Saab 9-3 -03. Krängningshämmarbussning? Info/byte?

sneJe
26 mars 2012 · 115 Inlägg

Bil:

Saab 9-3 SS Vector - 2003
ca 11500 mil
servad enligt serviceboken
orginaldämpare och fjädrar

Problem:

Har under några månader nu haft en "knarrande" i framvagnen när jag kört över fartgupp och nedför/uppför trottoarer etc.
Har läst på lite där andra har haft liknande problem och tror att jag har kommit fram till att det bör var bussningarna till krängningshämmaren. Nu till frågan:
1: Kollade på speedparts för att se pris och kan hitta två olika storlekar på bussningarna, vad spelar det för roll och vad ger de olika för olika egenskaper?

2: Hur svårt är det att byta detta själv och vad behöver man för verktyg? Är det ens värt att lämna bort det eller tar dom bra betalt för detta?

Jag kan ha fel i min diagnos till min felsökning och om någon tror att det kan vara någonting annat så är alla kommentarer välkomna!

Skulle vara tacksam för svar och hjälp här! Är student för tillfället så något vidare cashflow är det ju inte tal om så ett billigt alternativ är ju att föredra!

Mr_Felix
26 mars 2012 · 134 Inlägg

Jag bytte det själv. Dock är ju min en 01.a. Men du behöver bara ta bort däcket så är delen där. Inget svårt alls att byta själv. Bra att göra en hjulinställning efter ingreppet så inte hjulen går snett.

sneJe
26 mars 2012 · 115 Inlägg

Mr_Felix skrev:
Jag bytte det själv. Dock är ju min en 01.a. Men du behöver bara ta bort däcket så är delen där. Inget svårt alls att byta själv. Bra att göra en hjulinställning efter ingreppet så inte hjulen går snett.

Det sög ju när jag precis hade bilen inne och bytte länkarm och fick en komplett hjulinställning med cambervinklar och hela köret, men låt gå då...

Men det är inte så att man behöver press och så vidare?

zshoe Kokar ris
26 mars 2012 · 923 Inlägg

skulle ju kunna vara bussningarna till länkarmen annars, om det gnekar när du kör över gupp, typ farthinder

http://www.autokatalogen.se/afw/nacka/v … dNo=288522

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
sneJe
26 mars 2012 · 115 Inlägg

cenoxide skrev:
skulle ju kunna vara bussningarna till länkarmen annars, om det gnekar när du kör över gupp, typ farthinder

http://www.autokatalogen.se/afw/nacka/v … dNo=288522

Fick ned slag på besiktningen pga. bärarmen/länkarm som nu är bytt, då borde dom väl kolla bussningarna där eller? Eventuellt så sket dom i det och inte hörde av sig... Kasst i så fall...

zshoe Kokar ris
26 mars 2012 · 923 Inlägg

om länkarmen är bytt så är även bussningarna det. bytte dom på båda sidor då? och låter det från båda sidor när det låter?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
sneJe
26 mars 2012 · 115 Inlägg

cenoxide skrev:
om länkarmen är bytt så är även bussningarna det. bytte dom på båda sidor då? och låter det från båda sidor när det låter?

Dom bytte bara vänster men ljudet var där innan bytet också och kommer fortfarande från båda sidorna.

Mr_Felix
26 mars 2012 · 134 Inlägg

sneJe skrev:

Mr_Felix skrev:
Jag bytte det själv. Dock är ju min en 01.a. Men du behöver bara ta bort däcket så är delen där. Inget svårt alls att byta själv. Bra att göra en hjulinställning efter ingreppet så inte hjulen går snett.

Det sög ju när jag precis hade bilen inne och bytte länkarm och fick en komplett hjulinställning med cambervinklar och hela köret, men låt gå då...

Men det är inte så att man behöver press och så vidare?

Kollade nu på hur det ser ut på de nyare 9-3orna och det är inte alls likadant som min äldre. Så du får nog ta mitt inlägg med en nypa salt tyvärr. På de äldre är det bara två skruvar för att lossa själv kräningshämmarebussningen.

sneJe
27 mars 2012 · 115 Inlägg

Mr_Felix skrev:

sneJe skrev:

Mr_Felix skrev:
Jag bytte det själv. Dock är ju min en 01.a. Men du behöver bara ta bort däcket så är delen där. Inget svårt alls att byta själv. Bra att göra en hjulinställning efter ingreppet så inte hjulen går snett.

Det sög ju när jag precis hade bilen inne och bytte länkarm och fick en komplett hjulinställning med cambervinklar och hela köret, men låt gå då...

Men det är inte så att man behöver press och så vidare?

Kollade nu på hur det ser ut på de nyare 9-3orna och det är inte alls likadant som min äldre. Så du får nog ta mitt inlägg med en nypa salt tyvärr. På de äldre är det bara två skruvar för att lossa själv kräningshämmarebussningen.

Otur där, hade ju varit praktiskt annars om det bara varit två skruv kan man ju säga! Får se om någon har koll på det... Tänkte kolla med Kroon eventuellt, se vad har kan göra åt saken...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang