5204
Sök

Funderingar när det gäller bilköp

99 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
Hade tänkt köpa en bil imorgon då mercan är såld..

Bilen ska stå på mormor men hon kan inte följa med så hur kan man göra? Är dom enda alternativen att hoppas på att killen är schysstoch låter mig skicka in papperet?

Sedan är Bilen avställd så hur gör man då? Ställer jag på den via papperet kommer skatten väl till säljaren?
Snabba och enkla svar tack:-)

8 928 Inlägg
22 mars 2012
Gör du som du tänkt dvs skriver bilen på mormor och hon inte är med gör du dig skyldig till urkundsförfalskning.
Köparen måste vara med eller ha en fullmakt för att genomföra köpet.
Mormor måste även ha en försäkring innan ni åker hem med bilen.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Forummoderator
18 530 Inlägg
22 mars 2012
Mercasnubben skrev:

Bilen ska stå på mormor men hon kan inte följa med så hur kan man göra? Är dom enda alternativen att hoppas på att killen är schysstoch låter mig skicka in papperet?

Sedan är Bilen avställd så hur gör man då? Ställer jag på den via papperet kommer skatten väl till säljaren?

Kanske du vet om men:
Skriva bilen på "mormor" gör att om du råkar ut för något gäller inte din försäkring. Olagligt alltså. I synnerhet om mormor inte är en pigg dam som kör bil. Dessutom om du köper en ungdomsbil och har 3 kilo doftgranar i den så kommer det garanterat att bli problem, modell större.

342 Inlägg
22 mars 2012
Den som ska stå registrerad på en bil måste också vara densamma som skriver under papprena.
Och såvida inte säljaren är godtrogen skickar denna inte med registreringsbeviset med köparen.
Den ska skrivas i ordentligt på plats och postas gemensamt, eller av säljaren själv.

Så om mormor inte kan följa med ... Though luck!
Och så är det ju, som redan påpekats olagligt också om hon inte är brukare av bilen och inte har något ekonomiskt intresse i densamma.

Det blir ju du som betalar eftersom det är du som är på plats hos säljaren. Hoppas verkligen inte att du har lån i ditt namn knutet till bilen.
Och smäller du så ... Ja, det kan bli en dyrbar läxa.

Vad gäller påställning och skattefrågan. Saxxat från Transportstyrelsen:

Ägarbyte och påställning vid samma tillfälle
Ska du som säljare i samband med ett ägarbyte även ställa på ett fordon? Då är det viktigt att du tänker på i vilken ordning du gör dina anmälningar till oss, om du vill att den nya ägaren ska bli den skattskyldige.

Du kan inte begära påställning från ett datum bakåt i tiden. Det kan du däremot göra med ett ägarbyte. Påställningen gäller från och med den dag vi registrerar din anmälan. I normalfallet är det den dag som anmälan kommer in till oss eller det datum framåt i tiden som du anger i din anmälan. Det är alltså viktigt att du ser till att ägarbytet sker före påställningen eller att datumet för ägarbytet blir detsamma som datumet för påställningen.

Om du anmäler påställning via någon av våra självservicetjänster, är det alltid den som är registrerad ägare vid den tidpunkten som blir debiterad skatt. Transportstyrelsen gör då ett automatiskt skattebeslut. Om det sedan kommer en anmälan till oss om ägarbyte där det framgår att fordonet bytte ägare samma dag som påställningen anmäldes, har skatten redan debiterats. Om den som blivit debiterad skatt vill att nya ägaren ska vara skattskyldig, måste den som fått skattedebiteringen kontakta Skatteverket och begära att skatten omdebiteras.

Om du anmäler påställningen direkt på registreringsbeviset i samband med ägarbytet blir den nya ägaren skattskyldig.

Direktlänk Transportstyrelsen:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … skyldighet
Senast redigerat av 9Femma (22 mars 2012)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

99 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
Mormor är rätt pigg av sig och hon kommer använda bilen kanske inte lika mycket som mig, hade en Mercedes 200 -85 förut och det är ingen riktig säker bil som hon ville köra , är ingen ny bil med tanke på frågan om lån, men tack för svaren:-)

1 366 Inlägg
22 mars 2012
Lova att du säljer mig 3kg doftgranar när du tröttnat på dem smile

Som moderatorerna säger så är föräkringsbolagen inte dumma. Det kryllar ju av fartkameror i västerbotten så det kan räcka med att du fastnar på en av dessa körandes farmors bil. När du sedan råkar köra in i en Porsche 6 månader senare så kan du få extrema problem. En kompis till mig vars far stod på försäkringen boendes i gävleborg råkade krocka sin bil i Stockholm. Vad hittar försäkringsbolaget.... att bilen ifråga fastnat på en massa tullavgifter i sthlm. Surt sa räven, det var bara att betala allt själv. 

Dieselsmurfen skrev:
Mercasnubben skrev:

Kanske du vet om men:
Skriva bilen på "mormor" gör att om du råkar ut för något gäller inte din försäkring. Olagligt alltså. I synnerhet om mormor inte är en pigg dam som kör bil. Dessutom om du köper en ungdomsbil och har 3 kilo doftgranar i den så kommer det garanterat att bli problem, modell större.

99 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
Jo men har blivit stannad tidigare här med tidigare bil och polis etc säger bara ta det lugnt med mormors bil:-)

Tänkte köpa en Audi 80 quattro är det något att ha, dyr, delar? Etc

Forummoderator
18 530 Inlägg
22 mars 2012
Mercasnubben skrev:
Jo men har blivit stannad tidigare här med tidigare bil och polis etc säger bara ta det lugnt med mormors bil:-)

Tänkte köpa en Audi 80 quattro är det något att ha, dyr, delar? Etc

neeeeeej!

99 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
Nej vadå? Planerat att jag vill ha kombi och bakhjul eller fyrhjulsdrift och ska vara något att köra med, Volvo är inget alternativ..

Forummoderator
18 530 Inlägg
22 mars 2012
Mercasnubben skrev:
Nej vadå? Planerat att jag vill ha kombi och bakhjul eller fyrhjulsdrift och ska vara något att köra med, Volvo är inget alternativ..

årsmodell. mil. motorvariant?

99 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
93, 2.6a 27~k

Sök