Andromeda
Rumpmas
2 april 2012
· 3 860 Inlägg
Jag har ägt följande Saabar:
900- 88: 17k mil
900 -95 x 2: 18 resp 27k mil
9000 - 95 x2: 25 resp 30k mil
9-3 -02: 12k mil
9-5 -04: 20k mil
I familjen finns/ har funnits
9000 -87: 50k mil
9000 -91: 35k mil
9000 -96: 35k mil
9-3 -99: 20k mil
900 -98: 30k mil
Ingen av dessa har behövt fått kamkedjan bytt, inte ens farsans gamla långpendlar-9000 som gick 50k mil innan det blev för många rostrelaterade besiktningsanmärkningar. Det beror helt på hur oljebytena sköts hur länge kamkedjan håller. Det enda undantaget är som sagt T7-motorerna t o m 2003 där 4% drabbats av oilsludge. Undvik genom att köpa en med uppgraderad vevhusventilation där oljan blivit bytt minst en gång om året/ 1500 mil sedan ny.
Köper man å andra sidan en 9-3 00-02 eller 9-5 98-03 150/170/185 hk ska man vara betydligt mer rädd för turboras än för kamkedjeras. Ett turboras är mycket mer troligt på de bilar som har GT17-aggreagatet än ett kamkedjeras, spelar ingen roll om oljan bytts var tusende mil. Dessa turboaggregat är inget vidare helt enkelt.
Det tar fem-tio minuter att mäta upp kamkedjespännaren på en Saab, och då får du svart på vitt hur kamkedjan mår. Instruktioner för detta finns lite överallt på nätet. De gränser Saab satt är att man byter när spännaren gått ut 15 mm, ny kedja ligger på 10-11 mm, och vid 18-19 går inte spännaren ut mer.
Senast redigerat av Andromeda (2 april 2012)