1997
Sök

Hur felsöka om generatorn fungerar eller inte?

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#21
Var iväg och frågade om arbetskostnad för generatorbyte. Fick då tips från Meca att jag ska mäta den lilla kabeln som går från generatorn, om det kommer ström där då nyckeln vrids till on. (om jag förstod det hela rätt).

Så min fråga lyder. Hur felsöker jag för att fastställa att generatorn är död? Har bytt laddreguator utan framgång. Känns dumt att byta generator för flera 1000 kr om det är något annat fel, kabel eller liknande.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

6 688 Inlägg
17 april 2012
#22
Mät kablaget till generatorn, finns det ström till den är det bara o byta.

De/Dem

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#23
Malheus skrev:
Mät kablaget till generatorn, finns det ström till den är det bara o byta.

Mätte, med motor avstängd, fick utslag på mätinstr. så fram dit kommer ström.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

21 761 Inlägg
17 april 2012
#24
Lyser fortfarande batterilampan, både när tändningen är påslagen och när motorn är igång?

Hjultomte
1 500 Inlägg
17 april 2012
#25
Andromeda skrev:
TooS skrev:
Ursäkta men har inte biltema sånt? wink

Jo http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … -63311009/

Det kan vara sådär att köpa något hos Biltema som man får lägga mycket tid och svordomar på att byta. Deras kvalité på vissa prylar håller ju lite rysk roulette (B-sortering osv) och man vet ju inte innan om det är en bra del man får eller inte. Visst får man en ny utan konstigheter om den inte skulle fungera optimalt, men då får man också riva ner generatorn och stoppa tillbaks den en gång till, och det arbetet slipper man gärna.

Jo tack jag vet big_smile bytade 4st på en generator men det gick fortare och fortare och riva. Hoppas det löser sig för TS

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#26
Drönirettab skrev:
Lyser fortfarande batterilampan, både när tändningen är påslagen och när motorn är igång?

Yepp, sen kommer klagomål och ilrödlysande triangel på köpet.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

21 761 Inlägg
17 april 2012
#27
Koppla loss den tunna kabeln på generatorn, den som sitter på D+. Vrid sedan på tändningen och se om batterilampan fortfarande lyser, det ska den nämligen inte göra när den tunna kabeln är bortkopplad från generatorn. smile

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#28
Drönirettab skrev:
Koppla loss den tunna kabeln på generatorn, den som sitter på D+. Vrid sedan på tändningen och se om batterilampan fortfarande lyser, det ska den nämligen inte göra när den tunna kabeln är bortkopplad från generatorn. smile

Om den lyser, vid bortkoppling, vad kan vara fel då?
Lyser den ändå vid bortkoppling = kass generator?

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

21 761 Inlägg
17 april 2012
#29
Om batterilampan lyser med bortkopplad D+ kabel så är den kabeln mest troligt kortsluten någonstans på vägen, den har alltså kontakt med jord på något sätt. I så fall måste det kollas upp och fixas till, generatorn kan inte ge laddning om den kabeln kortsluter mot jord. smile

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#30
Drönirettab skrev:
Om batterilampan lyser med bortkopplad D+ kabel så är den kabeln mest troligt kortsluten någonstans på vägen, den har alltså kontakt med jord på något sätt. I så fall måste det kollas upp och fixas till, generatorn kan inte ge laddning om den kabeln kortsluter mot jord. smile

Var ute nyss på snabbmek. Med kabel på = batterilampa. Kabel borta = ingen batterilampa.

Vad är nästa steg? smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

21 761 Inlägg
17 april 2012
#31
Du har kunnat konstatera att den tunna kabeln rimligtvis inte har kortis, laddregulatorn är bytt och batterilampan fungerar bevisligen. Då är nog generatorn kass som jag ser det, men det kan ju hända att vi har missat någonting. hmm

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#32
Drönirettab skrev:
Du har kunnat konstatera att den tunna kabeln rimligtvis inte har kortis, laddregulatorn är bytt och batterilampan fungerar bevisligen. Då är nog generatorn kass som jag ser det, men det kan ju hända att vi har missat någonting. hmm

Tackar för svar och tips! big_smilebig_smile
Har ju också kollat den stora kabeln, bilfab har ju rullat 30500 mil, så det tyder väl på att generatorn gett upp!?

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

21 761 Inlägg
17 april 2012
#33
Vi får väl se om andra kommer med fler förslag, men jag tror som sagt på generatorfel. smile

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#34
Drönirettab skrev:
Vi får väl se om andra kommer med fler förslag, men jag tror som sagt på generatorfel. smile

Hoppas fler kan komma på idéer / säga att det är generatorn, då jag tänkte köpa en djävel imorogn!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#35
Fler får gärna skriva om tips/förslag alternativt bekräfta att generatorn är död.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Hjultomte
1 500 Inlägg
18 april 2012
#36
Du byter laddningsregulator och det funkar inte för det? Då säger jag byt generator.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#37
TooS skrev:
Du byter laddningsregulator och det funkar inte för det? Då säger jag byt generator.

Helt rätt, regulator bytt, kablar fungerar. Batteriet är ca 6 mån, inget jordfel.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#38
Nu har nya generatorn anlänt, ska bara monteras in.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Hjultomte
1 500 Inlägg
19 april 2012
#39
Väntar med spänning hahahha big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#40
TooS skrev:
Väntar med spänning hahahha big_smile

Samma här! big_smile Ska lämna in imorgon.

Fått tid till den 25:e. Som sagt spännande hur det hela slutar
Senast redigerat av FordRSC (22 april 2012)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE


Sök