2104
Sök

Va-faaaaan hände med min säkring?! (Smällt plast och svart på steget)

682 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Haha jag vet, men är alltid skiträdd för elen! haha, får fan ångest bara man ska ta på ett staket.. lol

16 197 Inlägg
17 mars 2012
DanneSundin skrev:
Haha jag vet, men är alltid skiträdd för elen! haha, får fan ångest bara man ska ta på ett staket.. lol

är man rädd för EL så kanske man ska lämna in å låta någon annan göra jobbet smile

de kan bli VÄLDIGT dyrt om man kopplar fel/slarvar...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

682 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Haha, vet hur man kopplar men ta på saker där säkringar gått är inte det roligaste.. tar ogärna i saker det är/varit el i.. smile (kan förstås varför jag lämnade elektrikerlinjen relativt fort.. wink )

Yawn...
3 151 Inlägg
17 mars 2012
Äsch, vadå.. På elektrikerlinjen borde du väl ha blivit "botad"? :p

Min kompis fick 400 Volt genom kroppen när vi utbildade oss. Han klarade sig utan något problem, men det kändes tydligen.. smile

682 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Volten i sig är ju inte så farlig smile Vet polarna på ellinjen fick ta på en stråle som var x antal volt! Men det snackades något om att vi var som en "resistor" och det kunde få dödlig utgång.. Jag har inte en jäkla aning om sånt el snack.. lol Har bara för mig att det är just ampere som är farlig tongue Fast.. då borde man ju dö om man kortsluter batterit på bilen med fingrarna.. Nåja, någon får gärna förklara det där när vi endå håller på! hahaha, känns som att jag sovit på fysiken..

Botad blev jag då inte, när vi höll på och grejja med en vridbar resistor så fick jag en rätt så ontont stöt i mig. lol Så det fick bli VVS istället wink

Västra Wärmland
236 Inlägg
17 mars 2012
men om du ändå tagit dig till moraberg är de ju ingen sak att ligga på e4 ett tag till  ju:P ananrs går de ju att beställa på flertalet affärer på nätet

21 761 Inlägg
17 mars 2012
Eftersom plusanslutningen på steget har ett "lock" som låser kabeln så går det att dela upp kabelns trådar i två lika stora delar och sticka in dem på varsin sida om skruven, se dock till att isolera kabeln så nära anslutningen som möjligt. På så sätt slipper man kapa till en kabelsko så att den sitter halvtaskigt fastskruvad. smile

Det är väl egentligen meningen att man ska använda någon typ av "fjuttig" gaffelkabelsko, men dessa kabelskor brukar vara för små för att passa till den strömkabel som krävs. Att dela upp kabels trådar i två delar får samma funktion och är enligt mig ingen "fuskkoppling" om man gör ordentligt.

Yawn...
3 151 Inlägg
17 mars 2012
DanneSundin skrev:
Volten i sig är ju inte så farlig smile Vet polarna på ellinjen fick ta på en stråle som var x antal volt! Men det snackades något om att vi var som en "resistor" och det kunde få dödlig utgång.. Jag har inte en jäkla aning om sånt el snack.. lol Har bara för mig att det är just ampere som är farlig tongue Fast.. då borde man ju dö om man kortsluter batterit på bilen med fingrarna.. Nåja, någon får gärna förklara det där när vi endå håller på! hahaha, känns som att jag sovit på fysiken..

Botad blev jag då inte, när vi höll på och grejja med en vridbar resistor så fick jag en rätt så ontont stöt i mig. lol Så det fick bli VVS istället wink

Hehe, okej. VVS funderade jag på att gå också, men fick bli el istället.

Njae, visst är det strömstyrkan som är den riktiga boven (Ampere alltså), men även spänningen spelar roll. Ju högre spänning desto lättare kan strömmen spridas, kan man säga. Enkelt förklarat. :p

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 mars 2012
DanneSundin skrev:

Går ju inte att jämföra bilel med elstängsel. Ett elstängsel håller mycket högre spänning än bilens 12-14V. Nog för att strömmen är den som är farlig i sammanhanget men det händer inget så länge som spänningen inte kan driva strömmen genom kroppen, och bilens 12-14V likspänning är långt från nog, kroppens resistans är för hög. Så du kan vara lugn. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 mars 2012
Visst......plusanslutningen kan ha haft del i det.

Men med tanke på hur det ser ut så är jag mer fundersam på hur kontakten för själva säkringen har varit....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 024 Inlägg
18 mars 2012
Smälta säkringar beror oftast på oxiderade säkringshållare.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 069 Inlägg
18 mars 2012
Expoze skrev:
Smälta säkringar beror oftast på oxiderade säkringshållare.

Ja det låter ju mest troligt eller att ytan som kontaktar är för liten. Kan ju exempelvis jämföras med alltför liten kabelarea och för hög ström, då bildas det en hel del värme i kabeln.
Senast redigerat av MammDiin (18 mars 2012)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 mars 2012
Precis det jag syftade på.....

Hade det varit alltför dålig kontakt för plusanslutningen så hade steget nog pajat internt pga strömbristen eller så hade kabelskon inte mått så bra pga värmeutvecklingen.

Jag tror ärligt talat mer på att säkringsanslutningen hade gjort sitt och kastade in handuken (precis som kabelskorna till ljusreläna på Volvo 2-900 gör efter ett antal år)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

682 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Pillade ut säkringen, satte i en vit 25ampere säkring skruvade fast plussen hårt utav helvete (slog nån liten blixt då) och sen fungerade det klanderfritt!

Körde runt och lyssnade i 3 timmar igår, och steget blev aldrig mycket varmare än min handtemperatur! Skulle gissa på 50 grader max. Lite skillnad från förut! 

Drog runt eltejp runt pluskabeln vid kabelskon och tröck i han rejält.

Vågar dock inte lyssna fullt ös på låten som spelades några gånger i sträck förra gången säkringen gick lol

http://www.youtube.com/watch?v=LRFLdvQvBJY rätt skön basgång där. lol

edit: säkringen jag plockade ur hade gått av i säkringsbygeln. alltså själva stiftet satt kvar nere. halva det typ.
Senast redigerat av DanneSundin (18 mars 2012)

Sök