Har köpt ett par midbasar av modellen Hertz Energy HV165L som jag har tänkt sätta i framdörrarna i min 940!
Dem dörrsidorna är inte speciellt kraftiga så känns som man kommer få stor ljudförlust med att montera högtalarna rakt på originalsidan. Har funderat på om man borde förstärka dörrsidorna för att få bättre resultat med högtalarna men vad tror ni?
Har inte tänkt göra något extremt plastningsbygge utan funderar endast på att plasta baksidan av dörrpanelerna för att få en styvare och lite starkare sida.
Eller skulle det fungera att bara skruva fast dem i originalsidan?
Släng på ett par lager glasfiber på dörrsidan o dämpa dörrplåten med riktig dämpmatta så har du goda förutsättningar för att få bra fart i framsystemet!
Ja allt går. Man kan sätta 8"där oxå. Det jag menar är att han har ju ändå skaffat fel högtalare och måste ju ändå bygga om. Funderar man inte ut innan man skaffa hur man kanske borde göra?
Men klart, idag gör man först och tänker sedan. När jag började det hela (troligen innan endel här inne va påtänkta )så tänkte man först, sedan lite till och till sist gjorde man. Hehe
Volvooriginalhögtalare har någon mer udda storlek typ 6" men hålet i dörrpanelen är 6,5" så där får man plats! Det sitter en mellan plåt i dörren med ett hål i för magneten, detta kan vara snäppet för litet så där får man bredda hålet lite men det är endast någon/några cm
I bakdörrarna är det dock trängre. Där är det vanligast att man sätter 5,25".