Multimetern verkar inte vara som den en gång varit.
resultat vid:
2000k Ohm : 773 200k Ohm: 78,1 20k Ohm: 8.68 2000 Ohm: 1709 200 Ohm: 1 (1 står det utan att ha något inkopplat på pinnarna.
Detta med membranet liggandes mot bordet. Lyfter jag upp det i luften står det bara 1 (defaultvärdet verkar det som. ) Trycker jag in membranet mäts det likadant som ovan.
Oj, då kan den vara rejält paj. Testa löda punkterna jag beskrev innan. Det kanske funkar ändå som för mig.
1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Du kom ju in med multimetern:lol: Kommer du åt baksidan på anslutningarna till högtalaren, går ledarna därifrån? Börja löda där först i så fall. Andra sidan blir nog svårare om du inte kan ta bort detaljerna som är i vägen. Du får väl glödga en järnpinne eller nåt om det blir lättare.
Overpower it!
Ja men min multimeter har isåfall sjukt små pinnar.. Kom inte ens åt med pinnarna "bakom" kopplingarna på högtalaren. Metallen sitter "svetsad" eller något, kanske limmad. Allt sitter ihop i en enda stor korg.. Finns det någonstans man kan lämna in och få det lagat eller är det bara att åka till tippen?
Blev förbannad och drog in en skruvmejsel under tråden och "drog till" så att den drogs ner lite, kollade hur den såg ut på andra sidan... funkar helt felfritt nu..
Dags att dra lite lim på det där så att det håller sig! underbart!
Köp ett till par så har du en i reserv. Det kan vara bra om du har mycket effekt till dom. Ser du vart ledaren kommer till anslutningen så kanske du kan ta bort material som är i vägen med en tång annars. Bättre att försöka än än att bara kasta den. Du har ju inget att förlora. Tror det blir dyrt om den lämnas in för lagning.
Overpower it!
Blev förbannad och drog in en skruvmejsel under tråden och "drog till" så att den drogs ner lite, kollade hur den såg ut på andra sidan... funkar helt felfritt nu..
Dags att dra lite lim på det där så att det håller sig! underbart!
Såg inte ditt svar. Suveränt! Hoppas det håller, annars får du väl försöka komma åt och löda igen:)
Overpower it!
Ja skit bra tycker jag, höll utan limm ett tag iallafall och skakade högtalaren också och den mätte fortfarande! så nu smetade jag på "Kontaktlim" något för plast papper metall trä osv.. för klackar typ.. Hoppas att det håller bra! Vet att det sitter som berg på plasthandtagen jag fick limma fast på dörrn iallafall! Tog lite på en tunn pappersbit som jag tröck ner i hålet / på kabeln och kunde fortfarande mäta igenom den! Får hoppas det låter bra i bilen också.
Nu började skiten glappa igen när jag drog igen dörrn.... suck, kan man inte dra en ny "tinselledning" eller vad det hette. Med bara en kabel som går rätt dit den går istället för att dra den tusen varv innuti membranet?
Nu blandar du nog ihop sakerna här. Den tråd som går runt konens mitt en väldig massa varv heter talspole, utan den blir det inge ljud. Tinsellen är tråden som går från anslutningarna till talspolen, den går att byta ut men det är lite pillrigt.
Jo men menade miljontals gånger in och ut under och över membranet. Går ju upp och ner hela tiden, går det att bara dra en rak tråd eller MÅSTE den gå sådär?
Aaha, den är fastsydd i spidern. Det är för att den inte ska ligga och slå mot membranet. Klart du kan dra den rakt men som sagt, då finns risk för att den slår mot membranet, se till att vika ner den som ett U mot spidern så är det mindre risk. Kan lova dig att du vill INTE ha tinsellen slående mot membranet, det låter för jäkligt!
Är det någon specialkabel man ska ta? Och går det isåfall att skippa kopplingen på högtalaren och bara dra kabel direkt? "snabbkopplingen" eller vad man ska säga, där man skruvar fast kabeln egentligen.
Kabeln bör vara väldigt mjuk för att inte påverka konens rörelser, därför som den för det mesta inte är isolerad. Men du kan köra en mjuk silikonisolerad kabel där om du vill, går att köra utan anslutningspanelen också. Men det brukar vara väldigt pilligt att löda dit den på talspolen utan att smälta konen.