Har min turbo rasat ELLER? [SAAB 95 SE '99]

kwansa Hmm, vet inte?
5 april 2012 · 1 775 Inlägg

Melin82 skrev:

kwansa skrev:

Melin82 skrev:

Okt så båda är då högomiga då antar jag.
Sitter och lurar på vad det är som maptun gör när dom skriver uppgraderade spridare, vet du?

jag antar att det är för bilar som inte har Saabs trimkit monterat...dessa spridare är väldigt små! smile

Oki tänkte om du viset vad dom gjort, som du kanske såg ifrågasatte jag SWS och hans syn på hur mycket effekt man kan ta ur dom röda spridarna.

bör vara de röda luftomspolda spridarna som fås, likadana som i Saabs trimkit! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Melin82
5 april 2012 · 513 Inlägg

kwansa skrev:

Melin82 skrev:

kwansa skrev:

jag antar att det är för bilar som inte har Saabs trimkit monterat...dessa spridare är väldigt små! smile

Oki tänkte om du viset vad dom gjort, som du kanske såg ifrågasatte jag SWS och hans syn på hur mycket effekt man kan ta ur dom röda spridarna.

bör vara de röda luftomspolda spridarna som fås, likadana som i Saabs trimkit! smile

Torde vara så.

Matsaki
7 april 2012 · 87 Inlägg

Medan jag väntar på nästa turbo som är på väg ner kom jag på en sak. Som jag sa förut så småryker det lite ur oljesticksröret. Mekanikern sa att det är kolvringarna som är slitna. Låter det troligt?

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.
Melin82
7 april 2012 · 513 Inlägg

Kan vara kolvringar eller blockpackning. Kolla om du har under eller övertryck i vevhuset genom att lägga tex ett kvitto på oljepåfyllningsröret och se om det fastnar eller blåser undan. Fastnar det inte har du en pissig situation.

Matsaki
7 april 2012 · 87 Inlägg

Då ligger jag nog risigt till. Kvittot varken sugs fast, eller blåses av sad

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.
Melin82
7 april 2012 · 513 Inlägg

Nej men ligger lappen kvar är det ok, kanske bara lite halvdan vevhusvent.
Kan ju göra ett komprov på cylindrarna för att se om det försvinner komp någonstans, tex kolvringarna, ventiltätningarna topplockspackningen eller så..
Det var värre med den 9000 aero jag var med och hämta, den blåste av lappen hur lätt som helst.
Det var då en trolig topplockspackning som gått.

Matsaki
7 april 2012 · 87 Inlägg

Skönt att höra. Har nog med problem. Hur ser jag om de uppgraderat vevhusventilationen? Det ska sitta en slang eller rör till oljesticksröret vet jag. Men hur högt upp på röret ungefär?

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.
Matsaki
21 april 2012 · 87 Inlägg

Äntligen är turbon bytt och röken är ett minne blott smile Idioten som bytte (testade en ny verkstad) lyckades hälla i mineralbaserad olja. Hade jag inte frågat vilken olja han hade i så hade det inte slutat gott. Han satte inte dit kobraröret jag fick med. Verkar som det gamla passade.

Det tog honom 6 timmar påstod han?? (De nya olje/vattenrören satt så illa till)

Men bilen går bra nu iaf, fast det blir olje och filterbyte direkt på måndag. Att byta spridare för att sedan tuna om blir ett senare projekt.

Nu blir bilarna bakom mig inte lika sura längre hoppas jag big_smile

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang