2450
Sök

Har min turbo rasat ELLER? [SAAB 95 SE '99]

87 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
Tack sws, men exakt vad är det jag ska klara själv? smile

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.

30 Inlägg
31 mars 2012
Trodde du syftade på att göra om jobbet själv dvs spola motorn å rengöra sumpen igen.

Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår

513 Inlägg
1 april 2012
Kolla du upp blockpackningen, kolla hur oljan ser ut "grummlig" du nämde rök i oljepåfyllning, ett symtom. Hur går bilen, bra med kraft?  Finns massor som en blåst packning gör, så det du kan testa är ett komprov, och mäta co i kylvätskan.
Började kolla på en 9000 aero som rök vit på tomgång, höga co värden, övertryck i vevhuset. Den gick helt ok men det fattades ork tyckte jag. Så min gissning var blockpackningen.
Hoppas för din del att det inte är fallet.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
1 april 2012
Matsaki skrev:
Får hålla tummarna att min nya turbo kommer loss från Frankrike snart då. Köpte en Mitsubishi Aero turbo med alla rör till. Den ska hålla bättre än Garrett som sitter i nu samt att man får lite mer kusar smile

De som åker bakom mig håller ett bra avstånd iaf. så någon nytta gör man big_smile

Blir inga fler Hk bara för att du byter till ett Mitsu agg. Måste till en annan mappning annars e han bara som tidigare.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

87 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
hotrodder skrev:
Matsaki skrev:
Får hålla tummarna att min nya turbo kommer loss från Frankrike snart då. Köpte en Mitsubishi Aero turbo med alla rör till. Den ska hålla bättre än Garrett som sitter i nu samt att man får lite mer kusar smile

De som åker bakom mig håller ett bra avstånd iaf. så någon nytta gör man big_smile

Blir inga fler Hk bara för att du byter till ett Mitsu agg. Måste till en annan mappning annars e han bara som tidigare.

Nej så ska det inte vara. 10-20 kusar till ska den ge. Chippet ställer in sig självt (om det behövs). Från 190hk till 205hk eller nått sådant. Vill jag ha ännu mer måste jag byta avgasrör och spridare etc.

Turbon har kommit, och på onsdag byts det. Så nu hålls tummarna smile
Senast redigerat av Matsaki (2 april 2012)

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 april 2012
Matsaki skrev:
hotrodder skrev:
Matsaki skrev:

Nej så ska det inte vara. 10-20 kusar till ska den ge. Chippet ställer in sig självt (om det behövs). Från 190hk till 205hk eller nått sådant. Vill jag ha ännu mer måste jag byta avgasrör och spridare etc.

Vem påstår det? Du får inga 10-20 Hk genom att bara byta till ett Mitsu agg. Du måste följa upp bytet med programvaran. Det finns hur mycket info om detta att hitta på http://www.saabturboclub.com/ om du inte tror mig. Det är ingen skillnad på spridare, avgas etc. mellan en vanlig 9-5 med Garret aggr. jämfört med en Aero med Mitsubishi aggr. förutom programvaran. Men mitsu turbon är mycket mer hållbart och orkar pumpa bättre på högvarv.
Senast redigerat av hotrodder (2 april 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

7 281 Inlägg
2 april 2012
hotrodder skrev:
Matsaki skrev:
hotrodder skrev:

Vem påstår det? Du får inga 10-20 Hk genom att bara byta till ett Mitsu agg. Du måste följa upp bytet med programvaran. Det finns hur mycket info om detta att hitta på http://www.saabturboclub.com/ om du inte tror mig. Det är ingen skillnad på spridare, avgas etc. mellan en vanlig 9-5 med Garret aggr. jämfört med en Aero med Mitsubishi aggr. förutom programvaran. Men mitsu turbon är mycket mer hållbart och orkar pumpa bättre på högvarv.

What he said! smile

513 Inlägg
2 april 2012
hotrodder skrev:
Matsaki skrev:
hotrodder skrev:

Håller med dig angående att en större turbo inte ger 10-20 hk mer, kanske någon mer på grund av en annan karaktär på agget. en "mappning" är ett måste för att få andra grejer att funka med varandra och på så sätt få mer effekt. Dock funkar det att byta mellan ett gt17 tll ett mit agg då det inte är så stor skillnad, lite som att byta ic.
Men du har fel att när det kommer till skillnaderna mellan saab motorerna då AEROn har dom tegelbruna medans 2,0t 99 har röda. Sen även turbon, koppling, programvara osv.

87 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Är inte expert. Min bil är chipad med ett SAAB orginal chip. Fick med det större insugröret etc. till turbon med. Med mapping, menar ni att programvaran måste programmeras om? Om så, hur mycket kan man skruva upp effekten ungefär?

30 Inlägg
2 april 2012
Här kan du glo lite på olika trimsteg samt behövlig hårdvara.
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=58

Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår

87 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Jo jag såg den just. Men,, man lägger ju inte 6.000 för att ställa in den en gång. Pratade med en kille som skulle sälja sitt turboaggregat för 1-2 år sedan. Han sa att man kan ställa om programvaran med samma dator man felsöker SAAB'arna med har jag för mig? (Har ett namn men kommer inte i håg det)

513 Inlägg
2 april 2012
Matsaki skrev:
Är inte expert. Min bil är chipad med ett SAAB orginal chip. Fick med det större insugröret etc. till turbon med. Med mapping, menar ni att programvaran måste programmeras om? Om så, hur mycket kan man skruva upp effekten ungefär?

Att Chippen en bil är i sak samma som att mappa den. Men ett chip är ett förinställt program, gjort på en lika dan motor. Gjort så den ska passa alla motorer av den typen med den hårdvaran som ska sitta där som tex 3". Man höjer tex laddning, förtändning osv och med det höjer man effekten till en viss siffra. Oftast lite högre på papper än i verkligheten för att sälja genom att erbjuda mer än konkurrenten.
Att mappa den är att ta befintlig motor och ställa in den så bra man kan, sen om det är för effekt eller bränsleförbrukningen är en annan femma. Om man gör det på vägen eller i en bromsbänk/rullande landsväg.
Sen hur mycket  effekt du kan ta ut är väll diskutabelt, det kommer säkert någon som säger emot mig nu med att det går inte eller att man kan ta ut massor mer. Men jag vet att maptun tog ut  250 hk ur en 900 2.0T, men då bottade dom ur turbon om jag inte minns fel. Det var väll vad den motorn klarade att prestera som Max, sen går det inte att göra ett sådant chip för allt låg på gränsen av vad det klarade av och det går inte att sälja till gemeneman. Tror du förstår varför.
När det gäller dig så är väll 200-210 som gäller vid ett steg 1. Skulle du klämma dit ett sportfilter, 3" avgas och bättre stridare, och diselsnoken som du pratat om att du fick med skulle du med ett chip/mappning klara 250 sträcket.
Eller så hamnar du i träsket och står där med tom plånbok och kan lägga lakrits på alla växlar.

513 Inlägg
2 april 2012
Matsaki skrev:
Jo jag såg den just. Men,, man lägger ju inte 6.000 för att ställa in den en gång. Pratade med en kille som skulle sälja sitt turboaggregat för 1-2 år sedan. Han sa att man kan ställa om programvaran med samma dator man felsöker SAAB'arna med har jag för mig? (Har ett namn men kommer inte i håg det)

Man kan mappa via tec2 som den heter, men kan du?

87 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Tack för den beskrivningen.

tec2 hette den ja. Nej inte jag inte, men det finns säkert någon i detta u-land som kan smile Får jag ut 220 med vad jag har i dag är jag nöjd.

513 Inlägg
3 april 2012
Det finns massor av folk som mappar sina saabar, allt från bolag som maptun till hobby trimmade.
Tror nog att du ska kunna få ut den effekten, bara frågan om hur mycket du vågar öka effekten.
Hade jag varit du skulle jag kolla upp någon som kan göra en multiful konvertering så du kan köra på E85.
Kör själv på ett sådant program och det funkar kanon fast först ska du fixa så bilen mår bra och inte ryker.

87 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
E85??? Som sagt, detta är ett u-land,, hehehe

Har ganska mycket att fixa så den mår riktigt bra. Oljeläckage och en massa småfix sad
Senast redigerat av Matsaki (3 april 2012)

513 Inlägg
3 april 2012
Sorry vet inte vart du bor för tillfället men gissar att det inte finns E85 då.
Men då ska du ta det varligt om du inte vet vad det är för kvalitet på bensinen, dom flesta trimmföretagen rekommenderar ju trots allt 98 för att du ska kunna ta ut effekten som anges eller som du vill ha.

87 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
Jo bensinen har ganska bra i kvalitén här. Men 220 borde väl inte vara så farligt för en SE Automat?

513 Inlägg
3 april 2012
Skulle vilja säga att 220 är gränsfall, hade jag varit i dina skor hade jag om nu du ska mappa den köpt mig en uppsättning bruna aero stridare så fixar du lite mer än 220. Vad det gäller hållbarheten är 220 helt ok för både låda och motor om du inte ska köra den som om du stulit den hela tiden men då spelar nog inte effekten någon roll.

87 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
Vad kostar dessa spridare? Eller är det Aero orginal man jan hitta på skroten? Finns det andra saker från Aero som man kan plocka från skroten?

Sök