Fläkttempgivare felaktig signal. Hur visar detta sig?

Hoffmeister2
31 mars 2012 · 467 Inlägg

Hej.

Svårt och sätta en bra rubrik på detta..

Ibland så ger inte bilen 22 gradig värme även fast reglagen står på 22 grader. Detta händer oftast när man kört en stund och sedan stänger av för att tanka eller liknande. Sen när man startar bilen igen efter typ 5 minuter så ger den helt plötsligt sval luft.. Även fast reglagen står på 22 grader. Då får man mickla lite med reglagen för att det ska bli varm luft igen. Detta händer oavsett om jag har ecc på eller inte.

Gjorde en felsökning och fick fram fläkttempgivare felaktig signal. Och det är vad jag förstått den givaren som sitter bakom lilla gallret på mittkonsolen.
Men jag fattar inte en sak: Om jag kör på endast fläkt, utan ecc eller nån automatik, utan endast trycker in tex 22 gradig luft så borde väl inte fläkttempgivaren styra över om det kommer in 22 grader eller 15 grader. Den används väl bara om man har automatiken igång? Då styr den ju automatiskt värmen i kupen beroende på vad jag ställt in. Men om jag bara har fläkten på och 22 grader på inställningen så borde det ju komma in 22 grader hela tiden oavsett om fläkttempgivaren funkar eller ej.

Tänker jag fel?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Hoffmeister2
4 april 2012 · 467 Inlägg

Ingen som har en aning?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
MammDiin
5 april 2012 · 2 019 Inlägg

Finns inte fläkttempgivare att köpa?
För jag antar att om den ger fel värde så kommer det inte blåsa in rätt temperatur på luften. Med tanke på givarens namn så låter det som om dess uppgift är att mäta temperaturen på luften som blåses in.

Hoffmeister2
6 april 2012 · 467 Inlägg

Jo den finns att köpa. Men den sitter i mittkonsolen vid klimatreglagen. Det jag inte fattar riktigt är hur den mäter in-luften? Isf borde den ju sitta i en av luftkanalerna eller något.. Nu tar det ju en stund innan luften når den eftersom den sitter ett par decimeter ifrån själva inblåsen

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
MammDiin
6 april 2012 · 2 019 Inlägg

Men kanske den mäter inne temperaturen då, och har lite konstigt namn?
Vet inte riktigt hur det funkar, men åtminstone så finns det ju en som mäter temperaturen inne i bilen också.

Hoffmeister2
6 april 2012 · 467 Inlägg

mm kanske. Bäst o snacka med volvo kanske.

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
MammDiin
6 april 2012 · 2 019 Inlägg

Gör så...
De vet vilken givare det är.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang