"Nya vapnet mot fortkörare" - Vad ska man säga?

M1Get
22 mars 2012 · 360 Inlägg

Hittade denna idag på aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/bil/article14565648.ab

Hemlig fallucka stoppar fortkörarna

En fallucka mitt i vägbanan.
Det är det senaste vapnet mot fortkörarna.
– Du får en kraftig smäll i bilen, säger David Eskilsson på företaget som utvecklat farthindret.

Enligt Motormännens tidning Motor bygger tekniken på en radar som mäter bilarnas hastighet. När en bilist kör för fort öppnas en lucka i vägbanan och bilen kör in i en stålklädd kant.
– Idén är att det ska vara så pass avskräckande att man inte kör för fort igen, säger David Eskilsson som är vd på företaget Edeva som ligger bakom tekniken.

Falluckan har utvärderats på Rydsvägen i Linköping sedan 2010. Där ligger hastighetsbegränsningen på 30 kilometer i timmen. Men enligt David Eskilsson finns det inga hinder för att installera falluckor på 100-vägar.
– Tekniken klarar alla hastigheter, säger han.
Skonar busschaufförer


Bakgrunden till falluckan från Linköping är kritik mot de vägbulor som placerats ut på många vägbanor runt om i Sverige. Bland annat har busschaufförer fått rygg- och nackskador av farthinder som sticker upp i vägbanan.
– Grundidén är att vägarna ska vara fria från hinder för de som håller hastigheten, säger David Eskilsson.
Nu kan hindret vara på väg att införas i flera svenska kommuner.
– Intresset är större än förväntan, säger David Eskilsson.

Undra hur många olyckor det kommer hända om detta blir verklighet? Någon som bor i Lidköping som kan berätta lite mera hur det funkar?

Få en klack på 6 cm känns som jävligt mycket om man kommer med en sänkt bil hmm Speciellt om den skulle komma i 100km/h. Att det ska vara avskräckande, visst, men vad händer ifall man glömmer bort sig och kör på en sådan ändå?

Diskutera på! smile

Lardi SQ
22 mars 2012 · 1 343 Inlägg

Skoj för en mc förare! Jävla nötter!

Ljudnörd!
PMPerformance
22 mars 2012 · 2 266 Inlägg

Känns som att de kommer gå lite fälgar och hjulupphängningar samt oljetråg om dom ska göra såna gupp överallt

svetsdiff !!!
discokapten Kapten på disco!
22 mars 2012 · 1 729 Inlägg

Jag tycker att det låter riktigt lovande, dels slipper du alla jävla fartgupp, sen så "straffas" du bara om du kör för fort.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
KimGw
22 mars 2012 · 79 Inlägg

Står ju även "Om farten överskrider hastighetsbegränsningen fälls luckan ner - sex centimeter."

Så kör jag 52 på 50 väg fälls en lucka på 6cm ner? känns stabilt!

PMPerformance
22 mars 2012 · 2 266 Inlägg

KimGw skrev:
Står ju även "Om farten överskrider hastighetsbegränsningen fälls luckan ner - sex centimeter."

Så kör jag 52 på 50 väg fälls en lucka på 6cm ner? känns stabilt!

Min markfrigång är lägre så de känns stabilt wink verkar vara ett för tidigt aprilskämt... fungerar säkert bra på vintern fastnar i nedfällt läge wink

svetsdiff !!!
Xuri One Man Clan
22 mars 2012 · 4 287 Inlägg

discokapten skrev:
Jag tycker att det låter riktigt lovande, dels slipper du alla jävla fartgupp, sen så "straffas" du bara om du kör för fort.

Ja de är ju säkert jättekul om man råkar krajja alla fälgarna....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 mars 2012 · 13 746 Inlägg

visst om dom sätter det på en 30väg lär det knappast vara ett problem

men 100väg då vete fan då lever man farligt...smile
och det lär kosta många liv förstå en hoj åkare i 200+ över en sån där han kan leka superman tills han slår i backen några hundra meter längre bort om han inte hamnar i ett träd eller något innan smile

fast en sån där håller aldrig i längden
har ett automatiskt fartgupp här i örebro och det är inte ens en speciellt trafikerad väg och under dom 5-10åren det setat där har det fungerat vid något enstaka tillfälle när jag paserat så av 1000paseringar har den åkt upp vid högst 10gånger smile och det beror inte på att jag kör lagligt för det gör jag aldrig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
henke_99 Offroad Racing
22 mars 2012 · 3 122 Inlägg

Låter som en ganska korkad lösning. Visst är det en bra idé att bara "straffa" dom som kör för fort men det får ju inte vara nåt som förstör bilen och/eller är trafikfarligt. Det kan ju faktiskt hända att man kör för fort även av rent misstag. Har bilen nån dålig del i framvagnen så kan det ju faktiskt slå sönder nåt o det är ju lagom trafiksäkert om det händer i 100 km/h...

Edit: Tur att jag inte har lågprofil på min brukis... Beror ju även på hur lång luckan som fälls ner är, kör man tillräckligt fort så hinner ju inte hjulen fjädra ut utan "flyger" över hålet... Samma sak som att köra över potthål på en grusväg.

Senast redigerat av henke_99 (22 mars 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Xuri One Man Clan
22 mars 2012 · 4 287 Inlägg

idiotiskt ide. och när dom går sönder kommer de bildas långa köer å säkert bilar som smäller.....

så länge bilprovningen fortsätter släppa ut lik på vägarna tror jag de kommer resultera i många olyckor pga brustna detaljer osv.  en punktering i 1++ är ingen höjdare heller.


hoppas folk köper betong å gjuter igen skiten på nätterna om dom nu börjar installeras.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Drunk A.Sörman
22 mars 2012 · 1 299 Inlägg

Kul för utryckningsfordon som polis ambulans brandkår 170kmh med några benbrott så hoppar ambulansen gött tongue

Senast redigerat av Drunk (22 mars 2012)

baltis
22 mars 2012 · 1 948 Inlägg

Låter kanon i mina öron, så länge dom bara hamnar på "30 vägar" vilket jag förstått det som.
Sen så antar jag även att du behöver ivarjefall köra 8-9km/h över hastighetsbegränsningen för att dom ska "utlösas".

Om ni sen måste komma och köra som idioter på 30 vägar med billiga kina fälgar så tycker jag ni får skylla er själva ifall ni slår sönder dom!

Stofer
22 mars 2012 · 738 Inlägg

Ja sålänge de bara hamnar på 30 vägar, men vem kör inte för fort på en landsväg??

Lardi SQ
22 mars 2012 · 1 343 Inlägg

baltis skrev:
Låter kanon i mina öron, så länge dom bara hamnar på "30 vägar" vilket jag förstått det som.
Sen så antar jag även att du behöver ivarjefall köra 8-9km/h över hastighetsbegränsningen för att dom ska "utlösas".

Om ni sen måste komma och köra som idioter på 30 vägar med billiga kina fälgar så tycker jag ni får skylla er själva ifall ni slår sönder dom!

Spelar nog inte så stor roll va de är för fälgar om dom typ har 40 profil å mindre, sätter sina spår på finare fälgar med  wink  6cm, de är en rätt stadig klack!

Ljudnörd!
baltis
22 mars 2012 · 1 948 Inlägg

Lardi skrev:

baltis skrev:
Låter kanon i mina öron, så länge dom bara hamnar på "30 vägar" vilket jag förstått det som.
Sen så antar jag även att du behöver ivarjefall köra 8-9km/h över hastighetsbegränsningen för att dom ska "utlösas".

Om ni sen måste komma och köra som idioter på 30 vägar med billiga kina fälgar så tycker jag ni får skylla er själva ifall ni slår sönder dom!

Spelar nog inte så stor roll va de är för fälgar om dom typ har 40 profil å mindre, sätter sina spår på finare fälgar med  wink  6cm, de är en rätt stadig klack!

Då får man se till att hålla rätt hastighet då smile Köra för fort kan man göra på 70 90 och 110 vägar... inte på 30 vägar som i regel oftast trafikeras utav mycket gångtrafikanter och barn

Lardi SQ
22 mars 2012 · 1 343 Inlägg

baltis skrev:

Lardi skrev:

baltis skrev:
Låter kanon i mina öron, så länge dom bara hamnar på "30 vägar" vilket jag förstått det som.
Sen så antar jag även att du behöver ivarjefall köra 8-9km/h över hastighetsbegränsningen för att dom ska "utlösas".

Om ni sen måste komma och köra som idioter på 30 vägar med billiga kina fälgar så tycker jag ni får skylla er själva ifall ni slår sönder dom!

Spelar nog inte så stor roll va de är för fälgar om dom typ har 40 profil å mindre, sätter sina spår på finare fälgar med  wink  6cm, de är en rätt stadig klack!

Då får man se till att hålla rätt hastighet då smile Köra för fort kan man göra på 70 90 och 110 vägar... inte på 30 vägar som i regel oftast trafikeras utav mycket gångtrafikanter och barn

Förespråkar så klart inte fortkörning på 30 vägar! Där skall hastigheten följas!

Menade bara vad som kommer hända med en fälg om man ligger lite för fort. Trots allt står de i artikeln att den är konstruerad att sitta även på 100 vägar.


Men enligt David Eskilsson finns det inga hinder för att installera falluckor på 100-vägar.

– Tekniken klarar alla hastigheter, säger han.

Ljudnörd!
PerssonTheKung -->*Persson*<--
22 mars 2012 · 287 Inlägg

Som någon nämde tidigare har vi en klack som åker upp i örebro. och hade hört många sagt att dom inte funkade, men efter en försovning så kom jag änu senare ändå till jobbet, för framvagnen satt ej längre kvar på bilen....dom funkar vissa tider fick jag reda på senare.... "/

"Drive It Like You Hate It"
Volvo V70N "wäjsötin" (2001)
Opel Frontera "--4x4--" (1995)
baltis
22 mars 2012 · 1 948 Inlägg

Lardi skrev:

baltis skrev:

Lardi skrev:

Spelar nog inte så stor roll va de är för fälgar om dom typ har 40 profil å mindre, sätter sina spår på finare fälgar med  wink  6cm, de är en rätt stadig klack!

Då får man se till att hålla rätt hastighet då smile Köra för fort kan man göra på 70 90 och 110 vägar... inte på 30 vägar som i regel oftast trafikeras utav mycket gångtrafikanter och barn

Förespråkar så klart inte fortkörning på 30 vägar! Där skall hastigheten följas!

Menade bara vad som kommer hända med en fälg om man ligger lite för fort. Trots allt står de i artikeln att den är konstruerad att sitta även på 100 vägar.


Men enligt David Eskilsson finns det inga hinder för att installera falluckor på 100-vägar.

– Tekniken klarar alla hastigheter, säger han.

Sant, men hittils så har jag inte sett några sorts hinder på annat än 30 sträcker... tror även vi kommer slippa det i fortsättningen...

Funkar ju att bygga fartgupp på motorvägen också... men det har dom ju aldrig gjort big_smile

Mack Forum- och sitemoderator
22 mars 2012 · 26 155 Inlägg

Stofer skrev:
Ja sålänge de bara hamnar på 30 vägar, men vem kör inte för fort på en landsväg??

Haha, vad jag skulle garva om de byggde några sådana tingestar på till exempel E4:an eller liknande.
Fast ännu större modeller då såklart. Blir som vallgravar att köra över.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
WhySoSerious Sa du sten?
22 mars 2012 · 189 Inlägg

hahaha kommer aldrig hända. kommer skapa alldeles för många olyckor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang