5432
Sök

Frågor ang. 2-pelarlyftar

1 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
Har funderat på att skaffa en 2-pelarlyft till vår lilla verkstad på ca. 50m2. Måtten på verkstan är väl runt 5x10 meter så den är lite långsmal. Nu har vi använt en smörjgrop för div. reparationer på våra bilar, men tänkte skaffa en pelarlyft. Dock så skulle jag vilja ha ett bra mellanrum mellan pelarna då vi även har traktorer i verkstan. Ett smalt mellanrum mellan pelarna är då inte att föredra.

Såg en pelar lyft på den här sidan http://www.tooltrade.se/service.php?id= … &n2=20

Den har ju lika långa armar, och dessa är 1,5 meter långa. Mellanrummet skall vara minst 2,9 meter står det.
Hur brett kan man ha då? Om jag fick fritt skulle jag vilja ha lika brett som verkstaden är bred, dvs. 5 meter. Men det går ju inte. Vågar man förlänga armarna i värsta fall?

Runt 3,5- 4 meter kan jag kompromissa med.

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
28 mars 2012
Tror inte du kan bredda den hur som helst. wire och hydralslang kommer knappast räcka.

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
29 mars 2012
Helt galet att ens fundera på detta. Du ökar momentet på pelarna oerhört om du förlänger armarna så du kan ha pelarna längre ifrån varann. Pelarnas golvplattor och avstånd är uträknat att hålla för en viss totalvikt vid korrekt montering där det är viktigt att rätt bultar används. Rätt betongkvalite och tjocklek på golv etc.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

430 Inlägg
30 mars 2012
nä det ska du nog inte göra...då lär du få förstärka pelare/armar/golv/fastsättning etc så mycke så du lika gärna kan bygga en egen lyft...det finns ju dock 1pelar lyft också som fästs på 1 vägg, då kommer den ju inte i vägen...

Mopar or no car!

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
30 mars 2012
annars så finns de ju 1-pelar lyftar som är flyttbara
http://verktygsboden.se/enpelarlyftar/enpelarlyft

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
30 mars 2012
sådan nackdel att det inte är sant med en pelar lyftar. Försök att använda en växellådslyft under en bil som hänger i en en pelare.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök