Köpa begagnad bil med kamkedja.

jotel
29 mars 2012 · 28 Inlägg

Hej allihopa,

Jag håller på att leta efter en begagnad bil. Prisklass 10-20 000 kr. Har sneglat lite på olika Saab-modeller men är lite tveksam till det här med kamkedja. Efter att ha spanat runt bland olika forum så har jag kommit fram till att det är bra mycket dyrare att byta kamkedja än kamrem. Sen ska kamkedja, teoretiskt, kunna hålla hela bilens livslängd läste jag visst någonstans.

Så vad jag undrar är om det är galet att satsa på en bil med kamkedja(Saab eller annat märke) i den prisklass jag letar efter. Finns det något sätt att kolla om en kamkedja börjar sjunga på sista refrängen mer än att lyssna efter skrammel från motorn?

Eller är det bättra att satsa på en bil med kamrem?

/ Johan

fredde85
29 mars 2012 · 1 798 Inlägg

en bil me kamkedja ska absolut inte ha oljud ifrån kedjan då ska den bytas de är väl fördelen me kedja kontra rem den varnar iallafall innan den går av de gör inte en rem.  Om kedjan håller bilens livslängd har med hur den är skött att göra är oljan bytt som den ska så brukar de inte va några problem

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
werik
29 mars 2012 · 144 Inlägg

Väldigt sällan en kamkedja behöver bytas på Saab eller BMW. Visst kan man ha otur, men det är sällsynt.
Undantaget skulle väl vara Saabs t7-motorer där vissa mellan 98-03 fått problem med oilsludge som vidare kan leda till att kamkedjan slits i förtid. Avser 2.0t, 2.3t/T och Aero.

Rasslar motorn något fördjävligt så är det bara att leta vidare helt enkelt. Du kan även mäta upp hur långt spännaren är ute på Saabs motorer, tror de rekommenderar byte vid 16mm och den slutar spänna vid 18-19mm eller något.

Senast redigerat av werik (29 mars 2012)

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
Noxxer
29 mars 2012 · 1 482 Inlägg

Generellt så brukar bilarna skrotas innan intervallen för kamkedjan löper ut. På Bmw är det runt 35 000 - 40 000mil beroende på motor.

Därför säger man oftast att dom håller hela bilen livslängd.

Edit: Eftersom kedjan och skenorna smörjs med motoroljan så är det "viktigare" att servicen sköts ordentligt på motorer med Kamkedja. Är oljan dålig och blaskig så blir slits kedjan ner på skenorna och blir slapp. En slapp kedja kan kugga eller hugga tag i en täckkåpa och skrota hela motorn.

Senast redigerat av Noxxer (29 mars 2012)

BLT Service
Theracords Music Label
jotel
30 mars 2012 · 28 Inlägg

Ok. Då kanske jag vågar titta runt efter en bil med kamkedja.
Tack för svaren. smile

Germax
30 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Mig veterligen finns inga bytesintervall på BMW.
Givetvis händer det att kamkedjor eller kringutrustning fallerar, men det räknas isåfall som ett haveri och inte som slitage. Och inte hör man om det särskilt ofta heller.

Du oroar dig i onödan, kamkedja är att föredra.

jotel
31 mars 2012 · 28 Inlägg

Jo, i ena stunden känns det som jag oroar mig i onödan. I nästa stund blir jag fundersam igen.

Det verkar var det finns olika svar beroende på var man letar. Läste på en sida att byte av kamkedja på t ex en Saab 9-3 sällan görs innan 20000 mil. Läste på en annan sida om en som hade en likadan bil som hade gått 31000 mil utan någon rassel överhuvudtaget.

Men visst, köper man en begagnad bil som har rullat 20000 mil eller mer så kan den behöva viss omvårdnad. Det som avskräcker mig lite är att det verkar vara en dyr historia att byta kamkedja och inget man ska ge sig på själv.

Jag får nog våndas lite till angående val av bil. hmm

myran Foto/Bilnörd
31 mars 2012 · 1 541 Inlägg

en kedja brukar hålla MINST 25 tusen mil. oftast närmare 40 innan byte.

Eller rättare sagt.. kedjan brukar inte ta slut alls. oftast är det spännaren som går slut först.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
steifan DR!FTT3KN!K3R
31 mars 2012 · 10 427 Inlägg

VWs VR6-motorer verkar inte vara någon höjdare kamkedjemässigt, så undvik en bil
med den motorn om kamkedjan inte redan är bytt smile

Evildan
31 mars 2012 ·

jotel skrev:
Hej allihopa,

Jag håller på att leta efter en begagnad bil. Prisklass 10-20 000 kr. Har sneglat lite på olika Saab-modeller men är lite tveksam till det här med kamkedja. Efter att ha spanat runt bland olika forum så har jag kommit fram till att det är bra mycket dyrare att byta kamkedja än kamrem. Sen ska kamkedja, teoretiskt, kunna hålla hela bilens livslängd läste jag visst någonstans.

Så vad jag undrar är om det är galet att satsa på en bil med kamkedja(Saab eller annat märke) i den prisklass jag letar efter. Finns det något sätt att kolla om en kamkedja börjar sjunga på sista refrängen mer än att lyssna efter skrammel från motorn?

Eller är det bättra att satsa på en bil med kamrem?

/ Johan

helu.
då du oroar dig för kamdrivningshaveri kan jag föreslå en träig tråkig volvo 200/700/900 med B230f/e/ft om den kamremen brister så går ingenting i motorn sönder utan den bara stannar utan att kolvarna kröker ventilerna.
det är bara att ställa tdc och sedan hänga på en ny rem, vilket även en rätt oteknisk person (påstår inte att du är en sådan utan bara förtydligar enkelheten i -70tals grundkonstruktionen) klarar med en handbok så kostnaden blir låg.
vill du ha ngt modernare (med kamrem) så finns ju toyota, sällan haveri och billiga ägarekostnader men rostar en del, behöver tvättas ofta.
är det ändå kamkedja som lockar tycker jag du ska titta på MB c-klass, fruktansvärt pålitliga maskinellt men behöver även den tvättas ganska ofta för annars har du bara en hög med rost kvar.

Kwek
31 mars 2012 · 157 Inlägg

Kedjan har olika livslängd,det söäkiljer från bil till bil. Köpte en saab 9-5 som kedjan rasade på,den hade gått strax 20k. Det rasslade inget från kedjan men ca 500 mil senare så small det till.

Evildan
31 mars 2012 ·

Kwek skrev:
Kedjan har olika livslängd,det söäkiljer från bil till bil. Köpte en saab 9-5 som kedjan rasade på,den hade gått strax 20k. Det rasslade inget från kedjan men ca 500 mil senare så small det till.

livslängden hänger ihop med hur den servats/behandlats tidigare, eller en ojämn kvalite på spännare samt kedja från leverantören. även min ngt saabfrälste/skadade arbetskollega erkänner nyckfullheten i kedjorna.
hans 9-3 betedde sig på samma vis, på 4-500mil började den leva jvl så han fick vackert byta den.

ChrilleBille Drar breställ genom McDriven
31 mars 2012 · 228 Inlägg

Bytte inte SAAB kamkedja på garanti ett tag? Min 9-5a har fått utbytt kedja på garanti, typ runt 04 - 05 nånstans..

No dice !
werik
31 mars 2012 · 144 Inlägg

ChrilleBille skrev:
Bytte inte SAAB kamkedja på garanti ett tag? Min 9-5a har fått utbytt kedja på garanti, typ runt 04 - 05 nånstans..

Saabs t7-motorer fick en 8-årig garanti när problemen med oilsludge uppdagades. Så din bil kanske fick kamkedjan bytt pga oilsludge?

BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
BMW 528iAT (1998)
ChrilleBille Drar breställ genom McDriven
31 mars 2012 · 228 Inlägg

werik skrev:

ChrilleBille skrev:
Bytte inte SAAB kamkedja på garanti ett tag? Min 9-5a har fått utbytt kedja på garanti, typ runt 04 - 05 nånstans..

Saabs t7-motorer fick en 8-årig garanti när problemen med oilsludge uppdagades. Så din bil kanske fick kamkedjan bytt pga oilsludge?

Möjligt .

No dice !
Pierre_r Lastbilsmekaniker
31 mars 2012 · 729 Inlägg

Kollar man på Jeeps servicesheman för deras motorer (6:an och v8:an) båda med kamkedjor, så står inte ens byte av kamkedja med på listan.

Min silverado har kamkedja jag tror aldrig den har blivit bytt och den har gått 62000 mil.
silverado nr2 slår mätaren runt var 10000mil så jag vet inte riktigt hur långt den har gått men kamkedjan är aldrig bytt i den heller.


Du behöver inte oroa dig för det.
Det absolut säkraste man kan ha är kugghjulsdrivning av kammen, dom flesta lastbilar har kugghjul så där finns ingen chans att remmen går eller kedjan hoppar.

Nybergrobin
31 mars 2012 · 2 382 Inlägg

Far åkte in på verkstaden med sin förra mercedes som hade gått 52k mil och då tyckte han att det var dags för byte av kamkedja. Dock fick han åka hem igen för verkstadsgubben sade att han hade  40-50k mil kvar på den kedjan...

Det var ioförsig en 200d (årsm 86-87)

Edit: mercan han hade innan small kedjan på och den hade gått betydligt mindre ^^

Senast redigerat av Nybergrobin (31 mars 2012)

gamlingen
31 mars 2012 · 5 198 Inlägg

På min gamla saab 9000 -91 gick kedjan av vid 27000 mil.. fast den gick säkert 5000mil slamrandes

Tott
31 mars 2012 · 130 Inlägg

steifan skrev:
VWs VR6-motorer verkar inte vara någon höjdare kamkedjemässigt, så undvik en bil
med den motorn om kamkedjan inte redan är bytt smile

Det är inte kedjorna som är farliga utan att det är glidskenorna som brukar bli lite slitna runt 26k mil tror jag det är.
plus dom är billiga och ungdomskörda så service intervallerna är nog inte helt 100 på dom. sköter man allt håller det finfint

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
Alex-s Bakhjulskrafs
31 mars 2012 · 1 479 Inlägg

bilar med kamkedja är byggda så att kedjorna aldrig ska behöva bytas.
det är en fråga om skötsel.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang