2821
Sök

Honda Civic EG8 -92 "Turbo"

Turbokonverterad med dessa grejer. Jperformance grenrör, 16T Turbo, 2,5" avgas från turbo, Intercooler från saab 900, 2,5" tryckrör, Extrasprut, AEM bredbandslambda, Ladd och oljetrycksmätare,... Visa mer

64 996 Visningar
Uppdaterades senast 23 februari 2015
Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
3 april 2012
#41
är det särskilt smart att linda tryckrören? till skillnad från avgasröret vill man få bort värmen där.


150 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#42
Alex-s skrev:
är det särskilt smart att linda tryckrören? till skillnad från avgasröret vill man få bort värmen där.
Jag vet faktist inte hur det kommer fungera, tryckröret hamnade så nära turbon och downpipen. Det är därför jag testa och linda tryckröret också.


84 Inlägg
3 april 2012
#43
Alex-s skrev:
är det särskilt smart att linda tryckrören? till skillnad från avgasröret vill man få bort värmen där.
Tror inte det skiljer många grader på luften ut ur ic:n och i insuget smile

150 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#44
Update.

Har satt dit luftfiltret, man skymtar det där nere. Svårt att ta någon vettig bild på det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103268/103268-9130a95051e129cf5ab92a4238cadecd.jpg
Kallstartspridarna på plats, ska kopplas in bara.
https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103268/103268-370ee9fe706d162a296209964c17eea5.jpg

Det mesta sitter på sin plats, ska som sagt bara koppla in kallstartspridarna och kolla så att det fungerar sen återstår det att byta till dom kallare stiften, sätta i bredbandslambdan, fylla på olja/kylarvatten. Efter det ska den nog gå att starta om jag inte kommer på något mer smile


Mvh
Robin Nordh


150 Inlägg
4 april 2012
#45
Grymt bygge ser fram emot slutresultatet. Mvh


440 Inlägg
4 april 2012
#46
kul det går frammåt sånt här började jag med med på första bygget... slutade som det gjorde men ja.. man måste börja någonstans:)

jim ..

150 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#47
Alex_T skrev:
Grymt bygge ser fram emot slutresultatet. Mvh
Tack så mycket smile
crx_jim skrev:
kul det går frammåt sånt här började jag med med på första bygget... slutade som det gjorde men ja.. man måste börja någonstans:)
Tack så mycket, ja man lär ju börja någonstans det är ju första turbobygget för min del smile


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 april 2012
#48
Att linda grenröret gör endast nytta om man vill skydda det ifrån värmestrålning ifrån avgas/turbo osv. Annars ska det nog inte lidnas för där vill du som sagt bli av med värme.


Annars alltid kul med flera som turbokonverterar!

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

150 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#49
myran skrev:
Att linda grenröret gör endast nytta om man vill skydda det ifrån värmestrålning ifrån avgas/turbo osv. Annars ska det nog inte lidnas för där vill du som sagt bli av med värme.


Annars alltid kul med flera som turbokonverterar!
Okej, ja det var det jag var rädd för också.. men vi får se.

Ja din såg skoj ut den med smile


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
4 april 2012
#50
Ro6in skrev:
myran skrev:
Att linda grenröret gör endast nytta om man vill skydda det ifrån värmestrålning ifrån avgas/turbo osv. Annars ska det nog inte lidnas för där vill du som sagt bli av med värme.


Annars alltid kul med flera som turbokonverterar!
Okej, ja det var det jag var rädd för också.. men vi får se.

Ja din såg skoj ut den med smile
Jorå roligaste bilen jag haft faktiskt.

Låg vikt och lagom med effekt är hur kul som helst.. hoppas du blir nöjd me din med smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

150 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#51
myran skrev:
Ro6in skrev:
myran skrev:
Att linda grenröret gör endast nytta om man vill skydda det ifrån värmestrålning ifrån avgas/turbo osv. Annars ska det nog inte lidnas för där vill du som sagt bli av med värme.


Annars alltid kul med flera som turbokonverterar!
Okej, ja det var det jag var rädd för också.. men vi får se.

Ja din såg skoj ut den med smile
Jorå roligaste bilen jag haft faktiskt.

Låg vikt och lagom med effekt är hur kul som helst.. hoppas du blir nöjd me din med smile
Okej, ja låg vikt är ju ett stort +. Ja det hoppas jag med smile


150 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#52
Update.

Har kopplat in soppan till extraspridarna och även ström så att det fungerar med tryckvakt osv. Vred på tändningen för att få soppatryck och se så att allt var tätt... vilket det inte var, så får fixa det idag smile


Mvh
Robin Nordh


127 Inlägg
9 april 2012
#53
Du kan linda tryckrören Robin som ligger nära grenrör/turbo och de tryckrör som går upp "bakom" motorn. Då all kalluft du pressar in fram ifrån drar med all motorns värme och vill sedan ut i bak kant genom all springor mellan huv framskärmar mm och då hettar du även upp luften i tryckrören som är på väg in eller ut ifrån icen. Givetvis behöver man inte klä frontrör (vid ic) eller andra rör som är heltäckta med direkt matande kall luft. Grenröret och dp lindar du ner under och förbi oljetråget så du får bort värmen från motorrummet. Dock så ska jag varna för att det grenröret du kör med har lätt till att spricka och än lättare om du lindar in det grenröret!! Du är inte den första som lindar tryckrör på det viset. Jag kommer sj göra det på mitt bygge. Jag ska lägga upp lite bilder på lite saker jag har tillverkat och ska köra med som ska hjälpa till att få ut så mycket varmluft som möjligt ifrån motorrummet nu när vi ändå pratar om det smile
Senast redigerat av streetan (9 april 2012)

Sluta vela ladda mera..

150 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#54
streetan skrev:
Du kan linda tryckrören Robin som ligger nära grenrör/turbo och de tryckrör som går upp "bakom" motorn. Då all kalluft du pressar in fram ifrån drar med all motorns värme och vill sedan ut i bak kant genom all springor mellan huv framskärmar mm och då hettar du även upp luften i tryckrören som är på väg in eller ut ifrån icen. Givetvis behöver man inte klä frontrör (vid ic) eller andra rör som är heltäckta med direkt matande kall luft. Grenröret och dp lindar du ner under och förbi oljetråget så du får bort värmen från motorrummet. Dock så ska jag varna för att det grenröret du kör med har lätt till att spricka och än lättare om du lindar in det grenröret!! Du är inte den första som lindar tryckrör på det viset. Jag kommer sj göra det på mitt bygge. Jag ska lägga upp lite bilder på lite saker jag har tillverkat och ska köra med som ska hjälpa till att få ut så mycket varmluft som möjligt ifrån motorrummet nu när vi ändå pratar om det smile
Okej, tack för bra information. ser fram emot att se dina grejer du tillverkat och hur du kommer bygga smile


150 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#55
Update.

Har varit ut och provkört den idag,gick bra förutom att den läckte lite olja vid oljefiltret så fick fixa det. Men får inte till soppan ordentligt. ska fortsätta kika på det imorgon.

Precis varit ute och provkört lite smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103268/103268-d42c24d3d3833f86177c5601606513cf.jpg


550 Inlägg
9 april 2012
#56
Pren på denna tråden, skit bra ! smile


150 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#57
D-alvarsson skrev:
Pren på denna tråden, skit bra ! smile
Vad kul, tack så mycket smile


550 Inlägg
9 april 2012
#58
Ro6in skrev:
D-alvarsson skrev:
Pren på denna tråden, skit bra ! smile
Vad kul, tack så mycket smile
Suttit hela kvällen och läst om turbo osv så ja hoppas jag lär mig lite smile


I <3 my Honda
483 Inlägg
9 april 2012
#59
Kul att det gick bra, lycka till med bilen.

150 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#60
D-alvarsson skrev:
Ro6in skrev:
D-alvarsson skrev:
Pren på denna tråden, skit bra ! smile
Vad kul, tack så mycket smile
Suttit hela kvällen och läst om turbo osv så ja hoppas jag lär mig lite smile
Okej, ja du får fråga om du undrar något så kan jag väl försöka svara iaf. är rätt ny på turbo jag med smile



Sök