Dimljus, kopplingsfrågor mm. V70 -98

Fallan Illustratör
2 april 2012 · 826 Inlägg

Halloj..

Var och letade rätt på ett par dimljus härom dagen som jag monterat dit nu och tänkte se om jag kan få det att fungera.
Kontakter vid spoiler och vid den tänkta knappen har jag hittat samt lyckats lokalisera reläpanelen där jag hoppas kunna klämma dit ett relä.

Trångt och jäkligt var det där under men lyckades komma åt så att jag såg några nr för reläerna..
Tog en halvtaskig bild så ni förstår vad jag menar..

http://oi42.tinypic.com/35bhx0x.jpg

Den bruna sockeln är alltså placerad längst upp till vänster. Det som förbryllar mig är att det står 205 under den samt att det ser ut att vara plats för fler socklar ovanför. Kort sagt, det jag undrar är om den bruna sockeln är plats 201 där reläet skall sättas dit? Sen har jag fått höra att det även skall sitta en bygling/plugg på plats 213 vilket förhoppningsvis är den gröna sockeln då?

Sen har jag fått delade uppfattningar om hur det kommer att fungera med reglage o så sedan.. Somliga säger att dimljuset endast kommer att fungera i kombination med helljus vilket jag isf anser vara fjärrljus snarare än dimljus. Det ryktas även om att dimljusen lyser när ljusreglaget är i "0-läge"? Detta då beroende på reläets ursprung naturligtvis.

Jag är intresserad av att kunna trycka på dimljusen när helst jag själv känner för det och undrar om detta går att lösa med någon egen bygling av något slag?

Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar
Danne

Tänker...
Roobus
22 januari 2013 · 22 Inlägg

har du fått svar på dina frågor ? fungerar dom ? håller på med likadant.

Mack Forum- och sitemoderator
22 januari 2013 · 26 161 Inlägg

På min V70 -98 så är det original en knapp, där man slår på dimljuset oavsett vilka kombinationer med hel/halv det än blir.
Får du/ni inte i ordning det där så kan jag väl prova att leta fram både handboken och Haynesboken..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
EXame
22 januari 2013 · 75 Inlägg

Hade en 850 kopplat samma som på V70 dimljus fungerar i alla kombinationer med resterande ljus, och det skall sitta ett så kallat "relä" där i gröna kontakten det är bara en bygel mellan 2 stift, fins på bildelsbasen går på typ 2-300:- dock kan du göra en bygel själv och sätta dit i rätt kontakter, genom att kolla på en bild och jämföra sockelplatsen, men efte som det är tight som en 14 åring där uppe i reläcentralen så rekommenderas en såkallad jumper där smile

Roobus
22 januari 2013 · 22 Inlägg

löste detta genast efter frågandet angående bygeln och reläerna. 2 st märkta med ett stort J och en bygel på 213 som jag fick satt in. och utbyte av 104/108 ljusrelä

EXame
22 januari 2013 · 75 Inlägg

Och svar ja det ska sitta uppe i den bruna sockeln har jag för mig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang