2415
Sök

Hur felsöka om generatorn fungerar eller inte?

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#1
Var iväg en sväng, var cirka 800m hemifrån då det plingade till. Ser att batteriet lyser. Är det generatorn som gett upp? Kablar till batteri sitter som det ska. Räcker det att bara byta kol, i så fall hur gör man?

Här är en video över det hela:
http://www.youtube.com/watch?v=NRiWAju47fM

Var nyss ute och mätte. 12.2 v innan start. Sedan då motorn var igång så 11,72 v. Så det är generatorn som ej laddar. Vart köper man kol, tänkte byta det först.

Tips och förslag tack!
Senast redigerat av FordRSC (17 april 2012)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

309 Inlägg
27 mars 2012
#2
startmotor.se har om du har bosch numret.
det skulle även kunna vara laddningsregulatorn som strular, så har du möjlighet att kolla kolen innan du byter så kan det vara värt
Senast redigerat av jonas_ahman (27 mars 2012)

Läser och släcker felkoder. pm för info

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#3
Tackar för svar! Vart hittar jag laddningsregulatorn?

Så om jag byter kol, men samma problem kvarstår, är det då laddningsregulatorn som måste bytas?
Senast redigerat av FordRSC (27 mars 2012)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

309 Inlägg
27 mars 2012
#4
om alla anslutningar ser ut som dom ska och multiremmen ej slirar så borde det vara någon av dom. såg att på min 900 2,3 från -97 så sitter kol och regulator ihop, vet ej om det gör det på din med. kostade 375kr på startmotor.se

Läser och släcker felkoder. pm för info

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#5
jonas_ahman skrev:
om alla anslutningar ser ut som dom ska och multiremmen ej slirar så borde det vara någon av dom. såg att på min 900 2,3 från -97 så sitter kol och regulator ihop, vet ej om det gör det på din med. kostade 375kr på startmotor.se

Kanske lika bra att köpa båda? Har med en 97:a, eller skiljer det på 2-0 och 2.3? Hur vet man vilket man ska ha, finns massor på startmotor.se tongue

Edit: Kollade hos mekonomen de har denna:

http://i288.photobucket.com/albums/ll173/peter_v2/regulator.png

Startmotor.se har denna http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI … osch+14.5V
Same shit? smile

Bör det fungera sedan? Hur ofta havererar själva generatorn? roll
Senast redigerat av FordRSC (27 mars 2012)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

309 Inlägg
27 mars 2012
#6
kom på att det är generatorn från min slaktade -94a som ja kollade numret på. för säkerhets skull så kan du kolla boschnumret på din generator innan du beställer. det står skrivet på plastkåpan på generatorn.  0 123 335 005 heter den jag kollar på, men finns andra varianter på bildelsbasen så kan skilja sig på vissa

hur ofta andra saker i generatorn går sönder vet jag tyvär ej
Senast redigerat av jonas_ahman (27 mars 2012)

Läser och släcker felkoder. pm för info

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#7
jonas_ahman skrev:
kom på att det är generatorn från min slaktade -94a som ja kollade numret på. för säkerhets skull så kan du kolla boschnumret på din generator innan du beställer. det står skrivet på plastkåpan på generatorn.  0 123 335 005 heter den jag kollar på, men finns andra varianter på bildelsbasen så kan skilja sig på vissa

hur ofta andra saker i generatorn går sönder vet jag tyvär ej

Hos mekonomen kan man ju söka på reg nr, så då borde det vara rätt grejjer. Men får krypa under en dag och kolla numret! smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

309 Inlägg
27 mars 2012
#8
på meca blev man lite klokare. enligt dom så finns det 70, 90 och 120 amperes generator, men dom har samma kol med inbyggd regulator. kostar 283 där
Senast redigerat av jonas_ahman (27 mars 2012)

Läser och släcker felkoder. pm för info

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#9
jonas_ahman skrev:
på meca blev man lite klokare. enligt dom så finns det 70, 90 och 120 amperes generator, men dom har samma kol med inbyggd regulator. kostar 283 där

Härligt! Får kika förbi dem imorogn och fråga, de borde ha koll på läget! big_smile

Har du länk, för här vill det inte fungera "uppstod ett fel" är det jag får fram!

Edit: hittat http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1
Senast redigerat av FordRSC (27 mars 2012)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#10
Kunde köra mer än 10km (till verkstad) med batterilampan tänd. Har jag ett bra batteri? Har läst att vissa bara kunnat köra ca 1 km...

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

21 761 Inlägg
15 april 2012
#11
Det är körtiden och batteriets skick som avgör. Att en del inte kan köra mer än tex 1 km innan bilen lägger av kan mycket väl bero på att de redan har kört med bilen utan fungerande laddning och sedan inte laddat upp batteriet, då är det ju inte konstigt att det lägger av relativt snabbt. Jag ser egentligen inget konstigt med det. smile

Man ska för säkerhets skull alltid ladda upp batteriet med batteriladdare ifall man har kört en del utan fungerande laddning, annars finns risk att batteriet inte hinner bli bra laddat fastän generatorn blir fixad. Orsaken kan exempelvis vara korta körsträckor.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Det är körtiden och batteriets skick som avgör. Att en del inte kan köra mer än tex 1 km innan bilen lägger av kan mycket väl bero på att de redan har kört med bilen utan fungerande laddning och sedan inte laddat upp batteriet, då är det ju inte konstigt att det lägger av relativt snabbt. Jag ser egentligen inget konstigt med det. smile

Man ska för säkerhets skull alltid ladda upp batteriet med batteriladdare ifall man har kört en del utan fungerande laddning, annars finns risk att batteriet inte hinner bli bra laddat fastän generatorn blir fixad. Orsaken kan exempelvis vara korta körsträckor.

Batteriet är cirkus 5-6 månader. Förhoppningsvis är det fixat imorgon, ska då köra en lång runda på landsväg/motorväg. Hur långt behövs det för att ladda upp batteriet?

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

21 761 Inlägg
15 april 2012
#13
Det beror dels på vilken laddspänning generatorn ger, batteriets skick, batteriets kapacitet, urladdningens storlek och körtid. Alltså väldigt svårt att säga. Jag rekommenderar hellre att koppla på en batteriladdare som får stå över natten. smile

Hjultomte
1 500 Inlägg
15 april 2012
#14
Ursäkta men har inte biltema sånt? wink

Jo http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … -63311009/
Senast redigerat av TooS (15 april 2012)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
Det beror dels på vilken laddspänning generatorn ger, batteriets skick, batteriets kapacitet, urladdningens storlek och körtid. Alltså väldigt svårt att säga. Jag rekommenderar hellre att koppla på en batteriladdare som får stå över natten. smile

Yes, ska bara köra 2 km till, för att komma till verkstad imorogon. Hoppas det fixar sig då!


TooS skrev:
Ursäkta men har inte biltema sånt? wink

Jo http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … -63311009/

Tackar har redan köpt en hos Meca smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

6 688 Inlägg
15 april 2012
#16
Hur gammalt är batteriet?

De/Dem

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#17
Malheus skrev:
Hur gammalt är batteriet?

Den är cirka 5-6 mån.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

6 688 Inlägg
17 april 2012
#18
Vad för batteri är det? Biltema batterier är inte direkt kända att hålla.

De/Dem

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#19
Malheus skrev:
Vad för batteri är det? Biltema batterier är inte direkt kända att hålla.

Köpte hos AutoExperten, så inget från Tema i varje fall

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2012
#20
TooS skrev:
Ursäkta men har inte biltema sånt? wink

Jo http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … -63311009/

Det kan vara sådär att köpa något hos Biltema som man får lägga mycket tid och svordomar på att byta. Deras kvalité på vissa prylar håller ju lite rysk roulette (B-sortering osv) och man vet ju inte innan om det är en bra del man får eller inte. Visst får man en ny utan konstigheter om den inte skulle fungera optimalt, men då får man också riva ner generatorn och stoppa tillbaks den en gång till, och det arbetet slipper man gärna.



Sök