2941
Sök

Va-faaaaan hände med min säkring?! (Smällt plast och svart på steget)

682 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Okej så efter jag parkerat hemma nyss kände jag en liten brinnande elektronik doft, ni vet den där stickande doften. Stängde av bilen och öppnade skuffen och såg till min fasa något VÄLDIGT märkligt enligt mig! en säkring som smält själva plasthöljet men stiftet är helt ?!?!

säkringen har alltså smällt ihop med stegets plast där ute och jag vettefaaan hur jag ska få bort den nu..

säkringen var visst 20ampere och det står att det skulle vara en 25a.. Men då borde den väl bara ha gått på "normalt sätt" ? den här har setat i i säkert 1000 mil och jag har alltid lyssnat lika högt..

Någon som vet varför min säkring har valt att para sig med steget? Steget spelar fortfarande så säkringen är inte "utlöst" om man säger så..............

http://www.bilddump.se/bilder/20120317140518-217.208.119.23.JPG

Osponsrad
1 631 Inlägg
17 mars 2012
Har du kollat alla kablar så de inte har en öppning pga skav i några plåtskarvar ? Hade du haft 25 amp säkring hade den sett likadan ut.. Kolla över dina kablar är mitt tips

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2012
Jag har själv gjort samma sak, men med rätt säkring för steget. Troligtvis har det legat precis på gränsen för säkringen (något över 20A alltså) och därmed inte bränt säkringen men den har blivit så varm att plasten smällt. Sätt dit en 25A så borde det vara lugnt, och se över allt kablage så inget kortsluter!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

682 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Säkringen på steget är väl bara för att säkra interna grejor, alltså nånting inom steget som gått galet?? för säkringen på kabeln är hel.. :s

Ser inte heller några "flänsar" från plus eller jord som kunnat ställa till det, men jag ska endå dra nya kablar till det andra steget i veckan så att kolla över de gamla tåls att göra! 

Men frågan är, varför i ******* SMÄLTER den? det borde ju bli JÄVLIGT varmt där och så varmt borde det ju verkligen inte vara!

Edit: steget var KOKHETT när jag kände på det, nästan så att man fick dra bort fingrarna, gissar på cirka 90grader efter erfarenhet av grafikkort varma som få på datorn..

Chriz: Kan det vara något så simpelt? Hur ska jag få bort säkringen då? Den sitter rätt hårt... lol
Senast redigerat av DanneSundin (17 mars 2012)

16 197 Inlägg
17 mars 2012
på bilden så ser de ut som att +kabeln i kabelskon har dålig kontakt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Osponsrad
1 631 Inlägg
17 mars 2012
Ryck o slit ! Med snällhet wink  Går det itu så får du öppna upp steget och fixa en ny säkringsbrygga, tex en hängsäkring, det gjorde jag på ett steg som jag inte fick loss säkringen på.

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

682 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
på bilden så ser de ut som att +kabeln i kabelskon har dålig kontakt.

Mycket riktigt så är det så, var halvvägs påväg att skruva upp plussen för jag är livrädd för el! (satt och kastade min telefon på steget några gånger innan jag vågade ta på det... roll Skulle ha spelat in när jag skulle ta på säkringen wink )

Den sitter faktiskt inte såå dåligt i kabelskon, dock så är det inte den optimala kabelskon.. köpt på Järnia och tillsågad för att platsa.. och tilltryckt med vanlig polygrip.. Kan det vara felet?

Tror du att det skulle gå att pilla bort plasten på utsidan där med en kniv, dra ut säkringen och sen med hjälp av lödkolv lägga en ny plastkant? Eller är det mer jobb än att byta säkringsbrygga?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2012
Hur stor säkring sitter på matningskabeln? Temperaturen på stegets fläns i kombination med något underdimensionerad säkring som går varmt kan göra så att plasten där smälter. Ta en vass kniv eller en dremel och kapa längs kanten så ska du nog få lös säkringen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
17 mars 2012
dålig kontakt i en kabelsko kan mycke väl vara orsaken då steget inte får den strömen de behöver.

682 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Storleken på säkringen vet nog bara gudarna.. lol satt nämligen där när jag köpte den, 8mm2 kabel tror jag. står "8 AWG" på kabeln iallafall. 

Säkringen står det bara GAS och goldplated på.

När jag sitter och skriver det här dumförklarar jag bara mig själv hur underdimensionerad kabeln är för steget. lol

Men evilaudio; om han får för lite ström, borde han inte bli kallare då? eftersom det inte kan omvandlas till lika mycket effekt ?? Eller hur ligger det till? smile

16 197 Inlägg
17 mars 2012
DanneSundin skrev:
Storleken på säkringen vet nog bara gudarna.. lol satt nämligen där när jag köpte den, 8mm2 kabel tror jag. står "8 AWG" på kabeln iallafall. 

Säkringen står det bara GAS och goldplated på.

När jag sitter och skriver det här dumförklarar jag bara mig själv hur underdimensionerad kabeln är för steget. lol

Men evilaudio; om han får för lite ström, borde han inte bli kallare då? eftersom det inte kan omvandlas till lika mycket effekt ?? Eller hur ligger det till? smile

tvärtom.   får man spänningsfall pga dålig kontakt så kommer steget behöva jobba hårdare för att lämna den effekten de "ska" lämna  å då blir de varmare.

682 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Aha!

Vart kan man köpa nya kabelskor då? Järn "alltiallo" affären lokalt hade inga större kabelskor, enbart den som är på bild.. 

Och den fick jag såga och fila så att skruven gick igenom i mitten.. och så är den av aluminium.

Och nu när du endå är här och andra kanske läser det här också, remote till ett annat steg kan man ju bara dra en till kabel från samma remoteuttag där den från HU sitter på steget, men jag har 2 st "remote skruvhål" på steget, och funderade på om ena var "vidarekoppling" av remoten, så att man slipper sätta 2st på samma hål? smile

16 197 Inlägg
17 mars 2012
vet att swedol har.. biltema har nog oxå.

682 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Något mer vanligt ställe? smile Har nämligen en bit till närmsta biltema och vart swedol ligger har jag ingen aning.. Känns omotiverat att åka 1h dit och 1h hem för att få tag i en kabelsko.

16 197 Inlägg
17 mars 2012
DanneSundin skrev:
Något mer vanligt ställe? smile Har nämligen en bit till närmsta biltema och vart swedol ligger har jag ingen aning.. Känns omotiverat att åka 1h dit och 1h hem för att få tag i en kabelsko.

för mig är både biltema å swedol ett vanligt ställe.

du KAN ha tur så att dina lokala OKmack har de.

16 197 Inlägg
17 mars 2012
bor du inte i gnesta utanför södertälje?

biltema har du ju i alby..

682 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Tar typ 45min dit och 45 tillbaka. hmm Får kika in på statoil om dom har något sånt där..

16 197 Inlägg
17 mars 2012
DanneSundin skrev:
Tar typ 45min dit och 45 tillbaka. hmm Får kika in på statoil om dom har något sånt där..

fast de e väl inte långt?

jag brukar åka till biltema i värmdo/gustavsberg å handla bara för att den butiken e mycke trevligare.  även fast de e typ 3 ggr längre än till tex alby eller haninge.

682 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Hmm, sant det, men lite onödigt för en grej kanske!

Måste fixa garageplats för att sätta in högtalarna i bilen också, för ska kika lite på centrallåset samtidigt hade jag tänkt, och kan ju vara bra att fixa en kabelsko innan dess endå..

Du vet inget ställe som säljer ett helt "kit" med flera kabelskor? har för mig att jag såg något liknande på Jula (moraberg) när jag letade rördelar..
Senast redigerat av DanneSundin (17 mars 2012)

Yawn...
3 151 Inlägg
17 mars 2012
DanneSundin skrev:
Mycket riktigt så är det så, var halvvägs påväg att skruva upp plussen för jag är livrädd för el! (satt och kastade min telefon på steget några gånger innan jag vågade ta på det... roll Skulle ha spelat in när jag skulle ta på säkringen wink )

Hehe, du behöver inte vara rädd för bilens el.. Det är bara 12 Volt, så det kan inte gå genom huden ens. Under normala förhållanden kan man hålla ena handen på batteriets pluspol, och den andra på jord... Händer ingenting. wink

Däremot är det jävligt farligt att kortsluta + och - med t ex en skiftnyckel. Det blir VÄLDIGT varmt, VÄLDIGT fort.

Hoppas du får till steget och säkringen. smile

Mvh.

Sök