Regga 740 med t5a

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
20 april 2012 · 2 390 Inlägg

Vad behöver man och hur gör man?

Motor B5234T är vad dom flesta brukar använda. Köp gärna så komplett som möjligt med all el, turbo, styrenhet, slangar fästen osv. Bättre att få med för mycket grejer än att behöva gå till skroten. Då sticker det snart iväg i pengar.

Växellåda. M90 från 960 passar rätt på med 850 turbons koppling. Det går att använda rödmotorlåda med hjälp av en adapterplatta. KL racing har för runt 2000:- Men ska man köpa en M90 från rödmotor för 2-3000 plus en adapterplatta för 2000 så kan man lika gärna leta upp en låda från 960. Passar rätt på och kräver inget bök med inpassning som det gör med en platta.
En det frågar om aut. låda från 960. Den vill ha lite signaler från motorstyrdonet till 6:an som inte finns på 850. Detta har jag inte grejat med själv med det är vad jag har hört av andra.

Oljetråg tas från 960 och kortas. Set till att även få med oljeröret till pumpen, det kostar runt 700:- att köpa på Volvo. Tråg från -95 och nyare är att föredra eftersom det redan finns en gänga för filtret. Tar man ett äldre tråg så får man svetsa i en gängad hylsa.

Oljekylare. Man kan ta från 960 som har en vattenkyld eller ta termostaten från 850 tråget och sätta dit ett luftkylt.

Motorfästen tar man från 960. Det vänstra fästet i blocket behöver kapas ur lite för vev.vent burken. Se till att köpa kompletta fästen, alltså övre plus nedre del plus kuddar. 6 delar tot.

Krängningshämmare har jag tagit från 760 med V6. Detta har jag gjort för att oljefiltret ska gå fritt. Det passar inte att ta från en bil med rak 6:a.

Kardan tas från 960 om man åker med 960 låda. Har man M90 från 940 så tar man 940 kardan. Jag har gjort så oavsett om jag har haft multilink eller inte och har inte haft några problem än.

Fördelar locket behöver byggas om. Antingen gör man det själv eller så köper man ett ombyggt. Annonseras på TPC lite då & då. Ev. kan jag hjälpa till med det om det behövs.
En del bygger inte om locket utan monterar det fram på insugskammen. En smaksak. Det finns även en liten styrenhet att köpa som gör att man kan köra med nyare separata spolar. 960 spolarna funkar inte.

Vattenröret från vattenpumpen behöver byggas om. Dom flesta bygger om det så att det gör en u-böj och kommer ut under hö motorfäste. Man behöver också dra ett tunnare rör bak till värmeelementet. Man behöver också en litet rörstump från 960 som också går till värmeelementet. Det sitter skruvat i bakkant på blocket med en liten nippel. Glöm inte att montera detta innan ni stoppar i motorn, det blir trång sen. Vattenslangarna till värmen tas från 960.

Turbo. Lagerdel & kompressordel behöver vridas så att det passar. Man får bygga nytt fäste till WG-klockan. Oljereturen behövs svetsas om. Tycksidan går att bocka om så att det passar. Vattenrör behövs byggas om och göras anslutningar på det stora vattenröret från pumpen.

Insug tas från nyare turbo 5:or. Behöver byggas om en del för att få dit ett 850 spjäll och göra uttag för tomgångsmotor mm. Det finns otroligt många varianter på att bygga om detta och det är väl en smaksak hur man gör.

Kabelhärvan behövs byggas om. Själva motorhärvan behöver inte byggas om så mycket. Det är mest kablaget från styrenheten mot bilen som behövs rensas. Har man lite koll så är det inga problem. Folk har en tendens att göra det krångligare än vad det egentligen är.
Det går att använda en kabelhärva från en aut. Det är lite mer jobb att rensa motorhärvan plus att man kan behöva polvända svänghjulsgivaren.
Jag brukar använda säkringsboxen på vä innerskärm från 960 95- för att stoppa styrenheten i.
Varvräknarsignalen från boxen motsvarar 4 cyl signal.

Vatten slangar och laddluftrör får man bygga själv så gott det går.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Imalas
20 april 2012 · 88 Inlägg

_Performance_ skrev:

Imalas skrev:
Okey va bra..

En annan fråga då.... Jag skrota ner en v70 med just 2,5T motorn..

*Vad för saker behöver jag flytta över?
*Det sitter ju Imobilizer i v70in behövs det flyttas över med?
*Måste jag bygga om mitt befintliga insug till Gasrulle O.sv eller kan jag ha kvar v70ins Elektriska?


Hoppas på svar!
Mvh

Jag ser inge problem med att ha kvar elektriska spjällhuset, dock en hel jobb om man ska ha kvar det kan ja tänka mig.  Imobilizer skulle ja kopplat förbi, är en hel del där oxå att göra om man ska ha med det.
Ja slänger upp en liten guide under som du kan läsa igenom

Okey varför skulle det bli massa mer jobb?

Om man plockar allt ifrån Tändningslåset så att säga... Då följer Boxar O.sv med.

Bara en tanke ..

Tackar för Guiden Guld värt (Y)

mvh

Melin82
21 april 2012 · 513 Inlägg

_Performance_ skrev:
Vad behöver man och hur gör man?

Motor B5234T är vad dom flesta brukar använda. Köp gärna så komplett som möjligt med all el, turbo, styrenhet, slangar fästen osv. Bättre att få med för mycket grejer än att behöva gå till skroten. Då sticker det snart iväg i pengar.

Växellåda. M90 från 960 passar rätt på med 850 turbons koppling. Det går att använda rödmotorlåda med hjälp av en adapterplatta. KL racing har för runt 2000:- Men ska man köpa en M90 från rödmotor för 2-3000 plus en adapterplatta för 2000 så kan man lika gärna leta upp en låda från 960. Passar rätt på och kräver inget bök med inpassning som det gör med en platta.
En det frågar om aut. låda från 960. Den vill ha lite signaler från motorstyrdonet till 6:an som inte finns på 850. Detta har jag inte grejat med själv med det är vad jag har hört av andra.

Oljetråg tas från 960 och kortas. Set till att även få med oljeröret till pumpen, det kostar runt 700:- att köpa på Volvo. Tråg från -95 och nyare är att föredra eftersom det redan finns en gänga för filtret. Tar man ett äldre tråg så får man svetsa i en gängad hylsa.

Oljekylare. Man kan ta från 960 som har en vattenkyld eller ta termostaten från 850 tråget och sätta dit ett luftkylt.

Motorfästen tar man från 960. Det vänstra fästet i blocket behöver kapas ur lite för vev.vent burken. Se till att köpa kompletta fästen, alltså övre plus nedre del plus kuddar. 6 delar tot.

Krängningshämmare har jag tagit från 760 med V6. Detta har jag gjort för att oljefiltret ska gå fritt. Det passar inte att ta från en bil med rak 6:a.

Kardan tas från 960 om man åker med 960 låda. Har man M90 från 940 så tar man 940 kardan. Jag har gjort så oavsett om jag har haft multilink eller inte och har inte haft några problem än.

Fördelar locket behöver byggas om. Antingen gör man det själv eller så köper man ett ombyggt. Annonseras på TPC lite då & då. Ev. kan jag hjälpa till med det om det behövs.
En del bygger inte om locket utan monterar det fram på insugskammen. En smaksak. Det finns även en liten styrenhet att köpa som gör att man kan köra med nyare separata spolar. 960 spolarna funkar inte.

Vattenröret från vattenpumpen behöver byggas om. Dom flesta bygger om det så att det gör en u-böj och kommer ut under hö motorfäste. Man behöver också dra ett tunnare rör bak till värmeelementet. Man behöver också en litet rörstump från 960 som också går till värmeelementet. Det sitter skruvat i bakkant på blocket med en liten nippel. Glöm inte att montera detta innan ni stoppar i motorn, det blir trång sen. Vattenslangarna till värmen tas från 960.

Turbo. Lagerdel & kompressordel behöver vridas så att det passar. Man får bygga nytt fäste till WG-klockan. Oljereturen behövs svetsas om. Tycksidan går att bocka om så att det passar. Vattenrör behövs byggas om och göras anslutningar på det stora vattenröret från pumpen.

Insug tas från nyare turbo 5:or. Behöver byggas om en del för att få dit ett 850 spjäll och göra uttag för tomgångsmotor mm. Det finns otroligt många varianter på att bygga om detta och det är väl en smaksak hur man gör.

Kabelhärvan behövs byggas om. Själva motorhärvan behöver inte byggas om så mycket. Det är mest kablaget från styrenheten mot bilen som behövs rensas. Har man lite koll så är det inga problem. Folk har en tendens att göra det krångligare än vad det egentligen är.
Det går att använda en kabelhärva från en aut. Det är lite mer jobb att rensa motorhärvan plus att man kan behöva polvända svänghjulsgivaren.
Jag brukar använda säkringsboxen på vä innerskärm från 960 95- för att stoppa styrenheten i.
Varvräknarsignalen från boxen motsvarar 4 cyl signal.

Vatten slangar och laddluftrör får man bygga själv så gott det går.

Mycket bra guide. Men skulle vilja tillägga att man bör välja en BMW låda då den tål så mycket mer stryk.
För vem bygger en 240/740/940 för att glida runt med? Dom flesta vill nog leka en del med en sådan bil så
Varför inte en lådá som håller. Finns adaptrar eller färdigsvetsade sprängkåpor så 4-5 tusen för en bra låda
Borde vara realistiskt.

loow Jävel
21 april 2012 · 2 018 Inlägg

Jag bygger min för att crusa med smile Har 16vn att gasa runt med wink

You got to risk it, to get the biscuit :)
grillchips
22 april 2012 · 462 Inlägg

Melin82 skrev:

_Performance_ skrev:
Vad behöver man och hur gör man?

Motor B5234T är vad dom flesta brukar använda. Köp gärna så komplett som möjligt med all el, turbo, styrenhet, slangar fästen osv. Bättre att få med för mycket grejer än att behöva gå till skroten. Då sticker det snart iväg i pengar.

Växellåda. M90 från 960 passar rätt på med 850 turbons koppling. Det går att använda rödmotorlåda med hjälp av en adapterplatta. KL racing har för runt 2000:- Men ska man köpa en M90 från rödmotor för 2-3000 plus en adapterplatta för 2000 så kan man lika gärna leta upp en låda från 960. Passar rätt på och kräver inget bök med inpassning som det gör med en platta.
En det frågar om aut. låda från 960. Den vill ha lite signaler från motorstyrdonet till 6:an som inte finns på 850. Detta har jag inte grejat med själv med det är vad jag har hört av andra.

Oljetråg tas från 960 och kortas. Set till att även få med oljeröret till pumpen, det kostar runt 700:- att köpa på Volvo. Tråg från -95 och nyare är att föredra eftersom det redan finns en gänga för filtret. Tar man ett äldre tråg så får man svetsa i en gängad hylsa.

Oljekylare. Man kan ta från 960 som har en vattenkyld eller ta termostaten från 850 tråget och sätta dit ett luftkylt.

Motorfästen tar man från 960. Det vänstra fästet i blocket behöver kapas ur lite för vev.vent burken. Se till att köpa kompletta fästen, alltså övre plus nedre del plus kuddar. 6 delar tot.

Krängningshämmare har jag tagit från 760 med V6. Detta har jag gjort för att oljefiltret ska gå fritt. Det passar inte att ta från en bil med rak 6:a.

Kardan tas från 960 om man åker med 960 låda. Har man M90 från 940 så tar man 940 kardan. Jag har gjort så oavsett om jag har haft multilink eller inte och har inte haft några problem än.

Fördelar locket behöver byggas om. Antingen gör man det själv eller så köper man ett ombyggt. Annonseras på TPC lite då & då. Ev. kan jag hjälpa till med det om det behövs.
En del bygger inte om locket utan monterar det fram på insugskammen. En smaksak. Det finns även en liten styrenhet att köpa som gör att man kan köra med nyare separata spolar. 960 spolarna funkar inte.

Vattenröret från vattenpumpen behöver byggas om. Dom flesta bygger om det så att det gör en u-böj och kommer ut under hö motorfäste. Man behöver också dra ett tunnare rör bak till värmeelementet. Man behöver också en litet rörstump från 960 som också går till värmeelementet. Det sitter skruvat i bakkant på blocket med en liten nippel. Glöm inte att montera detta innan ni stoppar i motorn, det blir trång sen. Vattenslangarna till värmen tas från 960.

Turbo. Lagerdel & kompressordel behöver vridas så att det passar. Man får bygga nytt fäste till WG-klockan. Oljereturen behövs svetsas om. Tycksidan går att bocka om så att det passar. Vattenrör behövs byggas om och göras anslutningar på det stora vattenröret från pumpen.

Insug tas från nyare turbo 5:or. Behöver byggas om en del för att få dit ett 850 spjäll och göra uttag för tomgångsmotor mm. Det finns otroligt många varianter på att bygga om detta och det är väl en smaksak hur man gör.

Kabelhärvan behövs byggas om. Själva motorhärvan behöver inte byggas om så mycket. Det är mest kablaget från styrenheten mot bilen som behövs rensas. Har man lite koll så är det inga problem. Folk har en tendens att göra det krångligare än vad det egentligen är.
Det går att använda en kabelhärva från en aut. Det är lite mer jobb att rensa motorhärvan plus att man kan behöva polvända svänghjulsgivaren.
Jag brukar använda säkringsboxen på vä innerskärm från 960 95- för att stoppa styrenheten i.
Varvräknarsignalen från boxen motsvarar 4 cyl signal.

Vatten slangar och laddluftrör får man bygga själv så gott det går.

Mycket bra guide. Men skulle vilja tillägga att man bör välja en BMW låda då den tål så mycket mer stryk.
För vem bygger en 240/740/940 för att glida runt med? Dom flesta vill nog leka en del med en sådan bil så
Varför inte en lådá som håller. Finns adaptrar eller färdigsvetsade sprängkåpor så 4-5 tusen för en bra låda
Borde vara realistiskt.

bra sagt! Finns folk som svetsar om dom för 1500 smile en m90 är nästan dyrare! tongue

Mercedes 320e "strögarN" (1995)
Iqone
23 april 2012 · 23 Inlägg

Det är detta svaret jag väntat på! Tack så mycket. smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2012 · 13 749 Inlägg

mycket bra skrivet!!

elen verkar som sagt vara enklare än många vill få det till

har dock inte kommit så långt på vårat första bygge vill anpassa längden på kablarna så det tar man när maskinen är i motorutrymmet

tittade på ett lite halv mysko bygge i helgen
där bla relät till bränslet satt mitt i motorutrymmet och det såg inget vidare ut borde dock gå utmärkt att dra till orginal relät till 940 istället

men eldelen ser självklar ut

går att köra med orginalkrängaren om denna flyttas ner med distanser! ett tips bara för att slippa leta livet ur sig efter en 760 krängare

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
23 april 2012 · 2 390 Inlägg

Önskar att det var jag som skrev, men kopierade från en annan sida. Men det som inte finns på Turbo Performance Club är inte värt att veta. Mest seriösa forum du kan läsa om man verkligen vill lära sig och få bra svar:P

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2012 · 13 749 Inlägg

_Performance_ skrev:
Önskar att det var jag som skrev, men kopierade från en annan sida. Men det som inte finns på Turbo Performance Club är inte värt att veta. Mest seriösa forum du kan läsa om man verkligen vill lära sig och få bra svar:P

många som sitter på kunskaper där!

kan inte direkt utala mig om 5:a bygge mer än det man läst på

men elen har jag iallfall mekat och har skaplig koll dock inte kopplat in den tyvärr
men det kommer ..2st 740 som ska få 5:a detta år..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
23 april 2012 · 2 390 Inlägg

Growe skrev:

_Performance_ skrev:
Önskar att det var jag som skrev, men kopierade från en annan sida. Men det som inte finns på Turbo Performance Club är inte värt att veta. Mest seriösa forum du kan läsa om man verkligen vill lära sig och få bra svar:P

många som sitter på kunskaper där!

kan inte direkt utala mig om 5:a bygge mer än det man läst på

men elen har jag iallfall mekat och har skaplig koll dock inte kopplat in den tyvärr
men det kommer ..2st 740 som ska få 5:a detta år..

Låter spännande, någon projekt tråd?Så man själv kan få ta del av den kunskapen smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2012 · 13 749 Inlägg

_Performance_ skrev:

Growe skrev:

_Performance_ skrev:
Önskar att det var jag som skrev, men kopierade från en annan sida. Men det som inte finns på Turbo Performance Club är inte värt att veta. Mest seriösa forum du kan läsa om man verkligen vill lära sig och få bra svar:P

många som sitter på kunskaper där!

kan inte direkt utala mig om 5:a bygge mer än det man läst på

men elen har jag iallfall mekat och har skaplig koll dock inte kopplat in den tyvärr
men det kommer ..2st 740 som ska få 5:a detta år..

Låter spännande, någon projekt tråd?Så man själv kan få ta del av den kunskapen smile

kanske blir när vi börjar med min

men den andra är motorn istort sätt klar

inte direkt så mycket att fundera på
den motorn sitter det lmr motorfästen nya insuget med 3" 960 spjällhus
kortat 960 tråg
sen blir det vanlig m90 från 960

har inte riktigt fått tag i alla delar till min bil ännu
men har motor+insug iallfall så en början iallfall även elhärva liggandes och en hög med styrboxar av olika slag
och en uppsättning glt kammar  smile

Senast redigerat av Growe (23 april 2012)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
29 januari 2013 · 5 092 Inlägg

Satt M47 lådan på tjejens bror T5a som finns på min sida men den rasa innan han äns hämtade bilen, vi satt i en ZF låda istället och den har ju fått lite stryk i somras och håller lika bra än wink tror han gav 6-7K för en färdig svetsad låda som passade rakt av på motorn, är för övrigt en 87a som fick reggas med de mindre 160hk motorn pga massa saker och han fick ha intyg på att det var den motorn osv "inte läst hela tråden" men det böts till en 2,3 liters botten del iallafall och det gick oxå att regga med eller hur det var. inte säker nu så skit i vad jag skrev tongue men ang lådan så kör bmw låda eller ingen låda tycker ag smile

Damn vilken gammal tråd yikes då var det inget kanske tongue

Senast redigerat av Piratstikin (29 januari 2013)

Melin82
30 januari 2013 · 513 Inlägg

Var det enkelt att lösa den hydraliska biten till zf biten eller det borde väll ha varit klart till den förra lådan

Piratstikin 2015 Dbakuten.
30 januari 2013 · 5 092 Inlägg

Melin82 skrev:
Var det enkelt att lösa den hydraliska biten till zf biten eller det borde väll ha varit klart till den förra lådan

Det gjorde vi, eller rättare sagt tjejens bror som äger bilen fixade det själv en dag så det var inte speciellt komplicerat. kan höra hur han gjorde, om du menar kopplingen?

Melin82
30 januari 2013 · 513 Inlägg

Står just nu och väger lite emot att fixa en bmw låda till 240. Kör med rödblockare men det spelar ju ingen roll då varken 240 eller 740 kör hydralisk koppling.
Vet inte hur jag ska göra, har så många saker man vill fixa så som 16v osv

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
30 januari 2013 · 2 390 Inlägg

Melin82 skrev:
Står just nu och väger lite emot att fixa en bmw låda till 240. Kör med rödblockare men det spelar ju ingen roll då varken 240 eller 740 kör hydralisk koppling.
Vet inte hur jag ska göra, har så många saker man vill fixa så som 16v osv

740 har visst hydralisk koppling?. iaf min turbo och 16ventilarna

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Melin82
30 januari 2013 · 513 Inlägg

Har du nog rätt i, dom börja i den svängen där.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
30 januari 2013 · 5 092 Inlägg

_Performance_ skrev:

Melin82 skrev:
Står just nu och väger lite emot att fixa en bmw låda till 240. Kör med rödblockare men det spelar ju ingen roll då varken 240 eller 740 kör hydralisk koppling.
Vet inte hur jag ska göra, har så många saker man vill fixa så som 16v osv

740 har visst hydralisk koppling?. iaf min turbo och 16ventilarna

från 87 eller 88 började dom väll med det? var vajer på mikaels 87a iallafall smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
30 januari 2013 · 5 092 Inlägg

Melin82 skrev:
Står just nu och väger lite emot att fixa en bmw låda till 240. Kör med rödblockare men det spelar ju ingen roll då varken 240 eller 740 kör hydralisk koppling.
Vet inte hur jag ska göra, har så många saker man vill fixa så som 16v osv

B30 eller? hade en 164 med 160 hästars motorn lite vässad så runt 200 kanske, mitt livs största misstag at sälja den sad Men visst finns det mycket att göra om man vill. Men jo..

Fixa hydralisk koppling var ju inge svårt.. finns ju på bromsvätskeburken ett "uttag" för just detta fast som ofta är oöppnat, bara nypa av, på med stålomstunnen slang ner till den där.. vad heter den nu då? den där "pinnen" som trycks in för att koppla? sen fungerar det. var ju hur simpelt som helst kom jag ihåg nu ju smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2013 · 13 749 Inlägg

Piratstikin skrev:

_Performance_ skrev:

Melin82 skrev:
Står just nu och väger lite emot att fixa en bmw låda till 240. Kör med rödblockare men det spelar ju ingen roll då varken 240 eller 740 kör hydralisk koppling.
Vet inte hur jag ska göra, har så många saker man vill fixa så som 16v osv

740 har visst hydralisk koppling?. iaf min turbo och 16ventilarna

från 87 eller 88 började dom väll med det? var vajer på mikaels 87a iallafall smile

handlar om vad man har för motor

finns 940 med vajer även om jag själv aldrig sätt någon
finns oftast ingen logik alls smile


men det är skit samma då man bara bultar dit allt och sen är det bara att köra smile

det som är underbart med gamla 740 du kan montera dit allt från en 940 utan några större problem.
fronten är det som är "svårast" resten är bara att bulta dit smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang