börjat sälja AGM-batterier för typ inga pengar alls, borjar väll på runt 1500 spänn o de dyraste på 95aH tar dom bara 1900 för. Även om jag tvivlar på att dom är jämförbara med dyrare bilstereobatterier så är det ju fortfarande AGM-batterier som går o lägga ner o tål djupurladnningar bättre osv.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter … eri-80700/

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
djstiv
26 mars 2012 · 98 Inlägg

biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Jordkabel-351782/

600 mm    70 mm²

Funkar den att köra med när man ska koppla ihop 3 batterier?(grovheten)

Och jag hittar ingen +kabel på biltemas hemsida(med sko), så tanken slog mig att man kunde köra likadana kablar, dock  vara noggrann och märka den med eltejp...dålig ide?

Denzig
26 mars 2012 · 248 Inlägg

M_icke_ skrev:

Denzig skrev:
har då nu tänkt koppla in ett extra batteri till bilen, ska kombinera mitt yuasa batteri med varta batteriet.

du råkar nämligen inte ha en checklist på detta Batterinörd?
*det jag skulle vilja ha svar på, kan jag lägga batteriet på sidan"ej stående" i reservhjulsbaljan i bagaget?
*hur stora säkringar ska jag ha till dom båda säkringshållarna som ska sitta på strömkabeln till batterierna.
*räcker 35mm2 kabel, eller måste jag fläska på med 50mm2 som strömkabel?
*har då tänkt använda mig utav Varta batteriet på 74ah i fronten, och mitt yuasa 60Ah där bak. kommer det lira bra? har sett några som säger si och så om detta...

Lägg de kraftigaste batteriet bak! De e där du har de som slukar mest;) Dock kan du inte lägga vanliga syrabatterier ner. Det måste isf vara AGM-batterier.

Biltema har ju börjat sälja AGM-batterier för typ inga pengar alls, borjar väll på runt 1500 spänn o de dyraste på 95aH tar dom bara 1900 för. Även om jag tvivlar på att dom är jämförbara med dyrare bilstereobatterier så är det ju fortfarande AGM-batterier som går o lägga ner o tål djupurladnningar bättre osv.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter … eri-80700/

hmm.. känns lite mycket att köpa ännu ett batteri. har sett nu att biltema annars säljer batterilådor så det får se lite skumt ut där bak med en låda. tills jag införskaffar lite mer deg smile

Drönirettab
26 mars 2012 · 21 761 Inlägg

Denzig skrev:
*hur stora säkringar ska jag ha till dom båda säkringshållarna som ska sitta på strömkabeln till batterierna.
*räcker 35mm2 kabel, eller måste jag fläska på med 50mm2 som strömkabel?

Använd den största rekommenderade säkringen för den aktuella kabelarean, då kan kabeln utnyttjas maximalt. 35 mm2 kabel ska räcka till den anläggning du har nu iaf, väljer du den arean så får 150 A säkring användas. 50 mm2 kabel får ha upp till 200 A enligt EMMAs säkringstabell. smile

djstiv
26 mars 2012 · 98 Inlägg

Jag skrev i fel tråd, ursäkta kladdet yikes

Denzig
26 mars 2012 · 248 Inlägg

Drönirettab skrev:

Denzig skrev:
*hur stora säkringar ska jag ha till dom båda säkringshållarna som ska sitta på strömkabeln till batterierna.
*räcker 35mm2 kabel, eller måste jag fläska på med 50mm2 som strömkabel?

Använd den största rekommenderade säkringen för den aktuella kabelarean, då kan kabeln utnyttjas maximalt. 35 mm2 kabel ska räcka till den anläggning du har nu iaf, väljer du den arean så får 150 A säkring användas. 50 mm2 kabel får ha upp till 200 A enligt EMMAs säkringstabell. smile

Nice som fan! smile kommer bli sketbra det här big_smile

Denzig
28 mars 2012 · 248 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det enda jag kan utgå ifrån på är diverse teoretiska värden, då får det bli en sån beräkning.

Steget kan ge 800 WRMS i 1 Ohm enligt specen, eftersom det inte står vid vilken spänning så räknar jag med 14,4 V. Verkningsgraden i 4 Ohm är 85% enligt specen, i 1 Ohm brukar verkningsgraden minska och 75% är en siffra som får anses vara bra i så fall. Kör man steget riktigt hårt vid 1 Ohm så bör strömförbrukningen kunna komma upp till 74 A om alla beräkningar stämmer.

Bilens egna saker, tex belysning och motorelektronik, vill ha en del av kakan. Jag tror att 25 A inte är en overklig siffra där med tanke på att min 240 med mekaniska insprutningen drar ca 23 A med endast halvljuset påslaget och motorn på tomgång.

Tillsammans hamnar vi på ca 100 A, då går generatorn 10 A back. Detta alltså under förutsättning att steget belastas med 1 Ohm och körs riktigt hårt, att verkningsgraden är 75% och att bilens egna saker kräver 25 A. En gissning med andra ord. smile

tack för ekvationerna. hittade även en video på youtube om ämnet
http://www.youtube.com/watch?v=H5MP5F-u … h_response

om man nu räknar lite mer som honom och kryddar på siffrorna för att vara verkligen säker på att man fixar rätt med batterierna.
800wrms/0.7=1143. 1143/13v=88a.
samt att jag har 90a generator på bilen. bilen i sig vill sluka 40% utav dom 90a. 90x0.4=36.
en total strömförbrukning på 36a+88a=124a
med mina batterier på 60ah+74ah=134ah. så då har jag ju 10ah till godo! hoppas det verkligen kommer lira nu! smile nästa steg är väl att fixa en 150a bosch generator. såg att det sitter sådana till volkswagens t4 minibussar. passar dom bolt on på saaben tro?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 mars 2012 · 8 744 Inlägg

Du kan inte räkna så, du måste skilja på A (Ampere, ström) och Ah (Amperetimmar, kapacitet). Du kan mycket väl köra ett steg avsäkrat till 150A på ett 70Ah batteri, men det kommer inte gå så värst länge om du spelar högt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Parai
28 mars 2012 · 76 Inlägg

Ursäkta om jag lånar tråden, TS du får ta bort inlägget om du inte vill ha det kvar.

Men jag har precis installerat steg o låda i min 745 och har märk att min belysning blinkar lite när man drar på lite, dock på tomgång, har dock inte prövat att ha lite varv på motorn.

Har ett Uni Bull Banner Batteri  tror att det är 69Ah eller 80Ah versionen.
Strömförsörjningens kablar ligger på 16mm2 och en 60Ah säkring.
Slutsteget är ett MDS F40 som jag använder till att driva en 8tummare.

Detta är mitt första bygge, det funkar kanon men är det nått jag borde ändra eller tänka på?

Volvo 745 "Black Edition" (1990)
MitZu
28 mars 2012 · 75 Inlägg

Parai skrev:
Ursäkta om jag lånar tråden, TS du får ta bort inlägget om du inte vill ha det kvar.

Men jag har precis installerat steg o låda i min 745 och har märk att min belysning blinkar lite när man drar på lite, dock på tomgång, har dock inte prövat att ha lite varv på motorn.

Har ett Uni Bull Banner Batteri  tror att det är 69Ah eller 80Ah versionen.
Strömförsörjningens kablar ligger på 16mm2 och en 60Ah säkring.
Slutsteget är ett MDS F40 som jag använder till att driva en 8tummare.

Detta är mitt första bygge, det funkar kanon men är det nått jag borde ändra eller tänka på?

Kolla över jordningen, hur har du jordat?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 mars 2012 · 8 744 Inlägg

Antar att batteriets jordkabel inte är bytt? Börja där isåfall. Sen så har du garanterat inte en 60Ah säkring, läs mitt föregående inlägg. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Parai
28 mars 2012 · 76 Inlägg

Vid reservhjulsfacket finns en bild på min sida

Volvo 745 "Black Edition" (1990)
Parai
28 mars 2012 · 76 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Antar att batteriets jordkabel inte är bytt? Börja där isåfall. Sen så har du garanterat inte en 60Ah säkring, läs mitt föregående inlägg. wink

Okej, jag vet inte men det var vad som stog när jag köpte kablepaketet på Biltema
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … End-84547/
smile

Volvo 745 "Black Edition" (1990)
MitZu
28 mars 2012 · 75 Inlägg

Jorda i bältetshållare och ser om det blir bättre. Ser ut som kabelskon kan klämmas lite hårdare. 

Du har en 60A säkring inte en 60Ah

Denzig
28 mars 2012 · 248 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Du kan inte räkna så, du måste skilja på A (Ampere, ström) och Ah (Amperetimmar, kapacitet). Du kan mycket väl köra ett steg avsäkrat till 150A på ett 70Ah batteri, men det kommer inte gå så värst länge om du spelar högt.

nehe? ska man då gissa sig fram när det gäller billjud? hmm

Parai
28 mars 2012 · 76 Inlägg

MitZu skrev:
Jorda i bältetshållare och ser om det blir bättre. Ser ut som kabelskon kan klämmas lite hårdare. 

Du har en 60A säkring inte en 60Ah

Oj det visste jag ju egentligen men ja blev lite fel.

Volvo 745 "Black Edition" (1990)
MitZu
28 mars 2012 · 75 Inlägg

Parai skrev:

MitZu skrev:
Jorda i bältetshållare och ser om det blir bättre. Ser ut som kabelskon kan klämmas lite hårdare. 

Du har en 60A säkring inte en 60Ah

Oj det visste jag ju egentligen men ja blev lite fel.

Lätt hänt. Som docent-decibel sida, där har de också förväxla A och Ah...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang