3462
Sök

Bör man ha jorden på EXAKT samma punkt? (2 slutsteg, på en och samma bult)

682 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#1
Rubriken förklarar sig själv, har en bult med mutter som går rakt igenom skuffen på min volvo 740 och tänkte dra Jorden idag från det. Ska jag sätta den på EXAKT samma plats som det andre stegets jord? Kabelskon från andra steget är förjävla rostig! Spelar det någon roll? 

Eller bör jag satsa på en ny plats? Frågade förut och dom sa att det gick med samma plats, men nu frågar jag om exakt samma bult. Kabelskon kommer ligga ovanpå den andre kabelskon, känns som att att det kan bli något knas där.

Snabba svar vill jag gärna ha då jag tänkte dra ner och skruva lite !!!


5 852 Inlägg
22 mars 2012
#2
Rostiga kabelskor är inget bra , jorda i bältesbulten är det absolut bästa.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

682 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#3
Då får jag ta med den och borsta skon eller byta. Hur fasiken kommer man åt bältesbulten?? Blir ju fult med en kabel rätt upp bakom säterna! smile Om det är den du menar? ser en liten fyrkantig "låda"som sticker ut och jag kan tänka mig att bältet sitter där.


5 852 Inlägg
22 mars 2012
#4
Du ska inte jorda i koppen utan i fästet under dynan så du får lyfta baksätet.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

682 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#5
Aha, och hur gör jag det?? Ber om ursäkt har aldrig gjort det! smile


5 852 Inlägg
22 mars 2012
#6
Fråga är alltid bra om man inte vet wink

Om du trycker ner dynan i bakkant så sitter där 1 vikbart bläck som du viker upp på var sida sen är det upp och fram med det så är det loss.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

21 761 Inlägg
22 mars 2012
#7
På min 240 satte jag en jordkabel vid den bulten, sedan drog jag jordkabeln till ett kopplingsblock så att flera jordkablar kan kopplas separat. smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/968123_l21mhg.jpg

Man får dock kolla upp så att bulten inte får för lite gängor kvar i hålet, med tanke på att fästet ska klara av en krock. Gängan verkar vara fingäng, så det funkar inte att bara ta en vanlig bult och stoppa dit om man vill byta ut.
Senast redigerat av Drönirettab (22 mars 2012)

682 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#8
tujbo skrev:
Fråga är alltid bra om man inte vet wink

Om du trycker ner dynan i bakkant så sitter där 1 vikbart bläck som du viker upp på var sida sen är det upp och fram med det så är det loss.

Nu känner jag mig smått efterbliven, vad sjutton är ett bläck? big_smile
Kom nyss in då jag mekar ute så blev ljuset ett problem..



Drönirettab skrev:
På min 240 satte jag en jordkabel vid den bulten, sedan drog jag jordkabeln till ett kopplingsblock så att flera jordkablar kan kopplas separat. smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/968123_l21mhg.jpg

Man får dock kolla upp så att bulten inte får för lite gängor kvar i hålet, med tanke på att fästet ska klara av en krock. Gängan verkar vara fingäng, så det funkar inte att bara ta en vanlig bult och stoppa dit om man vill byta ut.

Bra bild! Man får slipa och så själv va? smile Vad ska man köra för papper? har 600 200 och 1200 våtslip hemma tror jag.. 

Det andra steget VÄGRADE slå på med gamla kablaget och slog inte ens blixtrar om pluskabeln när jag skulle koppla in den (råkar alltid dra skruvmejseln mot metallen i steget..) fast säkringen var hel.. Dock satt plus lite halvt på batterit. smile Annars kanske det är jordningen som spökar...? för han jordar väl inte om han ligger på pälsmatta? skon var ju helt rostig, mest det jag tänkte på! smile Testade ta loss plussan från kabelskon och bara drog på'na direkt på skruven men ingen joy..

Fast vid de flesta testerna drog jag självklart ut minuskabeln på batterit! 


Tog lite bilder på grejorna som det är nu.. om ni har några åsikter/synpunkter om något jag borde göra annorlunda..

http://www.bilddump.se/bilder/20120322182131-217.208.119.23.JPG

http://www.bilddump.se/bilder/20120322182134-217.208.119.23.JPG

Och jaa, jag vet att alla skruvar sticker ut skit mycket men dem ska sågas av sen lödas dit en liten tennklump eller dra en liten svetsloppa så att de inte kan komma ut ur eventuella vibrationer. Dämpmattan vid elementet tänkte jag en "improviserad baffel" eftersom jag inte byggde någon så försökte jag stadga upp lite iallafall.. annars är inner och ytterplåten på dörren täckt med ett lager var.. smile

Och det är tänkt så här: bilden på dörren framifrån, så ska de två framdörarna se ut, delningsfiltrerna sitter i dom.. sen går output från dem till bakdörrarnas högtalare genom "stolpen" i mitten och sen genom plastslang till innerdörr på bakdörr.. slutsteget till att driva allt detta ligger i skuffen stumt monterat på en träplanka, som ska spännas fast med biltema buntband som jag redan har och likadant med baslådan! 

Så är det någon som har åsikt på "bygget" så kan ni ju säga till om ni ser något som ser galet ut! det blev lite offtopic nu men kändes onödigt att starta en ny tråd. 


Iallafall, har dragit kabeln längs med listen (borrade hål i torpedväggen) pluskabeln alltså, och behöver ta bort sätet för att dra in den i skuffen på något schysst sätt! (under mattan i slutet och under sätet sitter de andra kablarna. 

Tror ni att det får plats en 22mm2 och 1 8mm2 kabel där, plus RCA och högtalarkablar?

Sen när jag och höll på och rev där hittade jag något kuligt, nämligen någon sorts "låda" längst fram till höger vid passagerarplatsen. Vad är det för en mystisk låda? står "BOSCH" och typ "electronics" eller något, sitter fast i en hållare så såg inte riktigt. Går en fet kabel som går att likna med en förstorad scart-kabel. 

Glömde tyvärr att ta kort på den.. *facepalm*

Iallafall! hur långt är det från jordpunkten till slutsteget? Steget ligger tryckt mot baksätet!


21 761 Inlägg
22 mars 2012
#9
DanneSundin skrev:
Man får slipa och så själv va? smile Vad ska man köra för papper?

Det sitter troligen färg vid fästet, det får slipas bort. Jag skrapade först bort det mesta med en skruvmejsel och renslipade med "första bästa" slippapper som jag hittade i någon låda. Kom ihåg att jordkabelskon ska sitta direkt mot plåten, sedan sätter man tillbaka bältesfästet ovanpå kabelskon. smile

DanneSundin skrev:
Det andra steget VÄGRADE slå på med gamla kablaget och slog inte ens blixtrar om pluskabeln när jag skulle koppla in den (råkar alltid dra skruvmejseln mot metallen i steget..) fast säkringen var hel.. Dock satt plus lite halvt på batterit. smile Annars kanske det är jordningen som spökar...? för han jordar väl inte om han ligger på pälsmatta? skon var ju helt rostig, mest det jag tänkte på! smile Testade ta loss plussan från kabelskon och bara drog på'na direkt på skruven men ingen joy..

Fast vid de flesta testerna drog jag självklart ut minuskabeln på batterit!

Minuskabel till ett steg ska alltid sättas fast först och den ska inte plockas bort om någon lågnivåkabel är ansluten till steget, plockar man bort stegets jordkabel (eller att den har dålig kontakt) så kan stereons signaljord brinna av ifall man försöker slå igång steget. Aldrig slarva med stegets strömkablar, speciellt inte jordkabeln.

Eftersom man ska ha minuskabeln ansluten först så innebär det att säkringen till stegets pluskabel alltså ska sättas i sist, då undviker man onödiga kortslutningar. 

DanneSundin skrev:
Iallafall, har dragit kabeln längs med listen (borrade hål i torpedväggen) pluskabeln alltså, och behöver ta bort sätet för att dra in den i skuffen på något schysst sätt! (under mattan i slutet och under sätet sitter de andra kablarna. 

Tror ni att det får plats en 22mm2 och 1 8mm2 kabel där, plus RCA och högtalarkablar?

I min 240 drog jag stegets pluskabel (21 mm2) på vänster sida under golvlisterna, sedan drogs lågnivå och högtalarkablar på höger sida

DanneSundin skrev:
Sen när jag och höll på och rev där hittade jag något kuligt, nämligen någon sorts "låda" längst fram till höger vid passagerarplatsen. Vad är det för en mystisk låda? står "BOSCH" och typ "electronics" eller något, sitter fast i en hållare så såg inte riktigt. Går en fet kabel som går att likna med en förstorad scart-kabel.

Låter ju som styrboxen till tändning/bränsle, den ska väl sitta däromkring på 240/740 med LH-Jet.

DanneSundin skrev:
hur långt är det från jordpunkten till slutsteget? Steget ligger tryckt mot baksätet!

För mig räckte det med runt 60 cm kabel, då sitter kopplingsblocket på vänster sida mot ryggstödet. smile

682 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#10
Nejnej, tog alltså bort minuskabeln från batterit, inte från steget! Den sätter jag alltid i först!

Ja jorden som den sitter i just nu är rostigt och bara avskrapat några sträck med en skruvmejsel ser det ut som.. och så sitter det fast med en mutter.. Kan jag dra båda kabelskorna dit då, och bara fästa ovanpå varandra? Eller ska jag välja olika "bultar" ? 

Tror jag har 1m kabel till jorden, så får väl korta av till hur mycket jag behöver! 

Hmm, och det med styrboxen jo det kan det nog vara, är väl bosch på det vid närmare eftertanke?? Den såg bara så ny ut, i jämförelse med allt annat på bilen.. haha. 


Jag läste någonstans att det går att dra kablar i mitten, om man plockar bort fack och allt där, ifall allt inte skulle få plats tänker jag. Måste endå plocka bort den då passagerarsätet fram strular.. går inte att skjuta bak stolen, själva "hack"grejen på vänstersidan lyfts inte upp när man drar i "metalldelen" utan den dras enbart upp på höger sitter stenhårt på vänstersidan.. Trycker man bakåt flyttas bara högersidan bak så sätet sitter snett som satan! Och då fick jag lösa det med en polygrip och nypa tag i "hackgrejen" som går ner i "spåret" som gör att stolen sitter där den ska.. smile



Sök