2478
Sök

Import av S14a från England

219 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
Hej!

Behöver lite "bra att veta" råd och tips angående import av bil från England. Exempelvis hur ni gick tillväga när ni importerade bilen och vad det kostade osv. Och sedan vad man behöver tänka på inför ursprungskontroll och regbesiktning.

Finns det någon här på garaget som kan konvertera strålkastare till högertrafik på en s14a eller finns det någon ni kan rekommendera till detta?

Hur är det med konvertering från MPH till KPH? Är det godkänt att rulla in för besiktning om du har ett mätarhus där både MPH och KPH visas eller går det att åka igenom om du "tejpar för" MPH på tavlan och att KPH är det enda som syns`?  Finns det någon dosa bak på mätarhuset som man kan plocka bort eller skaffa till dessa s14a för att de ska visa rätt?

Alla tips och råd är välkomna! smile

Team Radioactive

618 Inlägg
4 april 2012
Det är okey att åka in till besiktningen med mätartavlorna som sitter i(mph)
Lampor brukar finnas på nogs eller liknande sida..
När vi skulle åka ner kollade vi flyg, kosta från 200 till typ 3000, beror på vart du ska flyga..Finns ju en del flygplatser där nere. Sen ska du ha taxi från flygplatsen till bilen, för oss skulle det gå på ca 1000kr.
Sen kan du välja antingen att åka eurotunneln uk till frankrike sedan uppåt genom tyskland osv.

Annars kan du åka färja från Harwich uk till Esbjerg Danmark, och sen färja till Göteborg eller åka bil från Danmark..

Inreggning kostar 800kr har jag för mig, sen ursprungskontroll 700 och nån importavgift 450kr.
Kommer ej ihåg vad vi skulle få ge för färjan..

Här är också bra info:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … till-slut/

219 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
Tack för svar! smile Ja dom där mätarhusen verkar vara beroende på vem man frågar nästan. Vissa säger att det e lugnt o vissa säger att man måste byta.

Team Radioactive

KHRacing
4 april 2012
Glöm inte försäkrning på bilen från den sekuind du sätter dig i den för att köra ifrån säljarens egendom. samt ett mkt tydligt köpeskvitto.

I england är det ibland inte samma person som är ägare respektive brukare utav fordonet, så kolla verkligen till 100% att det är ägaren som säljer.

223 Inlägg
4 april 2012
Trik skrev:
Tack för svar! smile Ja dom där mätarhusen verkar vara beroende på vem man frågar nästan. Vissa säger att det e lugnt o vissa säger att man måste byta.

Finns ju mätarhus som bara visar mph, de lär inte gå igenom.
De som nästan alltid sitter visar ju både kph och mph och går igenom, eller gjorde iaf för mig för några år sedan.

219 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
Det jag också tänkt på är om man behöver original "Nissan handboken för s14a" eller går det att lösa med vikt, tank osv senare eftersom bilen har sålts i Sverige tidigare?

Team Radioactive

Sök